Spotify flaggar för fler prishöjningar: "Del av verktygslåda"

Spotify planerar nya prishöjningar på sina premiumabonnemang i samband med satsningar på fler funktioner och tjänster. Enligt vice VD Alex Norström är höjningarna nu en del av bolagets strategi.

Alex Norström Chief Freemium Business Officer Spotify 3.jpg
Alex Norström, Spotify.

Idag, 12:58

Spotify signalerar att ännu fler prishöjningar kan vara att vänta. Detta rapporterar Financial Times. Alex Norström, vice VD på musikströmmingsföretaget, uppger för tidningen att prishöjningarna är en del av bolagets "verktygslåda" och prishöjningar sker parallellt med utveckling av tjänsten.

Priserna har höjts flera gånger sedan 2021, efter att ha legat på samma nivå i tolv år. 2023 höjdes priserna på samtliga abonnemang. Så sent som i början av augusti höjdes priserna på bland annat den svenska marknaden.

Trots prishöjningarna växer användarbasen. Spotify har nu 276 miljoner betalande prenumeranter, +12% på ett år, och 696 miljoner månatliga användare, +11%. Norström menar att potentialen är stor eftersom endast drygt 3% av världens befolkning idag betalar för tjänsten. Målet är att nå 1 miljard betalande användare.

Spotify satsar på att lansera nya funktioner, som förbättrade verktyg för spellistor, AI-DJ, samt utökade tjänster inom ljudböcker och poddar. De arbetar också på en ny ”superfan”-nivå, som väntas kosta cirka 6 dollar extra i månaden och rikta sig till de mest engagerade lyssnarna.

Ämnen i artikeln

Spotify

Senast

707,00

1 dag %

2,02%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån