TRUECALLER
ÖKADE ÅTERKOMMANDE INTÄKTER BRA TECKEN - VD (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Truecaller, som erbjuder en plattform för att verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden, ser ökningen i de återkommande intäkterna som en positiv indikator.
"Vi tycker att det är ett bra tecken för oss för framtiden och ger oss en bättre förutsägbarhet i intäkterna framöver", säger Rishit Jhunjhunwala, som tillträdde som vd för Truecaller den 9 januari, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Under det fjärde kvartalet ökade de återkommande intäkterna, från Truecaller for Business och Truecaller Premium-abonnemang, med 42 procent. De återkommande intäkterna står därmed för 29 procent (25) av bolagets totala intäkter.
Totalt ökade Truecallers omsättning såväl som annonsintäkter i en högre takt under det fjärde kvartalet, jämfört med under det tredje kvartalet 2024.
Kan ni fortsätta att öka tillväxttakten framöver?
"Vi ger ingen sådan guidning. Men om du ser på några av siffrorna som jag pratade om så ökade våra återkommande intäkter och premiumintäkterna växte med 39 procent."
Rishit Jhunjhunwala påpekar att Truecaller fokuserar på det som bolaget kan kontrollera för att driva tillväxten, som produktutveckling och nya annonsformat. Hur annonsmarknaden i sig utvecklas beror emellertid på externa faktorer.
Truecallers annonsintäkter växte med 17 procent under det fjärde kvartalet.
"Många saker 'kicked in' under fjärde kvartalet. Vi hade en hög användartillväxt och det innebär nästan alltid en hög tillväxt. Vi såg en kombination av effekter av våra nya annonsformat, hög användartillväxt och en något bättre efterfrågan på annonsmarknaden", säger Rishit Jhunjhunwala.
Är det här ett tecken på att annonsmarknaden nu kommer att fortsätta att förbättras?
"Svårt att säga. Vi har sett en något större stabilitet i annonsmarknaden under de senaste två kvartalen och vi är hoppfulla om att trenden fortsätter, men det är omöjligt att förutse."
Hur har utvecklingen varit hittills i det första kvartalet?
"Det är för tidigt att kommentera detta kvartal. Jag förväntar mig att vi exekverar enligt plan", säger Rishit Jhunjhunwala.
Truecallers så kallade tillväxtinvesteringar beskrivs som framgångsrika. Investeringarna, som initialt har skett i fokusmarknader som Colombia, Nigeria och USA, kommer att utökas med fler marknader senare under 2025.
"Jag räknar med att se en viss ökning i dessa investeringar under 2025. Samtidigt ska vi leverera på vårt mål om en ebitda-marginal om minst 35 procent", säger Truecaller-vd:n.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt