Rapportfloden: Blandade resultat
Rapporterna strömmar in, bland annat har Essity och Diös rapporterat.

25 oktober, 2019
Rapporterna strömmar in, bland annat har Essity och Diös rapporterat.
25 oktober, 2019
Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, redovisar ett resultat efter skatt på 27 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (27,4). Resultatet per aktie uppgick till 0:25 kronor (0:25).
Bruttomarginalen uppgick till 33,7 procent (18,5) och rörelseresultatet blev 24,8 miljoner kronor (31).
Nettoomsättningen uppgick till 232 miljoner kronor (406) medan orderingången var 222 miljoner kronor (286).
"Att omsättningen i det tredje kvartalet om 233 MSEK inte skulle nå upp till föregående års rekordhöga omsättning för ett enskilt kvartal om 406 miljoner kronor var förväntat. Detta till följd av det stora amerikanska kundprojekt som bidrog med drygt 200 miljoner kronor till omsättningen i motsvarande kvartal 2018 och som inte kompenserats av ett motsvarande i 2019", skriver bolagets vd Helena Holmgren in rapporten.
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv redovisar ett justerat rörelseresultat om 183 miljoner dollar för det tredje kvartalet 2019.
Analytikerna hade räknat med ett justerat rörelseresultat om 185 miljoner dollar, enligt Infront Datas sammanställning av tio analytikers prognoser.
Den justerade rörelsemarginalen blev 9,0 procent. Väntat var en justerad marginal på 9,1 procent. Resultat före skatt blev 134 miljoner dollar. Väntat var ett resultat före skatt på 159 miljoner dollar. Försäljningen uppgick till 2.028 miljoner dollar. Analytikerna hade väntat sig en försäljning om 2.032 miljoner dollar.
Autoliv upplevde fortsatt utmanande marknadsförutsättningar under det tredje kvartalet och bolaget räknar inte med någon vändning i närtid.
"Även om takten i nedgången i fordonsproduktionen avtog något är osäkerheten fortsatt hög, marknadsprognoserna från IHS har fortsatt att sänkas och vi förutser inte någon vändning i närtid", skriver Autolivs vd Mikael Bratt i delårsrapporten.
Autolivs organiska försäljningstillväxt uppgick till 1,2 procent under det tredje kvartalet.
"Vi fortsatte att växa snabbare än fordonsproduktionen, med en organisk försäljningstillväxt som var 4,6 procentenheter högre än fordonsproduktionen i tredje kvartalet, drivet främst av en stark utveckling i Kina och Amerika", skriver Mikael Bratt.
t Autoliv spår i samband med niomånadersrapporten att den organiska försäljningstillväxten helåret 2019 kommer att bli 1 procent.
Den tidigare bedömningen var en organisk försäljningstillväxt om 1-3 procent.
Bolaget spår samtidigt att den totala försäljningsökningen, inklusive valutaförändringar, ska bli -2 procent under 2019, att jämföra med den tidigare bedömningen om en -1 till +1 procent.
Enligt en prognossammanställning utförd av Infront Data räknade åtta analytiker inför rapporten i genomsnitt med att den organiska tillväxten för helåret skulle uppgå till 1,6 procent.
Autolivs nya prognoser tar avstamp i antagandet att den globala bilproduktionen ("light vehicle") kommer att minska med 6-7 procent under 2019. Prognoser i förra rapporten utgick från en produktionsminskning om 4-6 procent.
Autoliv tror nu att den justerade rörelsemarginalen för helåret 2019 kommer att bli cirka 9 procent, en justering jämfört med den tidigare prognosen om 9,0-9,5 procent. Här trodde tio analytiker i snitt på 9,1 procent, enligt Infront Data.
Bolaget spår vidare att det operativa kassaflödet för 2019, exklusive engångsposter, kommer att ligga i intervallet 700-800 miljoner dollar, en upprepning av tidigare bedömning.
Autoliv spår vidare att investeringarna, capex, för 2019 kommer att uppgå kring samma nivå som 2018. Tidigare var att dessa skulle vara lägre i år än ifjol.
Heimstaden, som handlas på First North, hade en uthyrningsgrad för bostäder på 97,4 procent under tredje kvartalet, jämfört med 97,7 procent motsvarande period i fjol.
Det framgår av delårsrapporten.
Under det tredje kvartalet uppgick hyresintäkterna till 1.302 miljoner kronor (866) med ett driftnetto på 789 miljoner kronor (526). Överskottsgraden var 56,9 procent (55,1). Resultat före finansiella poster blev 760 miljoner kronor (501).
Belysningskoncernen Fagerhult redovisar ett resultat efter skatt på 181 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (135). Resultatet per aktie uppgick till 1:02 kronor (1:18).
