Utmaningar att möta efterfrågan
Något Cederholm inte behöver oroa sig för just nu är försvarsjätten Saabs tillväxt, som står för 8% av investmentbolagets substansvärde. Nästan lika mycket som SEB.
“Som aktieägare gläds vi åt att Saabs idoga arbete med att utveckla produkter och att ligga i framkant. Nu på sista tiden, tyvärr av tråkiga anledningar”, säger Cederholm.
Intresset från kunder i olika länder är fortsatt stort.
“Utmaningarna är förstås kunna möta den här efterfrågan. Att skala produktionen utan att kompromissa på kvalitet och kostnad. Där lägger de mycket fokus”, säger VD:n.
Investor sitter också på en rejäl krigskassa, vid kvartalets utgång skrevs den till drygt 40 mdr kr.
“Det är en stark bas och när det gäller om vi tittar framåt så ser vi fortsatt investeringsmöjligheter i alla tre affärsområden. Det är också det du ser om du tittar historiskt vad vi har gjort och kommer fortsätta göra”, säger Cederholm.
Vi pratade om Saab som väger tyngre och tyngre. På andra sidan har vi Electrolux. Hur tänker du kring hur mycket fokus som ska läggas där?
“Det är jätteviktigt för oss som engagerade ägare att när man har grejer som inte går så bra att vi tar tag i dem oavsett om det är så här stort eller litet.”
Då finns det enligt Cederholm bara en sak att göra: Upp med det på bordet.
“Så vi är transparenta med vad det är vi ser, vad vi tycker är bra och vad som är inte bra. Och att göra det i dialog med styrelse och bolag. Sen hitta en plan för hur vi ska adressera det”, säger VD:n.