Största kampanjen hittills

Öltillverkaren slår på stort inför fotbolls-EM och lägger närmare en miljard kronor på den största marknadsföringskampanjen i företagets historia.

placera-nyabilder-Zlatan_Sverige_fotboll_EM_VM_foto_cc_IlyaKhohlov.jpg

18 maj, 2016

Carlsberg planerar till sommarens utökade EM-slutspel i fotboll sin största marknadsföringskampanj inom sport hittills.

Det danska bryggeriet väntas lägga upp till 80 miljoner euro på marknadsföring i anslutning till turneringen, uppger källor till Bloomberg News.

Därtill har bolaget redan betalat ut 40 miljoner euro för att säkra de exklusiva rättigheterna som officiell ölsponsor till mästerskapet, som sträcker sig från den 10 juni till den 10 juli.

Sommarens EM-turnering blir den hittills största av sitt slag, med 24 deltagande nationer, sedan UEFA beslutat att utöka mästerskapet från de 16 nationer som deltog i det senaste mästerskapet i Ukraina och Polen 2012. När Carlsberg började sponsra mästerskapet 1988 var antalet deltagande nationer åtta.

"Det är obestridligen en större händelse än någon tidigare UEFA Euro", sade Richard Whitty, marknadschef på Carlsberg, i en kommentar till Bloomberg News.

Ämnen i artikeln

Carlsberg A

Senast

978,00

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,17%

Senast

2 426,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.