Nettoomsättningen uppgick till 2.066 miljoner kronor (1.441) och orderingången var 2.038 miljoner kronor (1.441).
"Även om fortfarande negativt, så förbättrar vi både den organiska orderingången och den organiska nettoomsättningen jämfört med första och andra kvartalet. Tredje kvartalets nettoomsättning minskade med -1,6 procent och orderingången med -3,3 procent, jämfört med föregående år", skriver bolaget.
Rörelseresultatet blev 255 miljoner kronor (195), med en marginal på 12,3 procent (13,5).
Fagerhults tredje kvartal visade på förbättringar, skriver vd Bodil Sonesson.
"Även om fortfarande negativt, så förbättrar vi både den organiska orderingången och den organiska nettoomsättningen jämfört med första och andra kvartalet. Tredje kvartalets nettoomsättning minskade med -1,6 procent och orderingången med -3,3 procent, jämfört med föregående år", skriver hon i delårsrapporten.
Det jämförbara rörelseresultatet och rörelsemarginalen är dock högre under tredje kvartalet i år jämfört med i fjol och det är positiva effekter av bolagets lönsamhetsåtgärder, heter det.
"Jag är nöjd med att åtgärderna för resultatförbättring börjar ge resultat. Inom vissa verksamheter finns det emellertid mer att göra då resultaten dröjer", skriver Bodil Sonesson.
Programmet för resultatförbättringar som inleddes i början av andra kvartalet förväntas ge ytterligare fördelar under fjärde kvartalet och även in på år 2020.
Fagerhult har under de senaste två åren har haft en stark omsättnings- och resultatutveckling genom en förvärvsdriven tillväxt, och de senaste 9-18 månaderna har orderingången uppvisat en organisk minskning. Under denna period har koncernens huvudsakliga marknader uppvisat blandade aktivitetsnivåer, vissa minskar, vissa är oförändrade och vissa uppvisar en måttlig tillväxt. Detaljhandelssegmentet har erbjudit och fortsätter att erbjuda utmaningar eftersom branschen genomgår en förändring.
"Organisk tillväxt är fortsatt huvudfokus för samtliga arbetsströmmar, på kort och lång sikt", skriver Fagerhult.
Medicinteknikbolaget Episurf redovisar ett resultat före skatt om -17,5 miljoner kronor (-12,9) för det tredje kvartalet 2019. Resultatet per aktie uppgick till -0:19 kronor (-0:42).
Nettoomsättningen uppgick till 1,1 miljoner kronor (1,0). Resultat efter skatt blev -17,5 miljoner kronor (-12,9). Kassaflödet för den löpande verksamheten uppgick till -14,6 miljoner kronor (-13,0).
De likvida medlen uppgick vid periodens utgång till 42,6 miljoner kronor (29,9).
Spotlight-listade Nanologica redovisar ett rörelseresultat om -5,0 miljoner kronor (-5,0) för det tredje kvartalet 2019.
Nettoomsättningen ökade till 2,0 miljoner kronor (1,1). Ökningen hänförs till ökade försäljningsintäkter i Kina samt till intäkter från affärsområdet drug development.
Rörelsens kostnader uppgick under kvartalet till -8,5 miljoner kronor. De högre kostnaderna är främst hänförliga till ökad produktion vid anläggningen i Södertälje samt kostnader inom projektet för den kliniska studien med läkemedelskandidaten NIC-001.
Badrumsföretaget Svedbergs redovisar ett resultat efter skatt på 6,1 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (5,3). Resultatet per aktie uppgick till 0:29 kronor (0:25).
Nettoomsättningen uppgick till 128 miljoner kronor (122). Resultatet före skatt uppgick till 7,7 miljoner kronor (6,8).
För niomånadersperioden blev ebita-resultatet 42,0 miljoner kronor (46,1) med en nettoomsättning på 449 miljoner (458). Det ger en negativ tillväxt på cirka 2 procent för niomånadersperioden fram till september.
Ebita-marginalen landade på 9,4 procent (10,1) för perioden januari till september.
Därmed ligger Svedbergs hittills under sina finansiella mål om en genomsnittlig tillväxt på 10 procent årligen inklusive kompletteringsförvärv samt en ebita-marginal överstigande 15 procent.
Svedbergs uppger sig generellt se en god efterfrågan av bolagets produkter på marknaden även om det finns viss skillnad inom delsegmenten. Det skriver Svedbergs vd Per-Arne Andersson i vd-ordet.
Under ett stycke om marknadsutveckling vidareutvecklar Svedbergs att det finns en stor efterfrågan på bostäder och badrummet är ett fortsatt prioriterat område för renovering och underhåll.
Upplevelsebolaget Moment Group redovisar ett resultat efter skatt på -29 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-30). Resultatet per aktie uppgick till -1:10 kronor (-2:07).
Rörelseresultatet blev -27 miljoner kronor (-31).
Nettoomsättningen uppgick till 146 miljoner kronor (170).
Medicinteknikbolaget Iconovo ökade försäljningen till 3,5 miljoner kronor (1,1) i det tredje kvartalet.
Rörelseresultatet uppgick till -2,0 miljoner kronor (-2,0). De likvida medlen var 40,8 miljoner kronor i slutet av det tredje kvartalet.
Xmreality, som är listat på First North, redovisar en nettoomsättning på 2,69 miljoner kronor för det tredje kvartalet (2,77).
Rörelseresultatet blev -6,4 miljoner kronor (-5,8) och periodens kassaflöde -9,2 miljoner kronor (-6,3).
JLT:s omsättning minskade 4 procent under tredje kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och orderingången ökade med 9 procent.
Det framgår av delårsrapporten.
Under tredje kvartalet uppgick nettoomsättningen till 32,8 miljoner kronor (34,2). Bruttomarginalen blev 44,5 procent (47,1).
Ebitda-resultatet uppgick till 2,9 miljoner kronor (4,9) och ebitda-marginalen blev 8,9 procent (14,4).
Orderingången i det tredje kvartalet var 26,0 miljoner kronor (23,9).
Lammhults Design Group redovisar ett resultat efter skatt på 11,4 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (7,2). Resultatet per aktie uppgick till 1:35 kronor (0:85).
Nettoomsättningen uppgick till 245 miljoner kronor (221) och orderingången var 219 miljoner kronor (204).
Rörelseresultatet blev 15,1 miljoner kronor (9,9).
CTT Systems, som levererar fuktkontrollsystem, redovisar ett resultat efter skatt på 29,0 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (21,6). Resultatet per aktie uppgick till 2:31 kronor (1:73).
Nettoomsättningen uppgick till 83,4 miljoner kronor (80,9).
Rörelseresultatet ökade till 38,8 miljoner kronor (27,1). Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till 34,2 miljoner kronor.
För det fjärde kvartalet 2019 bedömer CTT att nettoomsättningen blir mellan 83 och 88 miljoner kronor (94,2), heter det i rapporten.
Bilia redovisar ett resultat efter skatt på 188 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (158). Resultatet per aktie uppgick till 1:85 kronor (1:55).
Nettoomsättningen uppgick till 6.805 miljoner kronor (6.119).
Rörelseresultatet blev 264 miljoner kronor (201) och rörelsemarginalen landade på 3,9 procent (3,3).
"Resultatet påverkades positivt av stark tillväxt i serviceaffären och det högsta resultatet någonsin vid försäljning av begagna bilar för ett enskilt kvartal", skriver bolaget i delårsrapporten.
Medicinteknikbolaget Ortivus nettoomsättning uppgick till 10,4 miljoner kronor (13,3) under det tredje kvartalet.
Den enskilt största posten som skiljer jämfört med föregående år är intäkten, cirka 3 miljoner kronor, från Jämtlands installation av ambulansjournalsystem som skedde under tredje kvartalet förra året.
Bruttomarginalen uppgick till 41 procent (52).
Ebitda blev -1,6 miljoner kronor (0,5) och rörelseresultatet, ebit, uppgick till -3,3 miljoner kronor (-0,9).
Resultatet efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (-1,0) med ett resultat efter skatt på -0:08 kronor (-0:03).
Välfärdsteknikbolaget Camanio Care redovisar ett rörelseresultat för det tredje kvartalet 2019 om -3,5 miljoner kronor (-3,5).
Intäkterna uppgick till 2,6 miljoner kronor (4,1).
Likvida medel i koncernen per den 30 september uppgick till 2,5 miljoner kronor.
Camanio Care meddelade i september att bolaget avser sälja nuvarande verksamhet och sitt dotterbolag Camanio AB till det First North-listade hälsovårdsbolaget Brighter. Camanio är tänkt att byta inriktning och bli ett listat investmentbolag.
It-företaget Addnode redovisar ett resultat efter skatt på 31 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (28). Resultatet per aktie uppgick till 0:93 kronor (0:84).
Omsättningen uppgick till 779 miljoner kronor (648), en tillväxt med 20 procent varav 9 procent organiskt.
Ebita-resultatet blev 71 miljoner kronor (65), och rörelseresultatet ebit blev 43 miljoner kronor (40).
Swedish Match redovisar ett rörelseresultat på 1.586 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Analytikerna hade räknat med ett resultat på 1.428 miljoner kronor, enligt Infront Data.
Före skatt blev resultatet 1.526 miljoner kronor. Här väntade sig analytikerna 1.348 miljoner kronor.
Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 3.829 miljoner kronor. Här hade analytikerna räknat med 3.720 miljoner.
