Höjda prognoser från öljättarna

Rapportkommentar Europas två ölgiganter Heineken och Carlsberg har lämnat kvartalsrapporter i en miljö med ekonomiska utmaningar och skiftande konsumentbeteende. Placera tar en närmar titt för att se på bryggeribranschens tillstånd.

(Länk till artikeln med grafer, illustrationer och bilder på Placera.se)

Heineken

Den nederländska öljätten Heineken redovisade en omsättning på 14,8 miljarder euro för första halvåret, en ökning med 2,1 procent jämfört med föregående år. Detta var dock något lägre än analytikerkonsensus på 15,2 miljarder euro.

Den organiska ökningen låg på 6,0 procent, vilket också var under förväntade 7,7 procent. Ölvolymen ökade organiskt med 2,1 procent, vilket var mindre än den förväntade tillväxten på 3,4 procent.

Heinekens EBITDA-resultat landade på 3,1 miljarder euro med en EBITDA-marginal på 21,2 procent, vilket överträffade förra årets siffror. Rörelseresultatet ökade till 2,1 miljarder euro, något under de förväntade 2,2 miljarder euro.

Prognoshöjning

I samband med rapportern meddelade Heineken att de kommer att öka sina investeringar väsentligt i marknads- och försäljningsutgifter under andra halvåret. Trots utmaningarna höjde företaget sin helårsprognos och förväntar sig nu en organisk tillväxt i rörelseresultatet på mellan 4 och 8 procent.

Heineken-aktien har haft motvind i år och backat med drygt 13 procent. I takt med den lägre aktiekursen och prognosuppjustering handlas aktien nu på p/e-talet 16 på nästa års vinst och sjunker ytterligare till 14 på 2026 års vinstprognoser. Det är en aptitlig p/e-talsvärdering, det historiska snittet för p/e-talet senaste tio åren är på knappt 23.

Carlsberg

Danska Carlsberg rapporterade en omsättning på 21,6 miljarder danska kronor i det andra kvartalet, något under förväntade 22,1 miljarder.

Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 1,9 procent, även det under de förväntade 4,4 procenten. Det justerade rörelseresultatet för det första halvåret var 6,3 miljarder danska kronor, något under förväntningarna på 6,5 miljarder.

Prognoshöjning

Carlsberg, som tillverkar varumärken som Kronenbourg 1664, Tuborg och Somersby, är världens tredje största bryggeri efter Anheuser-Busch Inbev och Heineken. Trots de svaga siffrorna från Kina och andra kvartalets försäljning som påverkades av dåligt väder i Europa, höjde företaget sin prognos för helårsvinsten.

Carlsberg höjde sin prognos för den organiska tillväxten i rörelseresultatet för helåret 2024 till 4-6 procent, upp från tidigare 1-5 procent.

Bolaget noterade särskilt starka resultat från sina investeringar i Asien och ökande försäljning av alkoholfri öl. Carlsbergs VD, Jacob Aarup-Andersen, betonade företagets starka exekvering och kostnadskontroll, trots volymutmaningar på vissa marknader på grund av dåligt väder och svagt konsumentsentiment.

 

Dystert i Kina

Carlsberg gav däremot en dyster prognos för den kinesiska marknaden, där ölkonsumenterna i allt högre grad väljer bort de dyraste märkena. Bolaget genererar cirka en femtedel av sina intäkter i Kina.

”Det råder ingen tvekan om att den kinesiska marknaden är tuff. Den minskade med 5 procent under första halvåret, och vi ser ingen förbättring under andra halvåret”, sa Aarup-Andersen i en kommentar till halvårsrapporten.

Sedan årsskiftet har Carlsberg-aktien backat med drygt 8 procent och nått sin lägsta nivå sedan mars 2022.

Även Carlsbergaktien handlas på historiskt låga värderingsnivåer. Historisk har p/e-talet legat kring 23 och nu är p/e-talet 15 respektive 13 för vinstprognoserna 2024 och 2025. 2026 sjunker p/e-talet yterliggare till låga 12 på nuvarande vinstprognoser, enligt S&P Global Market Intelligence.

Sammanfattning

Båda bryggerijättarna navigerar i en komplex miljö som omfattar ökade råvarukostnader, valutamotvindar, och förändrade konsumentbetende med allt större efterfrågan på alkoholfri öl.

Att investerarna varit tveksamma till bryggeriaktierna vittnar den historiskt låga värderingen för båda bolagen och årets svaga kursutveckling om. Båda aktierna handlas på samma låga nivå som i mars 2022, när båda bolagen beslutade att lämna relativt stora ryska ölmarknaden.

Även om investerarna är tveksamma så är säljsidans analytiker desto positivare till bryggeriaktierna.

Heineken följs av 21 analytiker. 12 har köprekommendation, 7 har en neutral rekommendation och två har sälj på aktien. Den genomsnittliga riktkursen är 97,4 euro vilket indikerar en potential på drygt 22 procent.

Trots det svala intesset för bryggerijättarnas aktier har 13 av 17 analytiker köprekommendation på Carlsberg och resterande del har en neutral rekommendation. Den genomsnittliga riktkursen är på 1082 danska kronor, vilket ger en uppsida på 40 procent.

Frågan är om vi nu sett botten för bryggeriaktierna eller om de ska bli ännu billigare innan de vänder upp?

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -