De stora spritbolagen har inte gjort sina ägare särskilt glada på senare tid. De senaste 18 månaderna har aktierna gått trögt och analytikerna har sänkt vinstprognoserna med omkring 30 procent i snitt.
Det konstaterar Bank of America i en ny sektoranalys där man samtidigt landar i slutsatsen att det värsta nog är över nu, bortsett från den kinesiska marknaden som spås vara fortsatt avslagen.
”Vi förväntar oss inte att branschens tillväxt kommer att återgå till nivåerna före pandemin, men konsensus återspeglar redan en något lägre nivå och vi förväntar oss fortfarande att spritföretagen kommer att leverera försäljnings- och vinsttillväxt som är minst lika bra som för andra konsumentbasvaror. Värderingarna är samtidigt de lägsta på flera år och i förhållande till sektorns värderingar är de också rimliga”, heter det i analysen.
Att de stora internationella märkena kan dra nytta av demografiska trender, sina premiumvarumärken och en större andel av alkoholmarknaden finns i den positiva vågskålen, medan viss motvind kan komma från den yngre generationen som har mer försiktiga alkoholvanor.
Finspriten tar marknadsandelar
När det kommer till olika produktkategorier så finns det två tydligare tillväxtraketer de senaste fem åren. Det är Tequila i topp med över 15 procents tillväxt mätt i värde per år följt av Apertif som ligger strax efter.
Irländsk och amerikansk wiskey tillsammans med gin är andra snabbväxare medan det har gått trögare för congac och vodka exempelvis.
Bofa-analytikerna räknar med att tequilan fortsätter att växa snabbare än marknaden framöver, liksom amerikansk och irländsk wiskey samt aperitif. Gin kan ha nått sin topp däremot med undantag för de mest premiuminriktade märkena.
Vad gäller aktierna för fyra av de stora bolagen i sektorn – Diageo, Pernod Ricard, Campari och Remy Cointreau – har Bofa en köprekommendation för de tre första medan man är neutral till Remy.
Förstavalet i kvartetten är Campari, som har storsäljaren Aperol i sin portfölj. Här ser analytikerna en chans för att bolaget fortsätter gå bättre än sektorn och man noterar också en mer motståndskraftig försäljning. P/e-talet på 23 är visserligen en premie jämfört med europeiska aktier inom andra konsumentbasvaror men det är lägre än vad värderingspremien brukar ligga på.
Riktkursen på Campari ligger på 10,20 euro per aktie att jämföra med aktuella kursen kring 8,30 euro, vilket indikerar en uppsida på 23 procent. Inte illa om det blir verklighet, men att det är det bästa som går att hitta i sektorn säger också lite om att börspotentialen inte är berusande bra i branschen.