”Ingen behöver lyx, men alla vill ha det”

Förvaltarintervju Lättare jämförelsetal under andra halvåret, högre tillväxt för sektorn nästa år och ett svalt intresse för lyxaktier just nu kan ge köpläge för lyxaktier. Det säger Flavio Cereda förvaltare av fonden GAM Multistock Luxury Brands till Placera.

(Länk till artikeln med grafer, illustrationer och bilder på Placera.se)

Det har varit ett svalare intresse för lyxaktierna hos investerarna det senaste året, men vad gör lyxaktier unika och varför ska man äga dem?

”Lyxvarusektorn är en ung sektor på börsen. Gucci börsnoterades i mitten på 90-talet vid den tiden var sektorn ganska liten, jag säger ofta att sektorn är mellan 25 och 30 år gammal. Om vi tittar på de senaste 30 åren har sektorn endast haft negativ avkastning under tre år, inklusive covid-året 2020, som påverkade nästan alla sektorer negativt. Så egentligen har sektorn bara varit negativ under två år av de senaste 30 åren, vilket visar att den är mycket motståndskraftig – mer motståndskraftig än vad många investerare tror.”

”Den genomsnittliga tillväxttakten under de senaste 20 åren har legat stadigt mellan 6 och 7 procent per per år, vilket är hållbart för sektorn. Det är viktigt att komma ihåg att åren 2020 till 2022 var exceptionella med onormalt höga tillväxtsiffror, men sådana nivåer kan inte upprätthållas i längden utan att urholka lyxaspekten.”

”Sammanfattningsvis är lyxvarusektorn idag mycket motståndskraftig och unik tack vare sin förmåga att upprätthålla en stabil genomsnittlig tillväxt trots ekonomiska utmaningar och globala kriser.”

Flavio Cereda

Är tillväxten i lyxsektorn tillbaka till mer normala nivåer och hur ser du på sektorns tillväxt de närmaste åren?

”Tillväxten i lyxsektorn har återgått till mer normala nivåer. Förra året var tillväxten mellan 9 och 10 procent, men i år förväntar vi oss en tillväxt på cirka 4 procent. Jag har inga indikationer på att det kommer bli ett negativt år, men det kommer bli ett svagare år än de senaste åren.”

”Nästa år förväntar jag mig att vi återgår till den normala tillväxten för sektorn på mellan 6 och 7 procent. De exceptionella åren 2021 till 2023 var viktiga, men ovanliga år. Under dessa år gick det mycket bra för många varumärken och deras lönsamhet och balansräkningar förbättrades avsevärt jämfört med före covid. Vissa varumärken har till och med tredubblats eller fyrdubblats i storlek jämfört med innan pandemin, vilket är en fenomenal tillväxt. Sannolikt kommer tillväxten att förbli positiv i år, men det blir definitivt ett av de svagare åren vi sett på länge. Nästa år kommer att vara bättre och nära den normala tillväxttakten, vilket är där tillväxten borde vara.”

Du säger att det skett en polarisering av bolagen inom lyxvarusektorn, vad menar du med det?

”Under de senaste åren, särskilt sedan covid-året 2020, har det skett en betydande polarisering inom lyxvarusektorn med stora skillnader mellan över- och underpresterande aktörer. Vissa varumärken har haft stor framgång tack vare sin finansiella styrka. De har kunnat satsa mycket pengar på marknadsföring, öppna nya butiker, utveckla sin digitala närvaro och göra allt annat som mindre varumärken har haft svårt att klara av. Det handlar om att vara attraktiv för konsumenterna, eftersom ingen egentligen behöver lyx, men alla vill ha det.”

”För att vara ett eftertraktat varumärke måste det visa på innovation av produkterna, bolaget måste förstå vad konsumenterna vill ha, marknadsföra sina produkter effektivt och ha en fysisk närvaro. Det är enklare om man har större finansiella resurser och något unikt som skiljer sig från konkurrenterna. För generalist-varumärken är det mycket svårare, eftersom de kanske inte får samma exponering i butiker eller på sociala medier och inte kan erbjuda den bästa digitala upplevelsen. Detta skapar en självuppfyllande process där framgångsrika varumärken fortsätter att växa och investera allt mer, medan de som tappar marknadsandelar har mycket svårt att vända trenden.”

Hur ser värderingen ut för lyxvarusektorn idag?

”Lyxvarusektorns värdering är komplex och varierad. Det är en stor spridning på bolagen inom sektorn – vissa tillverkar skor, kläder eller lädervaror, andra smycken och vissa klockor. Jag skulle säga att värderingen på sektorn som helhet har sjunkit sedan förra året. Men jag fokuserar inte på sektorns värdering i sin helhet, utan snarare på enskilda aktier. För mig handlar det om varför jag äger en viss aktie och vilket momentum den har. Om en aktie är dyr betyder det inte nödvändigtvis att den är övervärderad, så länge den fortsätter att prestera väl.”

”Fondens största position är Ferrari, som är dyr men borde vara det på grund av sin starka prestation och unika ställning. Om jag letar efter billigare aktier skulle jag titta på Kering. Även om dess värdering är lägre, återspeglar det skillnader i produktutbud, prestation och varumärkesstyrka.”

Fondens störst övervikt är i den italienska sportbilstillverkaren Ferrari och det italienska modehuset Prada, varför har du det?

Ferrari

”Jag har störst övervikt i den italienska sportbilstillverkaren Ferrari och det italienska modehuset Prada av flera skäl. Många ser Ferrari som en biltillverkare, men jag ser det som mycket mer än så. Ferrari är ett fenomenalt varumärke. De har en unik affärsmodell där efterfrågan på deras bilar betydligt överstiger utbudet. Detta gör att de kan hålla priserna höga och ändå sälja alla sina bilar. Dessutom har de en mycket lönsam verksamhet med personalisering av bilar, där kunder ofta spenderar stora summor på att anpassa sina fordon. Detta gör Ferrari till en nästan perfekt affärsmodell.”

”Ferrari kontrollerar också var de säljer sina bilar noggrant. De säljer många fler bilar i länder som Tyskland och Schweiz än i till exempel Kina, och de vill att det ska förbli så. Detta bidrar till varumärkets exklusivitet och bibehåller en hög efterfrågan. Ferraris inträde på elbilsmarknaden kommer att ske gradvis, men de kommer att tillämpa samma unika tillvägagångssätt.”

Prada

”När det gäller Prada har de gjort ett enastående arbete med att återhämta sig och växa snabbare än många av sina konkurrenter. De har varit mycket framgångsrika med att rensa i sina distributionskanaler och minska mängden produkter som säljs till rabatterade priser. Prada har två viktiga varumärken, Prada och Miu Miu, där särskilt Miu Miu är det snabbast växande varumärket inom lyxsektorn idag.”

”Prada har också arbetat hårt med innovation och förbättrat sin marknadsandel och lönsamhet. I år har Prada-aktien stigit med 29 procent, vilket visar på den starka utvecklingen de har haft. Jag är imponerad av ledningen och det arbete de har gjort för att få varumärket att växa. Detta, kombinerat med deras framgångsrika strategier och imponerande resultat, gör att jag har en stark övervikt i både Ferrari och Prada.”

Hur ser du på den viktiga kinesiska konsumenten och en eventuell handelskonflikt mellan Kina och EU?

”En potentiell handelskonflikt mellan EU och Kina kan få betydande konsekvenser för lyxvarusektorn, särskilt med tanke på hur viktig den kinesiska konsumenten är. Innan covid spenderade kinesiska konsumenter två tredjedelar av sina lyxinköp utanför Kina, men idag ser vi en förändring. I år har de kinesiska turisterna börjat resa igen, men på en annan nivå än 2019. Det är främst de välbärgade kineserna som reser till Europa och köper lyxvaror, men resorna är nu mycket dyrare. Det är en av anledningarna till att Japan har blivit den snabbast växande marknaden för lyxvaror, då den försvagade japanska yenen lockar många kinesiska köpare. Kinesiska konsumenter köper fortfarande lyxvaror, men gör det nu i större utsträckning inom Kina på grund av dessa pris- och resekostnadsskillnader.”

”Försäljningen inom Kina varierar beroende på varumärke. Vissa märken har negativ tillväxt som Gucci, medan starkare varumärken som Hermès fortfarande växer. Den ekonomiska situationen i Kina efter covid, med hög ungdomsarbetslöshet och stora förmögenheter bundna i fastigheter som sjunkit i pris har påverkat den kinesiska köpkraften negativt. Ungdomar i Kina har nu mindre pengar att spendera eller är mer benägna att spara.”

”En handelskonflikt och eventuella handelstullar kan ytterligare försvåra situationen. Om tullar införs på lyxvaror kan det leda till högre priser, vilket kan påverka försäljningen negativt. Det är en stor osäkerhet kring hur detta skulle påverka marknaden, och om tullar införs måste lyxvarumärken besluta om de ska absorbera kostnaderna eller överföra dem till konsumenterna.”

”Politisk instabilitet och tullar kan skapa volatilitet på marknaden. Det är viktigt att lyxmärken fortsätter att anpassa sina strategier för att locka kinesiska konsumenter både inom och utanför Kina. Vi hoppas på klarhet kring eventuella nya åtgärder och hur de kan påverka konsumtionen, men tills dess förblir osäkerheten en påtaglig risk.”

Indien är populärt som investeringsland, hur ser den indiska marknaden ut för lyxvaror?

”Den indiska marknaden är redan idag enorm för vissa sektorer som smycken. På grund av tidigare regleringar har många lyxmärken inte kunnat operera direkt i Indien, vilket skapat komplikationer för distributionen av produkter. Indiska konsumenter är redan viktiga för lyxmärken, men främst utanför Indien. De förändringar som kan komma är långsiktiga och sträcker sig över de närmaste tio åren. Detta innebär att den indiska marknaden kommer att bli ännu viktigare för lyxindustrin framöver, även om det just nu är mer en extern marknad än en intern.”

Vilka är de hetaste trenderna inom lyxvarusektorn nu?

”Det är tydligt att människor spenderar mycket pengar på resor och upplevelser nu. Jag äger till exempel hotell och kryssningsföretag som fokuserar på lyxsegmentet. Viking Cruises är ett norskt kryssningsrederi som kom till börsen ganska nyligen och de fokuserar på de allra rikaste kunderna som spenderar mycket per dag. Företag som erbjuder lyxiga behandlingar och wellness-tjänster ombord på kryssningsfartyg, som One Spa World, är intressanta på grund av deras höga marknadsandelar och efterfrågan på deras exklusiva tjänster.”

 

”Konsumenter söker alltmer unika och personliga upplevelser, vilket driver efterfrågan på skräddarsydda produkter och tjänster. Det inkluderar allt från lyxiga resor till specialdesignade smycken och kläder.”

Pär Ståhl

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -