Är det dags att ge aktien kärlek?

För över ett år sedan skrev Placera en analys på dejtingbolaget Match Group. Sedan dess har aktien inte fått någon kärlek på börsen. Nu trycker Placera på köpknappen.

placera-Kärlek.jpg

14 november, 2023

Under Match Groups paraply finns ett stort antal varumärken inom dating. Bolaget äger över 45 varumärken där det mest populära är Tinder. Andra varumärken är Match.com, OkCupid, Hinge och Pairs. De olika varumärkena är riktade till olika målgrupper. Match Group är även, genom Hyperconnect-förvärvet, verksamt inom Social discovery vilket innebär att individer inte bara är ute efter att träffa en partner utan använder appen för att hitta nya vänner.  Match Group börsnoterades 2015 och var tidigare en del av IT-konglomeratet IAC. 

Sedan Placera gav rekommendationen avvakta i början av maj 2022 har aktien gått ner med över 60 procent.

placera-redaktionellt-2023bilder-20231114matchgroup.PNG

Under pandemin gick aktien upp rejält och handlades till 70 gånger årsvinsten 

Den största förklaringen till aktiens trista utveckling är dejtingappen Tinder som står för över halva försäljningen. Antalet betalande användare på Tinder har trendat nedåt under en längre period vilket gjort investerare oroliga. Samtidigt har det inte funnits utrymme för besvikelser då värderingen varit hög. På tre år är aktien ner nästan 80 procent och börsvärdet uppgår till 7,8 miljarder dollar. 

I samband med den senaste rapporten, som släpptes den 31 oktober, föll aktien ungefär 10 procent. Den översta raden växte till 880 miljoner dollar vilket motsvarar en tillväxt på nästan 10 procent. Förklaringen till tillväxten var framförallt prishöjningar inom Tinder. Det som tillväxtmässigt stack ut mest var dock dejtingappen Hinge vars försäljning växte med nästan 50 procent. I kvartalet ökade rörelseresultatet med 16 procent vilket gav en rörelsemarginal på 28 procent.

placera-redaktionellt-2023bilder-20231113Hinge.PNG

RPP=intäkter per betalande kund

En negativ aspekt var att antalet betalande användare på Tinder fortsatte minska. Men den största förklaringen till att aktien gick ner i samband med rapporten var guidningen om det kommande kvartalet. Att försäljningen förväntas ligga mellan 855-865 miljoner dollar på grund av bland annat valutamotvind och en sämre konjunktur gjorde marknaden besviken. 

Nyckelfaktorer som förväntas driva tillväxten i dejtingmarknaden de kommande åren är att fler personer globalt använder internet och en ökad andel vuxna singlar. Enligt Match börjar idag ungefär 1/3 äktenskap på en app. 

En konkurrensfördel som Match Group drar nytta av är nätverkseffekter (varje ny användare gör produkten bättre, ingen vill vara på en dejtingapp där det inte finns någon att interagera med). Att ha en stor befintlig kundbas ska inte underskattas. 

Bolaget har idag en nettoskuld i förhållande till ebitda på 2,7 vilket är lite högt. Det finns å andra sidan inga skuldförfall i närtid. 

Den största risken för Match är att en sämre konjunktur slår hårdare mot bolaget samtidigt som skuldsättningen blir mer ansträngd. En annan risk är att konkurrenter som exempelvis Bumble tar en större del av dejtingmarknaden. Kan det vara konkurrensbilden som gör att Tinder tappar betalande användare, finns det ingen pricing power eller är det konjunkturen? 

Match
2022A
2023E
2024E
Oms till,%
10
8
8
Ebit marg,%
26
26
27
Ev/ebit
33
10
9
P/e
30
15
13

På innevarande års prognoser handlas Match Group-aktien p/e 15 och ev/ebit 10. Under 2024 förväntas multiplarna falla till 13 respektive 9. I jämförelse med Bumble handlas Match till lägre multiplar. Matchs värdering är inte ansträngd. 

I årets andra kvartal uppgav bolaget att man skulle börja köpa tillbaka aktier. Under det gångna kvartalet köptes aktier till ett värde om 300 miljoner dollar tillbaka. Sedan årsskiftet har bolaget plöjt ner 445 miljoner dollar i aktieåterköp och antalet aktier har minskat med nästan tre procent i år. Målet är att använda över halva kassaflödet till återköp. Det är uppenbart att ledningen tycker aktien är billig och dessutom fyllde nyligen en styrelseledamot på portföljen med aktier. 

Placera tror att marknaden är överdrivet pessimistisk till bolaget. Match har en bra portfölj av varumärken och det finns en möjlighet att Hinge kan bli bolagets nya guldägg. Värderingen är inte alls avskräckande och vi tror det är bra risk/reward i aktien. Vi lyfter rådet till köp. 

Ämnen i artikeln

Match Group

Senast

29,02

1 dag %

1,29%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.