Swedish Match levererade 429 miljoner cigarrer i USA under det tredje kvartalet (427).
Det framgår av rapporten.
Cigarrvolymerna ökade med 1 procent.
"Leveransvolymerna för cigarrer var relativt oförändrade under kvartalet i och med att volymökningar inom natural leaf-cigarrer kompenserade för volymminskningar för HTL-cigarrer (homogenized tobacco leaf)", skriver Swedish Match.
Fastighetsbolaget Corems hyresintäkter uppgick till 209 miljoner kronor i det 3 kvartalet (233).
Driftöverskottet blev 157 miljoner kronor (184) och förvaltningsresultatet uppgick till 95 miljoner (95).
Efter skatt blev resultatet 1.189 miljoner kronor (269), vilket motsvarade 3:21 kronor per stamaktie (0:69).
Heliospectra, som säljer ljuslösningar till bland annat växthus och är listat på First North, redovisar ett resultat efter skatt på -12,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-4,8).
Rörelseresultatet föll till -12,2 miljoner kronor (-4,6). Nettoomsättningen minskade till 6,0 miljoner kronor (17,0). Orderingången minskade till 4,4 miljoner kronor (7,7).
"Beslutet att prioritera arbetet med produktplanering ledde till en väntad minskning av försäljning och orderingång under kvartalet jämfört med föregående år. Samtidigt har produktutvecklingsteamets arbete med att lansera nya produktlinjer banat väg för fortsatt försäljning och tillväxt under 2020", skriver Heliospectras vd Ali Ahmadian i delårsrapporten.
I ett separat pressmeddelande i samband med delårsrapporten meddelade Heliospectra att styrelsen föreslår en nyemission på 51,5 miljoner kronor.
Hälsovårdsbolaget Feelgood redovisar ett justerat resultat (ebitda) på -1,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-8,8). Resultatet per aktie uppgick till -0:11 kronor (-0:08).
Nettoomsättningen uppgick till 138 miljoner kronor (127).
Rörelseresultatet blev -13,7 miljoner kronor (-10,9).
"Feelgood fortsätter att stärka sin marknadsposition inom hälsosektorn. Feelgoods intäkter växte med 9,2 procent under tredje kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018. Semesterperioden ger dock ett svagt resultat för tredje kvartalet i likhet med tidigare år", skriver Joachim Moraths i ett vd-ord.
Fastighetsbolaget Balders hyresintäkter uppgick till 1.915 miljoner kronor i det tredje kvartalet (1.709), varav effekten från förändrade valutakurser var 31 miljoner kronor (57).
Driftöverskottet blev 1.460 miljoner kronor (1.286) och förvaltningsresultatet hänförligt moderaktiebolagets ägare uppgick till 1.060 miljoner (943) eller 5:89 kronor per aktie (5:24).
Värdeförändringarna på fastigheter summerade till 1.350 miljoner i kvartalet (3.348), medan värdeförändringarna på derivat var -186 miljoner kronor (+80).
Efter skatt blev resultatet 1.852 miljoner kronor (3.400), motsvarande 10:29 kronor per stamaktie (18:89).
Det långsiktiga substansvärdet per aktie anges till 313:73 kronor per den sista september.
Fastighetsbolaget Catena redovisar ett resultat efter skatt på 344 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (294), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 9:13 kronor (7:81).
Hyresintäkterna uppgick till 300 miljoner kronor (278). Förvaltningsresultatet blev 160 miljoner kronor (149).
Orealiserade värdeförändringar i fastigheter påverkade resultatet positivt med 210 miljoner kronor (155) och på derivat med -9,5 miljoner kronor (59,4).
Bränslecellsbolaget MYFC, listat på First North, redovisar 0 kronor i nettoomsättning under det tredje kvartalet 2019 (202).
Rörelseresultatet blev -18 miljoner kronor (-15). Resultatet belastades av en engångsutgift på 4 miljoner kronor framförallt härrörande till personalreduktion.
Styrelsen i MYFC har föreslagit en riktad nyemission till H119 efter kvartalets utgång. Denna är sedan tidigare känd.
"Omställningen av vår verksamhet och organisation i enlighet med vår nya inriktning fortsätter enligt plan. Under det tredje kvartalet har vi, som tidigare aviserats, tagit engångskostnader om omkring fyra miljoner kronor, framför allt härrörande till den personalreduktion som genomförts", skriver vd Peter Friedrichsen i en rapportkommentar.
Limes nettoomsättning uppgick till 68,0 miljoner kronor (55,4) under det tredje kvartalet. Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 18 procent (18%)
Repetitiva intäkter uppgick till 42,5 miljoner kronor (35,2)
Kvartalet belastades inte av några jämförelsestörande poster (1,4).
Justerat ebita-resultat uppgick till 19,3 miljoner kronor (15,6) vilket innebär en justerad ebita-marginal om 28 procent (28%)
Resultat efter skatt uppgick till 12,1 miljoner kronor (8,1), med ett resultat per aktie, före utspädning, på 0:91 kronor (0:65).
Teknikkoncernen Sdiptech, med fokus på infrastruktur, redovisar ett resultat efter skatt på 41,9 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (26,6). Resultat per stamaktie efter avdrag för minoritet och utdelning till preferensaktier uppgick till 1:26 kronor (0:73).
Nettoomsättningen ökade med 22 procent till 442 miljoner kronor (361). Den organiska tillväxten inom affärsområdena Water & Energy och Special Infrastructure Solutions var i kvartalet totalt +10 procent, medan den för Property Technical Services var -8 procent. Totalt för koncernen var den organiska omsättningstillväxten +1 procent.
Ebita ökade till 63,9 miljoner kronor (42,3), motsvarande en ebita-marginal om 14,5 procent (11,7).
Telefontillverkaren Doro redovisar ett justerat rörelseresultat på 36,5 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019. Det motsvarar en rörelsemarginal på 7,0 procent, framgår det av delårsrapporten.
Inklusive förvärvskostnader om 2,7 miljoner kronor uppgick rörelseresultatet till 33,8 miljoner kronor (33,3).
Resultat efter skatt blev 23,0 miljoner kronor (26,5) och resultatet per aktie uppgick till 0:97 kronor (1:12).
Nettoomsättningen uppgick till 521 miljoner kronor (509), medan orderingången ökade 2,2 procent till 589 miljoner kronor (576).
Doro upprepar samtidigt sin prognos. Den övergripande marknaden för mobiltelefoner förväntas vara fortsatt utmanande.
"Doro har bibehållit och förväntas bibehålla eller öka sina marknadsandelar i seniorsegmentet. Tjänster växer organiskt och vi jobbar aktivt med olika förvärvsmöjligheter varför vi förväntar oss fortsatt tvåsiffrig procentuell tillväxt i Tjänster för 2019. Lönsamheten förväntas fortsatt vara på en hälsosam nivå", upprepar Doro i sina utsikter.
Byggbolaget Sernekes rörelseresultat blev -5 miljoner kronor i det tredje kvartalet (-40).Kvartalets nettoomsättning var 1.376 miljoner (1.359). Orderingången uppgick till 1.792 miljoner kronor under kvartalet (1.236).
Etikettsbolaget Nilörngruppen redovisar ett resultat efter skatt på 14,0 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (13,8). Resultatet per aktie uppgick till 1:23 kronor(1:21).
Bruttomarginalen uppgick till 44,7 procent (45,3). Den stärkta bruttovinstmarginalen i förhållande till tidigare kvartal i år är effekten av minskad omsättning till ett par kunder med låga marginaler, skriver bolaget.
Rörelseresultatet blev 19,3 miljoner kronor (19,1), vilket gav en marginal på 11,3 procent (11,1).
Nettoomsättningen uppgick till 171 miljoner kronor (172).
Orderingången var 195 miljoner kronor (191).
"Utvecklingen har varit stabil under kvartalet och även om omsättningen minskat marginellt har marginalerna återhämtats. Klimatet inom textil- och modebranschen är fortsatt utmanande där efterfrågan är lägre på ett flertal marknader. Även om Nilörn har många framgångsrika kunder som ökar sina volymer, finns det också de som minskar. Mycket fokus har lagts på att stärka marginalerna och det är glädjande att de nu har ökat. Det är min klara ambition att vi fortsatt ska upprätthålla denna nivå", skriver vd Claes af wetterstedt.
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 200 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Det var grovt sett i linje med analytikernas förväntningar som enligt Bloomberg News var ett justerat rörelseresultat på 199 miljoner kronor. Den justerade rörelsemarginalen var 12,3 procent (12,6).
Nettoomsättningen uppgick till 1.629 miljoner kronor (1.538), och var drygt 2 procent bättre än väntade 1.589 miljoner kronor.
Det rapporterade rörelseresultatet var 195 miljoner kronor (180), jämfört med väntade 194 miljoner kronor. Rörelsemarginalen var 12,0 procent (11,7).
Resultatet före skatt var 175 miljoner kronor (167) jämfört med väntade 188 miljoner kronor.
Resultatet efter skatt landade på 130 miljoner kronor (132).
Probiotikabolaget Probi redovisar ett resultat efter skatt på 21,7 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (28,1). Resultatet per aktie uppgick till 1:90 kronor (2:47).
Nettoomsättningen uppgick till 142 miljoner kronor (169). Rörelseresultatet blev 26,7 miljoner kronor (37,9).
