“Nu behöver vi ompröva gamla sanningar”, säger Creades VD John Hedberg. Investmentbolaget påverkas å ena sidan knappt alls men å andra sidan ganska mycket av USA:s presidents utspel och tullar.
Portföljbolaget Avanza levererar ett rekordkvartal i spåren av marknadsturbulensen, medan onoterade bolaget StickerApps värdering skrivits ner på grund av en svagare dollar.
John Hedberg oroas över att alldeles för många köper Donald Trumps retorik och ställer frågorna:
“Hur man ska förhålla sig till någon som säger att jorden är platt? Och vad betyder det att någon som säger det ändå kan väljas i ett demokratiskt val?”
Han tycker inte att lösningen är att börja fundera på jordklotets form utan istället fokusera på att ompröva gamla sanningar.
“Det är upp till oss själva att se till att vi är konkurrenskraftiga. Det känns som att den förändringen redan har börjat hända och i vissa delar tror jag det är permanent. Jag ser inte att man backar tillbaka från det på kort sikt. Så det är en ny värld.”
Hur skulle du säga att Creades påverkas?
“Vi är väldigt mycket Sverige och väldigt mycket Europa och om man börjar fatta rätt och långsiktigt vettiga och bättre beslut där, då är det positivt för oss också.”
Creades investeringar finns främst i Sverige och i Europa och John Hedberg säger att de inte behöver förändra sin strategi.
“Vi har det lite lyxigt. Vi har en hygglig kassa, vi är obelånade och för oss är det bättre när det händer saker än om marknaden står helt still – för då finns det inte så mycket att göra”, säger han och fortsätter:
“Givet det som händer så har vi generellt ändå en bra portfölj i relation till det.”