Volvo Cars omställning
Nu ska Volvo Cars gå från tillväxt till att fokusera på lönsamhet, kostnad och kassaflöde.
Känns det som att det är rätt resa som Håkan Samuelsson tar med Volvo Cars på?
"Ja, det här är ett måste. Först måste man vara lönsam, det är man i och för sig men trenden är inte rolig. Sen måste man ha stabilitet i vinsten och sen kan man fokusera på tillväxt."
Hampus Engellau är inne på att det är två saker som sker parallellt nu för Volvo Cars och biltillverkare generellt. Där det första är att bilar efter pandemin är dyrare i förhållande till konsumenternas köpkraft.
"Det vi ser nu är en normalisering av lönsamheten i bidragssektorn från 8-9% marginal ner till 5%."
Det andra är att västerländska biltillverkare tappar marknadsandelar och volymer till kinesiska konkurrenter.
"På det så har vi turbulensen som har skapats med den nya amerikanska administrationen och ett potentiellt tullkrig mellan alla världens länder vilket skapar ett osäkert läge för konsumenten i val att köpa bil."
Hampus Engellau säger också att bolaget har viktiga produktlanseringar framför sig.
"EX60 är väldigt viktig. Det kan bli en riktig volymprodukt."
Volvo Cars, mdkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
---|
Nettoomsättning | 82,9 | 87,8 | -5,6% | 93,9 | -11,7% |
Ebitda | 7,7 | | | 10,1 | -23,8% |
Ebitda-marginal | 9,3% | | | 10,8% | |
Rörelseresultat | 1,9 | 3,6 | -47,2% | 4,7 | -59,6% |
Rörelsemarginal | 2,3% | 4,1% | | 5,0% | |
Justerat rörelseresultat | 1,9 | | | 6,8 | -72,1% |
Justerad rörelsemarginal | 2,3% | | | 7,2% | |
Nettoresultat | 1,0 | | | 3,6 | -72,2% |
Resultat per aktie, kronor | 0,40 | | | 1,12 | -64,3% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -2,0 | | | -0,9 | |
Konsensusdata från Bloomberg