Telias VD om försäljningen av TV4: "Otroligt mycket jobb"

Marknad Det tog över ett år - men säljer Telia säljer sin medieverksamhet till Schibsted. För en prislapp flera miljarder lägre än man betalade 2019. Men Telias VD Patrik Hofbauer säger sig vara nöjd med en köpeskilling som ger "möjlighet att agera på kärnmarknaderna om något dyker upp"

Allmänt, Patrik Hofbauer, VD Telia
Telias VD Patrik Hofbauer. Foto: Meli Petersson/Bildbyrån

Det är en lättad Patrik Hofbauer som på tisdagen bekräftar att Telia säljer sin medie-verksamhet, inklusive TV4, till Schibsted för 6,6 miljarder kronor.

“Det känns väldigt bra idag. Det har varit otroligt mycket jobb naturligtvis, för att få detta på plats. Det här är helt i linje med vår strategi. Det känns otroligt bra”, säger telekombolagets VD till Placera.

Ritar om mediekartan

 

Ifjol avslöjade Affärsvärlden att Telia förde strukturerade samtal om en försäljning av TV4 – bland annat med Schibsted som tänkbar köpare. Då ville varken sälj- eller köpsidan kommentera uppgifterna. Sedan dess har det varit fortsatt tyst från huvudpersonerna.

“Ända från min första dag och första kvartalsrapporten har jag fått frågor om det här. Men fokus var kortsiktigt att utveckla verksamheten och börja tjäna pengar igen. Det har har vi gjort. En jättefin resa”, säger Hofbauer.

“Men det här är ingen lätt affär. Vi ville träffa rätt, med rätt köpare. Det här är en av de sista tillgångarna i det här slaget som varit tillgängliga på den nordiska marknaden. Det är en stor affär som ritar om mediekartan.”

Att förhandlingen skulle varit på-och-av under året, som källor uppgivit till Placera, känner inte Hofbauer igen. Han säger sig haft ett löpande samtal om vem som kunde vara rätt köpare, men vill inte uppge exakt hur länge Schibsted varit med i dialogen.

“Den har pågått ett tag. Det här är ingen affär som går snabbt. Vi har varit noga med att hitta en köpare som kan ge långsiktighet i distributionsavtalen med oss.”

Behöver inte äga

 

Intresset i att vara noga med valet av köpare motiverar Hofbauer med att man söker en “viktig partner under många år framåt”.

Distributionsavtalen är viktiga för Telia, som även fortsatt behöver innehåll till sin TV-tjänst – det tredje benet bredvid mobiltelefoni och bredband.

“Men vi behöver inte äga TV-tjänsten. Vi har säkrat den nu genom en långsiktig överenskommelse för distribution. Så all in all: rätt strategi, rätt köpare. Vi fortsätter i aggregerarrollen med en stark partner”, säger Hofbauer.

Någon oro kring partnerskapet på grund av Schibsteds neddragningar på andra håll inom koncernen har han inte.

 

Köpeskilling som “ger möjlighet att agera”

 

Prislappen kallar VD “helt i linje med våra förväntningar”, trots att den landade på 6,6 miljarder kronor. Det är högre än de 5 miljarder som diskuterades för ett år sedan, men långt ifrån de 9,2 miljarder som Telia betalade 2019.

Borde den inte varit högre, givet hur mycket ni betalade för bara några år sedan?

“Vi tycker priset är rätt som det är idag. Varje tid har sin situation och jag kan inte svara på hur man gjorde värderingen på den tiden. Tittar man på bolaget idag, vilken potential det har och hur andra liknande tillgångar värderas så tycker vi att det här är rätt nivå. Vi är nöjda med den.”

Pengarna tänker han använda för att betala ner skulderna till målnivån 2 – 2,5x EBITDA.

“Vi kommer att ha en balansräkning som ger möjlighet att agera. Att stärka vår kärnverksamhet i de marknader där vi är idag. Dyker det upp något där, vill vi ha möjlighet att agera, vilket vi skapat oss nu.”

Staten helt utanför

 

Har det funnits någon politisk vilja från staten som ägare?

“Inte överhuvudtaget. Vi har inte haft någon diskussion med staten som ägare. Det är helt och hållet ett strategibeslut  mellan styrelse och ledning om att renodla och fokusera på kärnverksamheten. Som du vet sålde vi vår del i Marshall nyligen. Vi håller på att städa upp”, säger Hofbauer om försäljningen av 9,6% i ljudteknikbolaget, som gav 1,15 miljarder kronor.

Om verksamheten ni sålt är en ovanlig tillgång på marknaden – slogs många om den?

“Självklart har det funnits andra intressenter. Därför är vi så glada att vi landat i detta, med en ägare som kan bevaka den oberoende journalistiken. Det är viktigt för TV4 och MTV. Men också att vi hittat en ägare som  förstår den nordiska marknaden.”

Har det alltså funnits utomnordiska intressenter också?

“Det tänker jag inte kommentera.”

När säljplanerna avslöjades för ett år sedan uppgav Affärsvärldens initierade källor att Bonnier och danska Egmont fanns med i diskussionen. Mediebedömare förmodade även att riskkapitalbolag, samt utländska mediejättar som amerikanska Discovery, tyska RTL och franska Canal+ var tänkbara köpare.

Schibsted oväntad köpare

 

Att det till slut blev just Schibsted som köpte har mottagits med viss förvåning. Detta mot bakgrund av att de haft fullt upp med en stor förändring i ägarstrukturen det senaste året. Koncernens tidningsdel har sålts till den kapitalstarka stiftelsen Tinius, som länge varit Schibsteds huvudägare. Handelssajtererna, däribland Blocket, har stannat i det noterade börsbolaget.

I omorganisationen har runt 350 heltidstjänster varslats om uppsägning, vilket står i kontrast till en stor TV-investering.

Mer från förstasidan

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -