Drygt fem år efter börsnoteringen sommaren 2019 börjar bitarna äntligen falla på plats för vd Christian Levin och hans, av Volkswagen ihopsatta, fordonsbygge Traton. Ett bygge som består av varumärkena Scania, MAN, International (tidigare Navistar) och Volkswagen Truck & Bus.
Vad som tidigare var en spretig portfölj med fyra väldigt olika bolag, med Scania som den självklara stjärnan, är nu alltmer att betrakta som en grupp där alla bidrar till vinsten och framför allt där alla samarbetar istället för att motarbeta varandra. Gemensamma komponenter, en gemensam dieselmotor och ett modulsystem hämtat från Scania är några viktiga milstolpar som numera ger utrymme för dubbla vinster: lägre inköps- och tillverkningskostnader samtidigt som det ger ökade möjlighet att skräddarsy produkter till kunderna vilket kan betinga högre priser.
I reda siffror syns de gångna fem årens förvandling i en rörelsemarginal som har gått från direkt undermålig till att ligga närmare 9 procent. Och när Traton på tisdagseftermiddagen höll sin kapitalmarknadsdag i München kom som förväntat en målhöjning.
Christian Levin, vd för Scania och Traton
Nya mål utrullade
Det nya målet för koncernen är en justerad rörelsemarginal på 9-11 procent år 2029. Försäljningen spås under samma period öka med 20-40 procent, med Nordamerika och Asien som viktiga tillväxtmotorer. Samtidigt behåller man utdelningspolicyn att dela ut 30-40 procent av nettoresultatet.
Ökad försäljning i kombination med högre marginaler är förstås ljuv musik i ett investeraröra. Men givet att en målhöjning var högst förväntad och givet att den nya ambitionen inte är så många pinnhål högre än var Tratons marginal ligger idag, och dessutom sträcker sig fem år framåt, så är det svårt att se att tisdagens besked ska bli något omedelbart raketbränsle för aktien.
Låg värdering – av en anledning
Det trots att värderingen av Traton egentligen inte är något hinder för att aktien skulle kunna ta ett rejält kliv uppåt. Ett p/e-tal på 5, som drar sig ned mot 4 på något års sikt, framstår vid första anblicken som ett fynd med tanke på den vändning som Traton har gjort och konsensusprognoserna som pekar på en hygglig vinsttillväxt framgent.
Men det finns också förklaringar till den låga multipeln som inte går att bortse ifrån och som kan fortsätta hålla tillbaka värderingen:
-Som att Traton bär på en rejäl nettoskuld om 2,5 miljarder euro i rörelsen, att jämföra med överkapitaliserade Volvo som ger extrautdelningar år efter år. Ambitionen hos Traton är att jobba sig ned till noll under målperioden.
-Som att Volkswagen har ett järngrepp med 90 procent av ägandet och bedriver en ägarstyrning som, kan man åtminstone befara, inte alltid sätter Tratons intressen före hela Volkswagengruppens eller före bilkoncernens inflytelserika politiska ägargrupper. En aktieförsäljning från Volkswagen som ger högre ”free-float” skulle förvisso kunna motivera en högre långsiktig värdering, men är samtidigt ett kortsiktigt hot då det kan pressa kursen i en utförsäljning.
-Som att hela den europeiska fordonssektorn är under press just nu och inte minst utmanas från Asien när det kommer till knäckfrågan om vilka som blir långsiktiga vinnare på eldrivna fordon. Det gäller i första hand på personbilssidan där värderingarna också är iögonfallande låga, men oron skvätter även på lastbilstillverkarna och osäkerhet fungerar alltid avtändande på investerare.
Uthållighet belönas
I nuvarande marknadsklimat med batteribekymmer och skakiga konjunktursignaler ser vi inte några toppenodds för att Tratonaktien ska vända uppåt snabbt och kraftfullt. Men har man lite längre horisont så bör den förbättrade lönsamheten, en eventuell minskning av ägandet från Volkswagens sida, förbättrad balansräkning samt en nyktrare syn på skillnaden mellan elektrifieringshotet mot personbils- respektive lastbilssektorn mynna ut i både en högre vinst och en högre värdering av Traton.
Scaniafalangen i Traton har varit imponerande uthållig i den byråkratiska Volkswagenfamiljen och när Traton nu allt mer börjar likna det Scania som gjorde succé på egna hjul så bådar det gott över tid. Trägen vinner och det tror vi gäller även Tratonaktien om man orkar hålla ut.