Bredband2 mot skördetid

Aktieanalys Jämfört med konkurrenten Bahnhof står sig Bredband2 ganska slätt. Det hindrar inte att aktien i alla fall kan bli bra att äga det närmaste året.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 50 den 8 december. Läs mer om Börsveckan.

Bredband2 är en av uppstickarna på bredbandsmarknaden som satsat helhjärtat på att erbjuda snabba och billiga internetabonnemang via fiber. Bolaget har inga egna fibernät utan hyr in sig hos Telias Skanova, som har rikstäckande nät, och de 180 stadsnät som kommuner byggt över hela landet.

På så vis når man stora delar av Sveriges befolkning i flerfamiljshus och kan ta del av tillväxten när alltfler säger upp sina sega adsl-abonnemang och går över till fiber.

Bredband2 har växt 10 procent årligen sedan 2009, organiskt, och har nu en årsomsättning runt 290 Mkr. Sedan 2010 är bolaget lönsamt med en rörelsemarginal som snittat på 4,3 procent sedan dess. På rullande 12 månader ligger rörelsevinsten på 18 Mkr (6,3% marginal) och vinsten på 0,019 kr/aktie. Bolaget har hela 701 miljoner utestående aktier och till kursen 0,43 kr är börsvärdet 301 Mkr.

Bolaget är ett av de större inom sin nisch med 10 procent av abonnemangen för bredband via fiber. Det är en nisch som växer 21 procent i årstakt medan adsl minskar 5 procent. Andra större aktörer på fibermarknaden är Telia och Bredbandsbolaget (Telenor). Bahnhof är det uppstickarbolag som liknar Bredband2 mest i så motto att inte heller de äger fibernäten som levererar deras tjänster.

Bahnhof tillhör som bekant våra favoritaktier, delvis i kraft av en stark historik med 25 procents årlig tillväxt sedan 2009.

Det som är lockande i Bredband2 är möjligheterna att bolaget kan närma sig de marginaler som Bahnhof har. I så fall kan det finnas en betydande uppsida i Bredband2-aktien.

Ser vi på hur Bredband2 står och går så ligger tillväxten runt 13 procent och marginalen på 6-7 procent. Fortsätter bolaget att utvecklas i den takten så finns en vinst kring 0,029 kr/aktie på radarn för 2015 vilket ger ett p/e strax under 15.

Budskapet från ledningen är emellertid att Bredband2 gjort stora investeringar under senare år vilket pressat marginalerna, men att den nuvarande kostnadskostymen inte behöver öka mycket mer framöver. Det öppnar för att stora delar av tillväxten kan trilla ned på sista raden och bli vinst.

Det låter bra då Bredband2 haft en svag ”skalbarhet” historiskt. Sedan 2010 är till exempel intäkterna upp 105 Mkr men rörelseresultatet bara med 12 Mkr.

Det finns flera faktorer som kan ge en betydande marginalförbättring framöver.

En viktig faktor är fortsatt god tillväxt för fibertjänster. Bredband2 har bruttomarginaler på 44 procent vilket bör möjliggöra lönsam tillväxt. Marknaden växer som sagt 21 procent i årstakt och penetrationen är ännu inte ett hinder för tillväxten. Det finns 1,4 miljoner fiberabonnemang i nuläget.

De kan bli fler genom att fortsätta knapra på adsl (1,4 miljoner abonnemang) men även bredband via kabel-TV (0,6 miljoner).

Dessutom blir den konkurrensutsatta delen av fibermarknaden, där Bredband2 finns, större i takt med att bostadsbolag som skrivit exklusiva avtal öppnar för flera leverantörer när avtalen löper ut.

En annan marginaldrivare som Bredband2 jobbat mycket med sedan 2010 är att växa på försäljning till företag. Idag är intäkterna från företagskunder 30 procent av totalen, men målet är att nå 50 procent.

Den satsningen har kostat på. Förra året anställdes 10 nya säljare till företagssidan och tjänsteutbudet breddades inom bland annat telefoni. Bredband2 startade även sitt tredje datacenter i Malmö, som erbjuder företagskunder att ha sina servrar i en säker och kostnadseffektiv miljö. Satsningen har gett effekt då intäkterna från företag ökar med 28 procent i tredje kvartalet.

Nu är de stora kostnaderna tagna och en ökad andel företagsaffärer är gynnsam för Bredband2 då prisfokus är något mindre (högre marginaler) och 36 månaders bindningstid normal. För privatkunder är konkurrensen hårdare och de kampanjer som körts under hösten har lockat med halva priset i sex månader utan bindningstid.

En tredje faktor handlar om konkurrensbilden visavi de två andra uppstickarna Bahnhof och Alltele. De har sedan några år drivit sina privataffärer från Spanien för att utnyttja möjligheten till lägre moms där, men den möjligheten upphör vid årsskiftet. Det är tydligt att Bredband2 väntar sig att konkurrenterna skyddar sina marginaler framöver, det vill säga att priserna ökar något.

Tar man Bredband2 på orden och räknar med en tillväxt på 12 procent under 2015 med i stort sett med oförändrade kostnader (exklusive den rörliga näthyran) så kan marginalen öka uppåt 8-9 procent, vilket ger en vinst runt 0,04 kr eller p/e 11,5. Det är en rabatt mot Bahnhof på p/e-tal, men faktiskt inte på skuldjusterad ev/ebit-multipel (se faktarutan). Det är ändå en väl låg värdering för ett växande bolag.

Av de två kontrahenterna håller vi Bahnhof högre som aktie, tack vare starkare historik och varumärke. Men Bredband2 kan stå för en stark vinstökning och är en intressant aktie i det lite mer riskfyllda turnarounsegmentet. Rådet på Bredband2 blir köp.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Bredband2 i Skandinavien Köp 0,44 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -