måndag 31 marsmån 31 mars
OMX Stockholm 30
−1,91%
(17:30)
Senaste artiklarna inom Ferrari
Den europeiska bilsektorn har haft rejäl motvind under hösten. Den brittiska lyxbilstillverkaren Aston Martin är den senaste i raden som vinstvarnat. Men den italienska sportbilstillverkaren Ferrari sticker ut med en 35-procentig kursuppgång i år och höjd prognos. Placera konstaterar att skillnaden mellan Aston Martin och Ferrari är större än likheterna.
Karl Lans och Pär Ståhl om den kraftiga uppgången i Kina, hur man som investerare kan ta del av denna på ett mer riskfritt sätt, varför Ferrari säljer så dåligt i Kina, AI-trender i USA och en sak som kan sätta marknaderna i gungning år 2025.
Ferraris kvartalsrapport för det andra kvartalet slog analytikernas högt ställda förväntningar och ledningen lyfte prognosen för resten av året. Placera ser flera ljuspunkter i en stark rapport som cementerar Ferraris värlsledande position inom lyxbilsindustrin.
Lättare jämförelsetal under andra halvåret, högre tillväxt för sektorn nästa år och ett svalt intresse för lyxaktier just nu kan ge köpläge för lyxaktier. Det säger Flavio Cereda förvaltare av fonden GAM Multistock Luxury Brands till Placera.
De amerikanska börserna avslutade måndagshandeln på olika sidor om nollstrecket, med halvledarsektorn i botten.
Europeiska storbolagsaktier värderas historiskt lågt. Lyxindustrisektorn är generellt övervärderad medan banksektorn, energisektorn och den gröna infrastruktursektorn går en ljus framtid till mötes. Det säger Niall Gallagher, Investment Director på GAM Investments, till Placera.
Placeras Karl Lans och Pär Ståhl intervjuar Andreas Brock och Henrik Milton förvaltare på BMC om guldkornen på den amerikanska marknaden, doupol och strukturella trender.
En stigande rörelsemarginal är sällan dåligt för ett bolags aktiekurs. I Europa finns det en hel del bolag som står inför betydande lönsamhetslyft kommande år och som kan vara intressanta placeringar.
I veckans redaktionspodd pratar vi om världens bästa aktie, två andra kvalitetsbolag, kommande makrohändelser, tyska turnaoundbjässen och Karls två bottenfisken. Med Ludvig Löngårdh, Karl Lans, Pär Ståhl och Pekka Kääntä.
Med en orderbok som sträcker sig fram till 2026 sitter Ferrari i en drömsits. Placera tycker att aktien sticker ut bland lyxvarubolagen med ett ovanligt starkt och svårkopierat varumärke.