"Den huvudsakliga förklaringen till den lägre tillväxttakten är en avmattning på den nordamerikanska marknaden för probiotiska kosttillskott, där Probi har huvuddelen av sin försäljning", kommenterar vd Tom Rönnlund i delårsrapporten.
Verkstadsföretaget Bergman & Beving redovisar en nettoomsättning på 970 miljoner kronor (919) för det andra kvartalet, juli-september, i det brutna räkenskapsåret.
Ebita-resultatet blev 53 miljoner kronor (64) vilket motsvarade en ebita-marginal om 5,5 procent (7,0).
Resultatet efter skatt uppgick till 30 miljoner kronor (44), motsvarande ett resultat per aktie om 1:10 kronor (1:65).
Försäljningen utvecklades positivt i slutet av kvartalet vilket delvis kompenserade för svagare försäljning under sommarmånaderna, skriver bolaget.
"Vi upplevde varierande efterfrågan från våra huvudmarknader och från de olika kundsegmenten vilket återspeglade en ökad osäkerhet på marknaden", skriver vd Pontus Boman.
Magnolia Bostad redovisar ett resultat efter skatt på 75 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-47). Resultatet per aktie uppgick till 1:69 kronor (-1:24).
Rörelseresultatet blev 150 miljoner kronor (-10), varav värdeförändringar på förvaltningsfastigheter var 183 miljoner kronor, mot 0 i fjol.
Nettoomsättningen uppgick till 54 miljoner kronor (214).
Fastighetsbolaget Platzers hyresintäkter uppgick till 289 miljoner kronor i det tredje kvartalet (255).
Driftöverskottet blev 211 miljoner kronor (196) och förvaltningsresultatet uppgick till 161 miljoner (136).
Värdeförändringarna på förvaltningsfastigheter uppgick till 369 miljoner kronor (219) och värdeförändringarna på finansiella instrument redovisades till -89 miljoner kronor (46).
Efter skatt blev resultatet 346 miljoner kronor (314), vilket motsvarade 2:89 kronor per aktie (2:63).
Verkstadsföretaget Bergman & Beving redovisar en nettoomsättning på 970 miljoner kronor (919) för det andra kvartalet, juli-september, i det brutna räkenskapsåret.
Ebita-resultatet blev 53 miljoner kronor (64) vilket motsvarade en ebita-marginal om 5,5 procent (7,0).
Resultatet efter skatt uppgick till 30 miljoner kronor (44), motsvarande ett resultat per aktie om 1:10 kronor (1:65).
Försäljningen utvecklades positivt i slutet av kvartalet vilket delvis kompenserade för svagare försäljning under sommarmånaderna, skriver bolaget.
"Vi upplevde varierande efterfrågan från våra huvudmarknader och från de olika kundsegmenten vilket återspeglade en ökad osäkerhet på marknaden", skriver vd Pontus Boman.
Bergman & Beving fortsatte under kvartalet att bredda kundbasen och försäljningen till nya kunder, och satsningarna på bolagets prioriterade varumärken stod för merparten av kostnadsökningarna under kvartalet.
"Vi är dock inte nöjda med resultatutvecklingen och åtgärder för att sänka omkostnaderna med 60 miljoner kronor har initierats. Genomförda åtgärder påverkade kvartalets omkostnader negativt om cirka 7 miljoner kronor", skriver Pontus Boman.
Friluftsbolaget Thule redovisar ett rörelseresultat på 249 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Analytikerna i Infront Datas sammanställning hade räknat med 276 miljoner kronor.
Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 274 miljoner kronor mot väntade 276 miljoner, med en marginal på 16,3 procent mot väntade 16,6 procent.
Nettoomsättningen uppgick till 1.682 miljoner kronor, jämfört med väntade 1.660.
Axkid, som tillverkar bilbarnstolar och vars aktie handlas på Spotlight, redovisar ett nettoresultat på 0,9 miljoner kronor (2,8) i det tredje kvartalet 2019.
Trots att omsättningen ökade med 10 procent till 28,1 miljoner kronor (25,6) har alltså resultatet mer än halverats.
Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 1,3 miljoner kronor (3,6). Resultatet tyngdes av stora investeringar i Kina, Tyskland samt bolagets centrala organisation. Kostnadsbilden samt kapitalbindningen uppges ha ökat som en följd av dessa investeringar.
I Tyskland och Storbritannien har Axkid genomfört satsningar på en egen försäljningsorganisation.
"Vi har under året investerat betydande belopp i en ny produktplattform som vi kallar Axkid One", skriver Axkids vd Daniel Johanson i vd-ordet för det tredje kvartalet.
Lanseringen mot slutkonsument är planerad att ske under det första kvartalet 2020.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var -0,7 miljoner kronor (+3,2) med likvida medel på 1,7 miljoner kronor (0,7) vid utgången av rapportperioden.
