E-HANDEL
KINESISKA TEMU KÖPTE META-ANNONSER FÖR 2 MDR USD 2023 (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det kinesiska e-handelsfenomenet Temus moderbolag PDD Holdings var under fjolåret den största annonsköparen av alla hos Facebooks och Instagrams moderbolag Meta Platforms med 2 miljarder dollar, enligt Wall Street Journals källor. Bolaget var också en av de ivrigaste annonsköparna hos Google, skriver tidningen.
Volymen av annonsköp från Temu, som lanserades så nyligen som 2022, har slagit chefer hos båda de digitala annonsjättarna Meta och Google med häpnad. Ägarbolaget PDD är i Kina mest känt för e-handelsplattformen Pinduoduo.
Målet hos såväl Temu som den tillika kinesiska snabbmode-e-handlaren Shein är att nå amerikanska och europeiska konsumenter. Annonskriget har pressat upp digitala annonspriser och bidragit till ett välkommet uppsving för Meta och Google sedan nya regler hos operativsystemägaren Apple hotat de tidigare modeller i techbolagens annonsaffär.
Meta Platforms aktie rusade i februari efter att den högsta försäljningstillväxten på mer än två år redovisats. Bärande i uppgången var intäkter från Kina, som närapå dubblerades under fjolåret som helhet och summerades till 13,7 miljarder dollar. För att kontrastera den nära 100-procentiga uppgången i Kina var intäktstillväxten i USA 5,5 procent under 2023.
Dessutom har de kraftiga exportvolymerna bestående av en ny våg billiga produkter från Kina i spåren av Temus och Sheins framfart kommit att leda till ett uppsving för logistikindustrin. De två bolagen står för 70 procent av allt e-handlat paketgods som flygs ut ur Kinas varje dag, en volym som totalt uppgår till 10.000 ton.
För egen del är dock Temus verksamhet i nuläget förlustbringande. Goldman Sachs uppskattade nyligen att varje beställning som görs på e-handelsplattformen renderar en förlust på 7 dollar, till stor del på grund av den höga kostnaden för att locka in kunder med annonser.
"Temu förlorar förmodligen pengar på varje försäljning nu när man försöker investera sig fram till en ledande position i marknaden. Om detta inte fungerar, eller om man bestämmer sig för att det räcker med annonsering, så skulle techbolagen hamna i motvind", sade annonseringsanalytikern Brian Wieser.
Tidigare har annonsbudgetar hos kinesiska e-handelssatsningar mot västvärlden, såsom Wish, förtvinat med tiden efter att de digitala annonsjättarna initialt sett stora intäkter. Wishs annonsköp under 2022 uppgick till 195 miljoner, vilket kan jämföras med 1,6 miljarder dollar under 2020.
PDD Holdings, ägarbolaget, går dock inte med förlust. Det tredje kvartalet 2023, som är det senast redovisade, slutade med vinst på motsvarande 2,1 miljarder dollar.
Joakim Rönning +46 8 5191 7930
Nyhetsbyrån Direkt