Volvo Cars bommar förväntningarna
Biltillverkaren Volvo Cars redovisar en delårsrapport för det första kvartalet där både omsättningen och rörelseresultatet var klart lägre än väntat.

Idag, 07:39
Biltillverkaren Volvo Cars redovisar en delårsrapport för det första kvartalet där både omsättningen och rörelseresultatet var klart lägre än väntat.
Idag, 07:39
Omsättningen sjönk 11,7 procent till 82,9 miljarder kronor (93,9). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 87,8.
Försäljningen minskade med 6 procent till 172,2 tusen bilar (182,7).
Ebitda-resultatet blev 7,7 miljarder kronor (10,1), med en ebitda-marginal på 9,3 procent (10,8).
Rörelseresultatet blev 1,9 miljarder kronor (4,7), väntat rörelseresultat var 3,6. Rörelsemarginalen var 2,3 procent (5,0).
Justerat rörelseresultat uppgick till 1,9 miljarder kronor (6,8), med en justerad rörelsemarginal på 2,3 procent (7,2).
Resultatet efter skatt blev 1,0 miljarder kronor (3,6), och per aktie 0,40 kronor (1,12).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -2,0 miljarder kronor (-0,9).
Bolagets återvändande vd Håkan Samuelsson säger att Volvo Cars befinner sig i en utmanande tid.
"Fordonsindustrin befinner sig i en svår period, med utmaningar vi aldrig tidigare stått inför../../..Den nuvarande turbulensen återspeglas i vårt finansiella resultat för det första kvartalet. Resultatet var en besvikelse, men påverkades av valutaeffekter och minskade wholesalevolymer efter att vi minskade våra lager under Q4 förra året", säger Volvo Cars-chefen.
För att skydda lönsamheten och motverka utmaningar i omvärlden har bolaget lanserat en accelererad kostnads- och kassaflödesplan uppgående till totalt 18 miljarder kronor. Majoriteten av effekterna kommer att realiseras under 2026.
I vd-ordet nämns också vikten av regionalisering.
"Vår första prioritet blir att fokusera på våra strategier för marknaderna i USA och Kina", säger Samuelsson och tillägger att man i USA också genomför en strategisk omstrukturering genom att bilda nya regionen Americas.
"Denna region innefattar USA, Kanada och våra Latinamerikanska marknader. Detta förenklar ytterligare vår globala verksamhet genom tre strömlinjeformade regioner; Americas, Större Kina samt Europa och resten av världen", säger Samuelsson.
När det kommer till utsikterna har Samulesson följande att säga: "2025 kommer att bli utmanande och ett övergångsår, givet osäkerheterna kring den makroekonomiska, geopolitiska och marknadsmässiga utvecklingen. Vid inledningen av året ser vi att striktare marknadsförhållanden och lägre volymer, i kombination med ökad prispress och tullar, påverkar lönsamheten. Vår långsiktiga strategi, grunderna för fortsatt tillväxt samt vägen mot en förbättrad lönsamhet står fast. Men med anledning av externa utmaningar och en ökad osäkerhet, lämnar vi inte längre några finansiella utsikter för 2025 och 2026".
Volvo Cars, mdkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 82,9 | 87,8 | -5,6% | 93,9 | -11,7% |
Ebitda | 7,7 | 10,1 | -23,8% | ||
Ebitda-marginal | 9,3% | 10,8% | |||
Rörelseresultat | 1,9 | 3,6 | -47,2% | 4,7 | -59,6% |
Rörelsemarginal | 2,3% | 4,1% | 5,0% | ||
Justerat rörelseresultat | 1,9 | 6,8 | -72,1% | ||
Justerad rörelsemarginal | 2,3% | 7,2% | |||
Nettoresultat | 1,0 | 3,6 | -72,2% | ||
Resultat per aktie, kronor | 0,40 | 1,12 | -64,3% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | -2,0 | -0,9 |
Konsensusdata från Bloomberg
Biltillverkaren Volvo Cars redovisar en delårsrapport för det första kvartalet där både omsättningen och rörelseresultatet var klart lägre än väntat.
Idag, 07:39
Omsättningen sjönk 11,7 procent till 82,9 miljarder kronor (93,9). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 87,8.
Försäljningen minskade med 6 procent till 172,2 tusen bilar (182,7).
Ebitda-resultatet blev 7,7 miljarder kronor (10,1), med en ebitda-marginal på 9,3 procent (10,8).
Rörelseresultatet blev 1,9 miljarder kronor (4,7), väntat rörelseresultat var 3,6. Rörelsemarginalen var 2,3 procent (5,0).
Justerat rörelseresultat uppgick till 1,9 miljarder kronor (6,8), med en justerad rörelsemarginal på 2,3 procent (7,2).
Resultatet efter skatt blev 1,0 miljarder kronor (3,6), och per aktie 0,40 kronor (1,12).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -2,0 miljarder kronor (-0,9).
Bolagets återvändande vd Håkan Samuelsson säger att Volvo Cars befinner sig i en utmanande tid.
"Fordonsindustrin befinner sig i en svår period, med utmaningar vi aldrig tidigare stått inför../../..Den nuvarande turbulensen återspeglas i vårt finansiella resultat för det första kvartalet. Resultatet var en besvikelse, men påverkades av valutaeffekter och minskade wholesalevolymer efter att vi minskade våra lager under Q4 förra året", säger Volvo Cars-chefen.
För att skydda lönsamheten och motverka utmaningar i omvärlden har bolaget lanserat en accelererad kostnads- och kassaflödesplan uppgående till totalt 18 miljarder kronor. Majoriteten av effekterna kommer att realiseras under 2026.
I vd-ordet nämns också vikten av regionalisering.
"Vår första prioritet blir att fokusera på våra strategier för marknaderna i USA och Kina", säger Samuelsson och tillägger att man i USA också genomför en strategisk omstrukturering genom att bilda nya regionen Americas.
"Denna region innefattar USA, Kanada och våra Latinamerikanska marknader. Detta förenklar ytterligare vår globala verksamhet genom tre strömlinjeformade regioner; Americas, Större Kina samt Europa och resten av världen", säger Samuelsson.
När det kommer till utsikterna har Samulesson följande att säga: "2025 kommer att bli utmanande och ett övergångsår, givet osäkerheterna kring den makroekonomiska, geopolitiska och marknadsmässiga utvecklingen. Vid inledningen av året ser vi att striktare marknadsförhållanden och lägre volymer, i kombination med ökad prispress och tullar, påverkar lönsamheten. Vår långsiktiga strategi, grunderna för fortsatt tillväxt samt vägen mot en förbättrad lönsamhet står fast. Men med anledning av externa utmaningar och en ökad osäkerhet, lämnar vi inte längre några finansiella utsikter för 2025 och 2026".
Volvo Cars, mdkr | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 82,9 | 87,8 | -5,6% | 93,9 | -11,7% |
Ebitda | 7,7 | 10,1 | -23,8% | ||
Ebitda-marginal | 9,3% | 10,8% | |||
Rörelseresultat | 1,9 | 3,6 | -47,2% | 4,7 | -59,6% |
Rörelsemarginal | 2,3% | 4,1% | 5,0% | ||
Justerat rörelseresultat | 1,9 | 6,8 | -72,1% | ||
Justerad rörelsemarginal | 2,3% | 7,2% | |||
Nettoresultat | 1,0 | 3,6 | -72,2% | ||
Resultat per aktie, kronor | 0,40 | 1,12 | -64,3% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | -2,0 | -0,9 |
Konsensusdata från Bloomberg
Rapportperioden
Analys
Rapportperioden
Analys
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 419,02