Tillsätt en valombudsman, tack!

Krönika  Nej, jag menar inte att valarna borde ha en egen ombudsman, det har de säkert redan. Utan vi människor, som varje dag ställs inför en rad svåra val. Sådana som påverkar vår ekonomi nu och i framtiden. Vi behöver någon som tar fram en kortlista på några alternativ, och alla ska vara bra. Det gäller val av såväl PPM-fond som elleverantör och teleoperatör. För nu är jag trött på det här.

Många klagar på att det är svårt att välja fonder, eftersom det finns så många. Bara i PPM-systemet finns 700. Man skulle behöva vara mycket skickligare på Excel än jag är för att bringa ordning. Nu är inte PPM det sämsta exemplet, för där finns faktiskt sjunde AP-fonden med sin utmärkta premiesparfond. Därmed har PPM skapat ett embryo till den där valombudsmannen jag efterlyser. Ännu bättre vore det om Premiesparfonden fanns i ett par tre olika varianter att välja mellan, med olika riskprofil. Då skulle även den där kortlistan finnas på plats.

Men jag behöver också en valombudsman när jag ska välja förvaltare av min tjänstepension, eftersom jag tillhör dem som får välja en sådan. Min gamla traditionella pensionsförsäkring från 80-talet, den ligger ju där den ligger, tills Ingrid Bonde på Finansinspektionen har drivit igenom att jag kan få flytta den. Men vart? Jag behöver en kortlista, ett papper där jag kan välja att kryssa i någon av fem rutor. Det räcker som valmöjlighet.

När den valombudsmannen är inrättad borde elleverantörerna följa efter och presentera en valombudsman som tog fram en lista på de tre bästa på elmarknaden. Den som får jobbet borde dessutom kunna tala om på hur lång tid man ska binda elpriset eller om det är bättre med en kombination av bundet och rörligt och vilket man i så fall ska ha hur länge. Valombudsmannen skulle ha till uppgift att hålla reda på vartåt elpriset är på  väg.

Sen behövs så klart en valombudsman för teleoperatörer, någon som bara behövde kasta en blick på min nuvarande telefonräkning för att kunna ta fram en kortlista på tre bra operatörer. En som förstår att tonåringen snackar i timmar, men hon ringer samma personer ständigt och alla bor i samma område. Att maken ringer fem samtal om året till sin syster i Vetlanda och att jag själv aldrig lyfter luren efter att Rapport har börjat. Valombudsmannen ska inte enbart gå på priset, han eller hon ska även hålla reda på andra aspekter. Som vilken operatör är lättast att komma i kontakt med när man behöver tala med dem och vilka som lagar ledningarna snabbast när blixten har slagit ner.

Varför skulle det här vara så svårt? På Åhléns varuhus i Stockholm, där har de minsann fattat schäsen. Där kan man boka tid hos en valombudsman för kläder. Hon är lång och vacker och kastar en blick nerför näsryggen på min lilla figur och plockar fram de kläder hon anser att jag kan ha. Men hennes titel är inte valombudsman. Det är personal shopper.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -