Den negativa faktorn var som störst inom förväntningar på försäljningen, en indikation som backade med 8,3 enheter. Handlarnas syn på lönsamhet och anställda minskade också.
"Det är tydligt att en stor andel av handelsföretagen fortsatt kämpar i motvind. Sällanköpsvaruhandeln har haft det svårt länge, och nu ser vi hur även större aktörer har det tufft. Konsumenternas köpkraft är fortfarande svag och konkurrensen från billig privatimport skärper läget ytterligare", säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Dagligvaru- och partihandeln visar emellertid vissa tecken på förbättring.
Samtliga delbranscher ligger dock under det kritiska 100-strecket, vilket innebär att handlarna har en övervägande negativ syn på de kommande tre månaderna.
De kinesiska lågprisaktörerna, såsom Temu och Shein, är ett fortsatt problem. Under julhandeln handlade hela 17 procent av svenska konsumenter från dessa kinesiska lågprissajter. Inom vissa områden såsom hemelektronik och mode är situationen extra pressad.
Sofia Larsen menar att det bråttom att få till en lösning på privatimport till EU givet att aktörerna i utlandet inte följer samma regler och avgifter som de svenska aktörerna.