Under Match Groups paraply finns ett stort antal varumärken inom dating. Bolaget äger över 45 varumärken där det mest populära är Tinder. Andra varumärken är Match.com, OkCupid, Hinge och Pairs. De olika varumärkena är riktade till olika målgrupper. Match Group är även, genom Hyperconnect-förvärvet, verksamt inom Social discovery vilket innebär att individer inte bara är ute efter att träffa en partner utan använder appen för att hitta nya vänner. Match Group börsnoterades 2015 och var tidigare en del av IT-konglomeratet IAC.
Sedan Placera gav rekommendationen avvakta i början av maj 2022 har aktien gått ner med över 60 procent.
Under pandemin gick aktien upp rejält och handlades till 70 gånger årsvinsten
Den största förklaringen till aktiens trista utveckling är dejtingappen Tinder som står för över halva försäljningen. Antalet betalande användare på Tinder har trendat nedåt under en längre period vilket gjort investerare oroliga. Samtidigt har det inte funnits utrymme för besvikelser då värderingen varit hög. På tre år är aktien ner nästan 80 procent och börsvärdet uppgår till 7,8 miljarder dollar.
I samband med den senaste rapporten, som släpptes den 31 oktober, föll aktien ungefär 10 procent. Den översta raden växte till 880 miljoner dollar vilket motsvarar en tillväxt på nästan 10 procent. Förklaringen till tillväxten var framförallt prishöjningar inom Tinder. Det som tillväxtmässigt stack ut mest var dock dejtingappen Hinge vars försäljning växte med nästan 50 procent. I kvartalet ökade rörelseresultatet med 16 procent vilket gav en rörelsemarginal på 28 procent.
RPP=intäkter per betalande kund
En negativ aspekt var att antalet betalande användare på Tinder fortsatte minska. Men den största förklaringen till att aktien gick ner i samband med rapporten var guidningen om det kommande kvartalet. Att försäljningen förväntas ligga mellan 855-865 miljoner dollar på grund av bland annat valutamotvind och en sämre konjunktur gjorde marknaden besviken.
Nyckelfaktorer som förväntas driva tillväxten i dejtingmarknaden de kommande åren är att fler personer globalt använder internet och en ökad andel vuxna singlar. Enligt Match börjar idag ungefär 1/3 äktenskap på en app.
En konkurrensfördel som Match Group drar nytta av är nätverkseffekter (varje ny användare gör produkten bättre, ingen vill vara på en dejtingapp där det inte finns någon att interagera med). Att ha en stor befintlig kundbas ska inte underskattas.
Bolaget har idag en nettoskuld i förhållande till ebitda på 2,7 vilket är lite högt. Det finns å andra sidan inga skuldförfall i närtid.
Den största risken för Match är att en sämre konjunktur slår hårdare mot bolaget samtidigt som skuldsättningen blir mer ansträngd. En annan risk är att konkurrenter som exempelvis Bumble tar en större del av dejtingmarknaden. Kan det vara konkurrensbilden som gör att Tinder tappar betalande användare, finns det ingen pricing power eller är det konjunkturen?
Match | 2022A | 2023E | 2024E |
Oms till,% | 10 | 8 | 8 |
Ebit marg,% | 26 | 26 | 27 |
Ev/ebit | 33 | 10 | 9 |
P/e | 30 | 15 | 13 |
På innevarande års prognoser handlas Match Group-aktien p/e 15 och ev/ebit 10. Under 2024 förväntas multiplarna falla till 13 respektive 9. I jämförelse med Bumble handlas Match till lägre multiplar. Matchs värdering är inte ansträngd.
I årets andra kvartal uppgav bolaget att man skulle börja köpa tillbaka aktier. Under det gångna kvartalet köptes aktier till ett värde om 300 miljoner dollar tillbaka. Sedan årsskiftet har bolaget plöjt ner 445 miljoner dollar i aktieåterköp och antalet aktier har minskat med nästan tre procent i år. Målet är att använda över halva kassaflödet till återköp. Det är uppenbart att ledningen tycker aktien är billig och dessutom fyllde nyligen en styrelseledamot på portföljen med aktier.
Placera tror att marknaden är överdrivet pessimistisk till bolaget. Match har en bra portfölj av varumärken och det finns en möjlighet att Hinge kan bli bolagets nya guldägg. Värderingen är inte alls avskräckande och vi tror det är bra risk/reward i aktien. Vi lyfter rådet till köp.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Match Group | Köp | 29,12 | - |