Miljardlyft väntas under Black Week - svenskarna satsar på mode och ratar elektronik

Privatekonomi Sex av tio konsumenter planerar att handla under Black Week i år, enligt en undersökning av Svensk Handel. Detta är ett uppsving från förra året. Mode och skönhet är kategorier allt fler vill handla inom, medan hemelektronik tappar.

ashkan-forouzani-sUlR4Iul-9c-unsplash
Foto: Unsplash

Svenskarna står redo med plånböckerna inför detta års reafest under Black Friday och veckan innan, den så kallade ”Black Week”.

Enligt en ny undersökning från Svensk Handel väntas omsättningen under Black Week öka med en miljard från föregående år, och nå 9,7 miljarder kronor.

En av anledningarna bakom det förväntat stora köptrycket är konsumenternas prismedvetenhet, som leder till mer planerade inköp till rabatterade priser, enligt Svensk Handel.

Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, menar att handeln har det kämpigt efter flera år. 

”Black Week ger en viktig injektion, men den löser inte de utmaningar som branschen fortsatt står inför”, säger Maria Mikkonen.

Unga som vill handla mode och skönhet

Personer i åldrarna 18-24 och 25-34 år är de som i störst utsträckning planerar att handla under reaveckan, enligt undersökningen.

Mode och skönhet är de områden som fått mest uppsving i årets handel, medan hemelektronik väntas backa i årets handel. 

Black Week infaller 25-29 november och avslutas med Black Friday. 

Mer från förstasidan

Senaste aktieanalyserna på Placera

Kollage_analys

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -