Ett fall framåt för pressat H&M

Torsdagens rapport blev ett fall framåt för H&M och aktien studsade upp rejält. Men vägen tillbaka till godkänd lönsamhet är alltjämt lång och snårig.

placera-redaktionellt-2021-HM_Mugler.png

30 mars, 2023

Bättre än befarat men inte fullt så bra som det först kan se ut. Så kan man sammanfatta H&M:s första kvartal (dec-feb) som mynnade ut i ett rörelseresultat på 725 miljoner kronor. Analytikerna hade förväntat sig strax över miljarden i förlust, men i de prognoserna fanns inte en bokföringsmässig omvärdering av innehavet i Sellpy som lyfte vinsten med 999 Mkr.

Justerat för denna engångseffekt blev det med andra ord förlust, om än klart mindre än väntad. Positivt var också att lagernivåerna som andel av omsättningen kryper nedåt från 19 till 18 procent och att bruttomarginalen blev en dryg procentenhet bättre än förväntat.

Försäljningssiffran för kvartalet på 55 miljarder kronor motsvarande 3 procents tillväxt i lokal valuta var känd sedan tidigare, medan den tidiga indikationen på innevarande kvartal pekar mot en ökning på 4 procent i mars mätt i lokala valutor.

H&M noterar samtidigt att det kalla vädret har försenat starten på vårsäsongen på många viktiga marknader. Inte mycket att bråka om i det långa loppet men icke desto mindre något som ökar risken för ett trögt andra kvartal med ökat behov av kampanjer.

placera-nyabilder-H&M_butik_spanien.PNG

När H&M-chefen Helena Helmersson blickar längre framåt pekar hon på att inledningen av året var ytterligare ett steg mot målet om en rörelsemarginal om 10 procent nästa år. Ett mycket litet steg får man säga med tanke på att rörelseresultatet fortfarande är negativt om man tar bort omvärderingseffekten av Sellpy.

Större kliv krävs och det är också rimligt att förvänta sig. De externa faktorerna som har slagit hårt mot inköpskostnaderna har goda chanser att fortsätta förbättras, även om H&M inte på något vis är ute ur tunneln ännu. Plaggen som säljs under det andra kvartalet köptes in i ett marknadsläge som var ”mycket negativt”, men stegvis avtar motvinden och blir till medvind under årets lopp.

Det interna effektivitetsprogrammet kommer samtidigt att göra sitt för kostnadsbilden och trots en tuff marknad väntas H&M fortsätta växa intäkterna i år. Tillsammans ska det rendera en klart bättre lönsamhet när H&M går in i 2024.

Analyskåren tar dock ganska lätt på 10-procentsmålet och snittprognosen inför rapporten låg på en rörelsemarginal om 6,5 procent nästa år och 7 procent året därpå.

2021A
2022A
2023E
2024E
2025E
Omsättning, Mkr
198967
223553
238538
245430
253673
Rörelsemarginal %
7,7
4,4
4,8
6,5
7,0
Vinst/aktie, SEK
6,5
3,4
5,0
7,1
8,0
Utdelning/aktie, SEK
6,5
6,5
6,2
6,7
7,1
P/e-tal
27
19
17
Källa: Factset

Värderingen efter en 10-procentig kursuppgång på torsdagsförmiddagen ligger på ett p/e-tal om 27 i år vilket är högt, men faller sedan till 19 och 17 följande år. Givet en stark balansräkning och en direktavkastning på nästan 5 procent skrämmer inte värderingen och speciellt inte om man vågar tro på 10-procentsmålet.

Vi vågar inte ta ut det i förskott. H&M har blandat och gett de senaste åren och löneinflation, offensiva konkurrenter och pressade konsumenter riskerar att ge en trög återhämtning. Även om studsen upp i aktien är befogad så ändrar rapporten i våra ögon inte särskilt mycket i ett lite längre perspektiv.

Vi är fortsatt avvaktande. Samtidigt ska påpekas att det är vanskligt att vara alltför negativ till aktien med tanke på att det finns en trogen köpare i huvudägaren Stefan Persson som, parallellt med bolagets egna aktieåterköp, gnuggar på i köpsidan av orderboken.

Det brukar inte dröja många dagar efter en rapport innan Perssons aktieköp trillar in på Finansinspektionens insynslista. Hans efterfrågan på aktier kan mycket väl elda på nuvarande uppgång en bit till de kommande dagarna.

Ämnen i artikeln

H&M B

Senast

139,00

1 dag %

0,25%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.