Svenska VD:ar är betydligt mer optimistiska inför framtiden nu än förra året. Enligt en färsk undersökning från revisionsjätten PwC tror 65% av landets VD:ar på ökad tillväxt globalt. Det är en rejäl ökning från förra årets undersökning, då det endast var 31% som trodde på ökad global tillväxt.
Svenska VD:ar ligger något över det globala snittet för ledares framtidsoptimism. Sett till världen ligger samma siffra på 58%, enligt undersökningen från PwC.
Sofia Götmar-Blomstedt, VD för PwC Sverige ser att skiftet till en mer positiv inställning pågår – trots ett oroligt omvärldsläge.
”Faktum är att synen på tillväxt har bara varit mer positiv vid två tillfällen tidigare under de senaste tio åren. Detta var pandemiåren 2021 och 2022”, säger Götmar-Blomstedt enligt ett pressmeddelande.
Cyberrisker och geopolitiska konflikter oroar
Trots en ökad optimism är den globala VD-himlen inte helt fri från orosmoln. På frågan vilka hoten är som påverkar företagen mest låg makroekonomisk instabilitet i topp. Detta följt av ökad inflation och minskad köpkraft, cyberrisker, minskad tillgång till rätt kompetens och geopolitiska konflikter. För de globala svaren hamnade även AI högt upp globalt som en riskfaktor, men desto lägre ned för de svenska svaren.
Sverige halkar efter i AI – ”Djupt oroande”
Undersökningen belyser även ledarnas syn på den pågående AI-revolutionen. De svenska VD:arnas svar visar att Sverige ligger efter i AI-utvecklingen. När det gäller frågan om i vilken grad generativ AI har påverkat olika faktorer svarade 56% av de globala ledarna att AI har ökat effektiviteten i medarbetarnas arbetstid. För svenska ledare var motsvarande siffra endast 40%. När det gäller intäkterna svarade 32% av de globala ledarna att AI har ökat intäkterna, medan endast 17% av svenska ledare gjorde samma bedömning.
”Sverige fortsätter att halka efter i AI-utvecklingen, vilket är djupt oroande. Vi missar fortfarande stora fördelar som AI kan erbjuda. För att påskynda AI-implementeringen måste vi omedelbart öka förtroendet för tekniken, både hos allmänheten och företagsledare”, avslutar Sofia Götmar-Blomstedt.