Laurent-Perrier är världens femte största champagnemärke efter Moët et Chandon, Veuve Clicquot, Nicolas Feuillatte och Mumm.
Varje år säjs det totalt runt 300 miljoner flaskor champagne. Moët & Chandon står för runt 10 procent av all champagne som säljs. Laurent-Perrier säljer cirka sju miljoner flaskor årligen. Huvudkontoret ligger i Tours-sur-Marne.
Laurent-Perrier äger varumärkena: Laurent-Perrier, Salon, Delamotte, Champagne de Castellane, Jeanmaire, Oudinot, Château Malakoff och Beaumet.
Uppköpen av de andra varumärkena har skett successivt under de senaste årtiondena.
Det som idag är Laurent-Perrier grundades år 1812 av André Michel Pierlot. Pierlot saknade arvingar och när han dog ärvdes bolaget av källarmästaren Eugène Laurent som bytte namn på firman.
De tidiga åren fokuserade Laurent-Perrier på att utveckla och förbättra sina vinmakningsmetoder. Företagets rykte växte och deras champagne blev eftertraktad både i Frankrike och internationellt.
I slutet av 1930 fick bolaget finansiella problem. Det var nu familjen Nonancourt kom in som ägare.
Bernard de Nonancourt ledde bolaget och expanderade verksamheten kraftigt. I champagnevärlden gick han under smeknamnet "Le Grand Bernard."
Bernard de Nonancourt räknas också som krigshjälte. Bland annat var det han och hans regemente som först intog Hitlers Örnnäste eller Kehlsteinhaus som det formellt heter. Här fanns också Hitlers privata vinkällare med över 500 000 flaskor. Efter kriget belönades Nonancourt med utmärkelsen Croix de Guerre för sina insatser.
Bernard de Nonancourt
1999 noterades bolaget på Parisbörsen. Familjen Nonancourt äger fortfarande 65 procent av aktierna.
Marknadsvärdet på bolaget är idag 743 miljoner euro. Hittills i år har aktien backat 7 procent. På ett år summeras uppgången till 24 procent.
Champagnen som produceras exporteras globalt till över 120 länder. Runt en femtedel säljs på den franska hemmamarknaden. Resten av Europa står för drygt 45 procent och resterande del går på global export.
Laurent-Perrier utnyttjade coronatiden till att investera rejält i sina anläggningar för att kunna få upp produktionskapaciteten.
Laurent-Perrier-aktien värderas till ett p/e-tal på 12 för innevarande år och 13 för nästa år.
Jämfört med konkurrenterna är det lågt. LVMH som givetvis inte går att jämföra rakt av handlas till ett p/e-tal på 25 och likörspecialisten Rémy Cointreau handlas till ett p/e-tal på 29.
Vinsttillväxten under de kommande två åren väntas dock vara mager. I år spås vinsten per aktie landa på 10 euro. Under de kommande två åren väntas vinsten per aktie sjunka något till 8,9 respektive 9,6 euro.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Omsättning MEUR | 293 | 308 | 314 | 340 |
Rörelsemarginal, % | 26,30% | 27,60% | 25,80% | 25,90% |
Vinst/aktie EUR | 8,49 | 9,9 | 8,9 | 9,59 |
Utdelning EUR | 1 | 0 | 2,01 | 1,91 |
Källa: Marketscreener | ||||
För den långsiktige kan bolaget vara intressant med tanke på den låga värderingen och det starka familjeägandet. Bolaget verkar dessutom på en marknad med starka vallgravar.
Laurent-Perrier är visserligen en av de mest erkända och respekterade champagnehusen i världen, men för att sätta köp på ett års sikt är vinsttillväxten för låg även om bolaget lyckats få igenom prishöjningar och lyckats höja rörelsemarginalen stannar rekommendationen vid neutral.
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,Twitter YouTube och på Soundcloud
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Laurent-Perrier | Neutral | 124,50 | - |