Det blev ett rejält ras när Stockholmsbörsen öppnade på måndagsmorgonen. Vid lunch var OMX30 ner över 2%.
Anledningen är Donald Trumps tydliga besked om att han inför tullar mot Mexiko, Kanada och Kina.
Christer Gardell, grundare av aktivistfonden Cevian Capital, är inte särskilt förvånad över nedgångarna.
"Att det blir stora kortsiktiga slag på börserna är inte konstigt. Börserna domineras numera av indexfonder och rent kortsiktig spekulativ handel", säger han till Affärsvärlden.
Näringslivsprofilen tror att det han kallar för "Trumps tullande" lär pågå "kanske en månad för att skaka om USA:s handelspartners".
"Han och hans finansminister förstår att ’tulla’ långsiktigt inte är förenligt med en bra kursutveckling", säger han.
Stor produktion för Autoliv i Mexiko
Flera större svenska bolag pekas ut som drabbade av beslutet.
Autoliv och Assa Abloy är två av dem.
Storbanken DNB nämner Autolivs produktion i Mexiko som en risk, där tullar på 25% kan öka fordonssäkerhetsföretagets kostnader med 125 miljoner kronor per år. Enligt DNB ligger Autolivs nettoexport från Mexiko till USA på runt 500 miljoner dollar.
Finanschefen Fredrik Westin sade i samband med Autolivs bokslut, som släpptes förra veckan, att man kommer att föra över tullkostnader på kunderna.
Autolivs aktie föll 3,5% på måndagsförmiddagen.
Gardell: "Bolag som bör ägas i en turbulent marknad"
Sedan ett år tillbaka har SKF delar av sin produktion i Monterrey i Mexiko, där man tillverkar spårkullager till nordamerikanska biltillverkare.
En tullsmocka kan alltså vänta kullagerjätten, vars aktie var ner över 4% på måndagen.
"Handelshinder och tullar dyker upp emellanåt och det har vi hanterat historiskt. Nu får vi ta signalerna från den nya administrationen på allvar och vi kommer att se över de möjligheter vi har för att hantera det. Det handlar om pris och vad vi kan göra på kostnadssidan, och eventuellt får vi göra vissa justeringar i var vi väljer att producera vissa enheter”, sade VD:n Rickard Gustafson till Dagens industri i samband med att bolagets rapport släpptes sista januari.
Christer Gardell är inte särskilt orolig för en eventuell smäll mot de båda innehaven SKF och Autoliv.
"De är båda bra bolag som är mycket lågt värderade, den typ av bolag som bör ägas i en mer turbulent marknad. Vi tror att bolagens ledning och styrelse kommer navigera skickligt i denna miljö", säger han.
Assa Abloy är ner över 3%
En annan verkstadsjätte som kan påverkas är Assa Abloy, som har två fabriker i Mexiko, kan tappa runt 5% av rörelseresultatet, konstaterar DNB i sin analys.
Bolaget faller 3,5% på börsen.
Men det finns också bolag som kan bli vinnare på Trumps tullar.
I ett nyhetsbrev konstaterar Carnegie att skogsbolagen SCA, Holmen och Stora Enso gynnas av den amerikanske presidentens beslut.
"USA importerar 20-25 procent av sitt sågade timmer från Kanada. Med ökade tullar kan det öppna upp för import från Finland och Sverige", skriver investmentbanken.
Gardell: "Bubbelkrasch i USA ökar"
Även ståljätten SSAB, med stor produktion i USA, kan dra fördel av situationen.
”Kanada och Mexiko är den största och den tredje största leverantören av stål in i USA, så tullar borde vara positiva för stålpriserna i USA”, skriver Carnegie.
Christer Gardell konstaterar att USA:s börser är högt värderade och tror att turbulensen skulle kunna innebära att "oron för en bubbelkrasch i USA ökar".
"Ett mycket allvarligt scenario för börsutvecklingen skulle vara om det blir stora utflöden ur indexprodukter under en längre tid", säger han och fortsätter:
"Detta skulle kunna gynna efterfrågan för svenska aktier", säger han.