"Asmodee levererade en solid resultatökning på årsbasis, i linje med förväntningarna. Vi bekräftar att processen att knoppa av Asmodee fortskrider enligt plan under det här räkenskapsåret", säger VD Lars Wingefors.
Omsättningen sjönk 21,0 procent till 8 552 miljoner kronor (10 831). Utfallet kan jämföras med Modular Finance analytikerkonsensus som låg på 9 064. Den organiska försäljningstillväxten var -14 procent (-2).
Rörelseresultatet blev 468 miljoner kronor (-836). Rörelsemarginalen var 5,5 procent.
Justerat rörelseresultat uppgick till 1 207 miljoner kronor (1 814), väntat var 1 309, med en justerad rörelsemarginal på 14,1 procent (16,7).
Resultat per aktie uppgick till -0,32 kronor (-0,47).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 444 miljoner kronor (2 250).
"På rullande 12-månadersbasis uppgick koncernens fria kassaflöde till 1,2 miljarder kronor.
Kassaflödet påverkades av den förväntade återgången till en normaliserad rörelsekapitalcykel inom Asmodee, där föregående år gynnades av avvecklingen av historiska lager. Vi förväntar oss ett starkare fritt kassaflöde i andra halvåret, i linje med säsongstrender", säger Wingefors.
Under det andra halvåret förväntas förbättrad prestation trots förseningar, uppger bolaget.
"Under q3 förväntar vi oss en solid tillväxt i justerat ebit på årsbasis för Tabletop. För Mobile förväntar vi oss lägre resultat jämfört med föregående år, på grund av högre UAC i förhållande till försäljningen samt en svagare utveckling av nettoomsättningen på årsbasis. För PC/Console förväntar vi oss ett litet eller obefintligt justerat ebit, då inga noterbara nya lanseringar sker under perioden. För Entertainment & Services förväntar vi oss stark intäktstillväxt på årsbasis, understödd av biopremiären av The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim", säger Wingefors.
Han säger vidare:
"För räkenskapsåret 2024/25 förväntar vi oss nu lägre vinst på årsbasis till följd av de bekräftade eller sannolika fördröjningarna av flera betydande lanseringar i andra halvåret inom PC/Console, samt sänkta förväntningar på spel lanserade i första halvåret. Kingdom Come: Deliverance II planeras fortfarande att lanseras den 11 februari 2025".
Bokfört värde av färdigutvecklade spel inom PC/Console förväntas nu uppgå till cirka 3,1 miljarder kronor (3,9 miljarder kronor vid Q1) under räkenskapsåret 2024/25, varav 0,9 miljarder kronor förväntas antingen lanseras mycket sent under Q4 eller förskjutas till nästa räkenskapsår.
Säljer Easybrain
Under morgonen har Embracer aviserat att den operativa koncernen Easybrain säljs till Miniclip för cirka 12,9 miljarder kronor på kassa- och skuldfri basis.
”Denna transaktion transformerar Embracers finansiella position och sätter oss i en starkare position att skapa värde. Easybrain har varit en viktig del av Embracer-familjen i över tre år och har bidragit starkt till värdeskapande under denna tid. I takt med att Easybrains marknad omvandlas är Miniclip den rätta strategiska köparen för att säkerställa att företaget förblir ledande inom den annonseringsdrivna mobilspelsindustrin”, säger Wingefors i en kommentar.
Embracer, Mkr | Q2-2024/2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2023/2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 8 552 | 9 064 | -5,6% | 10 831 | -21,0% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -14 | -2 | |||
Rörelseresultat | 468 | -836 | |||
Rörelsemarginal | 5,5% | ||||
Justerat rörelseresultat | 1 207 | 1 309 | -7,8% | 1 814 | -33,5% |
Justerad rörelsemarginal | 14,1% | 14,4% | 16,7% | ||
Resultat per aktie, kronor | -0,32 | -0,47 | |||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 444 | 2 250 | -80,3% |
Konsensusdata från Modular Finance
Placera/Finwire