Sportboksleverantören Kambi redovisar ett rörelseresultat 3,4 miljoner euro i det tredje kvartalet 2019. Rörelsemarginalen uppgick till 14,9 procent.
Analytikerna i Bloombergs sammanställning hade räknat med 3,15 miljoner euro och 13,8 procent.
Intäkterna uppgick till 23 miljoner euro mot väntade 22,9 miljoner euro.
Resultat efter skatt blev 2,3 miljoner euro jämfört med 3,3 miljoner euro samma period föregående år. Resultat per aktie var 0:08 euro (0:11 i fjol).
Handelsbolaget Bufab redovisar ett resultat efter skatt på 59 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (51). Resultatet per aktie uppgick till 1:57 kronor (1:37).
Rörelseresultatet, på ebita-nivå, landade på 89 miljoner kronor (81) och kassaflödet uppgick till 122 miljoner kronor (50).
Nettoomsättningen uppgick till 1.044 miljoner kronor (895). Orderingången landade på ökade med 17 procent till 1.042 miljoner kronor, jämfört med 893 miljoner kronor.
Bufab upplevde en tydligt svagare efterfrågan under det tredje kvartalet än tidigare under året och 2018.
Det skriver bolagets vd Jörgen Rosengren i rapporten.
"Den svagare efterfrågan var särskilt märkbar i Sverige, Östeuropa och Kina. Inbromsningen beror dels på lägre produktion hos många kunder, dels på nedjusteringar av kundernas lagernivåer. Trots fortsatt ökade marknadsandelar lyckades vi endast uppnå svag organisk tillväxt under kvartalet", skriver Jörgen Rosengren.
Bufab möter den svagare efterfrågan med striktare kostnadskontroll och genom effektivisering av struktur och processer, skriver vd:n.
Bufabs nettoomsättning uppgick till 1.044 miljoner kronor (895) under det tredje kvartalet. Orderingången ökade samtidigt med 17 procent till 1.042 miljoner kronor, jämfört med 893 miljoner kronor.
Scandbook, som handlas på First North och som trycker och tillverkar böcker, redovisar ett resultat efter skatt på 3,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (0,6).
Resultat före av- och nedskrivningar (ebitda) uppgick till 10,5 miljoner kronor (6,9) och nettoomsättningen blev 79,3 miljoner kronor (81,3).
"Den lägre omsättningen beror främst på att marknaden, och därmed också våra stora kontraktskunder, efterfrågat färre exemplar av varje utgiven titel jämfört med föregående år. Scandbook arbetar kontinuerligt med att anpassa sig till denna trend genom att förbättra teknologi och förnya arbetssätt. Vi har varit snabba på att anpassa våra kostnader efter den lägre omsättningen och därmed uppnått ett bättre resultat än samma period föregående år", skriver vd Håvard Grjotheim i delårsrapporten.
Fastighetsbolaget Hemfosas hyresintäkter för fastigheter uppgick till 735 miljoner kronor i det tredje kvartalet (642).
Driftöverskottet blev 556 miljoner kronor (468) och förvaltningsresultatet uppgick till 395 miljoner (330). De orealiserade värdeförändringarna på fastigheter summerade till 89 miljoner (364). Efter skatt blev resultatet 439 miljoner kronor (638).
Teknik- och industrikoncernen Indutrades ebita-resultat blev 588 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (525).
Ebita-marginalen blev 12,8 procent, samma nivå som ett år tidigare.
Orderingången ökade med 13 procent till 4.638 miljioner kronor (4.106). För jämförbara enheter var det en ökning med 5 procent.
Försäljningen uppgick till 4.595 miljoner kronor för perioden, jämfört med 4.115 miljoner kronor motsvarande period i fjol. För jämförbara enheter var det en ökning med 3 procent
Resultat före skatt blev på 472 miljoner kronor (438).
Fastighetsbolaget Diös hyresintäkter, inklusive övriga förvaltningsintäkter, uppgick till 391 miljoner kronor i det 3 kvartalet (391).
Driftöverskottet blev 312 miljoner kronor (312) och förvaltningsresultatet uppgick till 252 miljoner (248).
Nettouthyrningen för det tredje kvartalet ökade till 18 miljoner kronor (10) och till 31 miljoner kronor under niomånadersperioden (9).
Värdeförändringarna på fastigheter summerade till 125 miljoner kronor (112), medan värdeförändringarna på derivat redovisades till 0 miljoner kronor (4). Efter skatt blev resultatet 299 miljoner kronor (303), vilket motsvarade 2:19 kronor per stamaktie (2:25).
Efterfrågan på moderna lokaler och bostäder i centrala lägen är fortsatt stor och Diös sätter nya topphyresnivåer för kontor om 2 600 kr per kvm, påpekar bolagets vd Knut Rost i rapporten.
"Vi räknar med ytterligare större uthyrningar innan årets utgång, där flexibla ytor och kringservice driver hög efterfrågan. Kassaflödet från den starka nettouthyrningen under kvartalet kommer om 12-24 månader", skriver Knut Rost.
Fastighetsbolaget Hembla, som tidigare hette D Carnegie, redovisar hyresintäkterna om 479 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (464).
Driftnettot ökade till 274 miljoner kronor (268) medan förvaltningsresultatet steg till 121 miljoner kronor (97). Orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till 159 miljoner kronor (1.024). Värdeförändringar finansiella instrument uppgick till -1 miljoner kronor (7).
Resultatet efter skatt blev till 208 miljoner kronor (881). Vinst per aktie uppgick till 2:22 kronor (9:55) efter utspädning.
Hembla förvaltar bostadsfastigheter med fokus på Stockholm och andra tillväxtorter.
Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko redovisar ett resultat efter skatt på 7,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-5,8). Resultatet per aktie uppgick till 0:47 kronor (-0:38).
Nettoomsättningen uppgick till 271 miljoner kronor (221). Ebitda-resultatet uppgick till 27,8 miljoner kronor (4,2). Rörelseresultatet (ebit) blev 12,2 miljoner kronor (-6).
Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.176 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019. Enligt Infront Datas sammanställning av femton analytikers prognoser väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.817 miljoner.
Nettoomsättningen uppgick till 32.565 miljoner kronor mot väntade 31.581. Den organiska tillväxten var 5,9 procent.
Den justerade ebita-marginalen blev 12,8 procent. Snittestimatet löd här på en justerad marginal om 12,1 procent.
Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 5,9 procent i det tredje kvartalet, framgår det av delårsrapporten.
Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av 15 analytikers prognoser en organisk tillväxt om 3,9 procent.
Av den organiska tillväxten på 5,9 procent, var volym 3,8 procent och pris/mix 2,1 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 9,8 procent. På mogna marknader ökade den med 3,8 procent, skriver Essity.
För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, ökade tillväxten 4,5 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 3,2 procent.
Av den organiska tillväxten inom Personal Care var volym 3,3 procent och pris/mix 1,2 procent. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 3,3 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 37 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 6,9 procent
Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk tillväxt om 8,1 procent. Här låg snittestimatet på 5,8 procent.
Volymerna ökade med 4,9 procent främst relaterat till Asien och Latinamerika. Pris/mix ökade med 3,2 procent främst relaterat till Europa och Latinamerika. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 4,3 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 46 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 12,8 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, steg försäljningen organiskt med 5,0 procent. Snittprognosen låg på 2,1 procent.
Volymerna ökade med 3,2 procent främst relaterat till Europa, Latinamerika och Nordamerika. Pris/mix ökade med 1,8 procent främst relaterat till Europa och Latinamerika. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 4,4 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 20 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 8,1 procent.
Rapporterna strömmar in, bland annat har Essity och Diös rapporterat.
25 oktober, 2019
Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, redovisar ett resultat efter skatt på 27 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (27,4). Resultatet per aktie uppgick till 0:25 kronor (0:25).
Bruttomarginalen uppgick till 33,7 procent (18,5) och rörelseresultatet blev 24,8 miljoner kronor (31).
Nettoomsättningen uppgick till 232 miljoner kronor (406) medan orderingången var 222 miljoner kronor (286).
"Att omsättningen i det tredje kvartalet om 233 MSEK inte skulle nå upp till föregående års rekordhöga omsättning för ett enskilt kvartal om 406 miljoner kronor var förväntat. Detta till följd av det stora amerikanska kundprojekt som bidrog med drygt 200 miljoner kronor till omsättningen i motsvarande kvartal 2018 och som inte kompenserats av ett motsvarande i 2019", skriver bolagets vd Helena Holmgren in rapporten.
Bilsäkerhetsföretaget Autoliv redovisar ett justerat rörelseresultat om 183 miljoner dollar för det tredje kvartalet 2019.
Analytikerna hade räknat med ett justerat rörelseresultat om 185 miljoner dollar, enligt Infront Datas sammanställning av tio analytikers prognoser.
Den justerade rörelsemarginalen blev 9,0 procent. Väntat var en justerad marginal på 9,1 procent. Resultat före skatt blev 134 miljoner dollar. Väntat var ett resultat före skatt på 159 miljoner dollar. Försäljningen uppgick till 2.028 miljoner dollar. Analytikerna hade väntat sig en försäljning om 2.032 miljoner dollar.
Autoliv upplevde fortsatt utmanande marknadsförutsättningar under det tredje kvartalet och bolaget räknar inte med någon vändning i närtid.
"Även om takten i nedgången i fordonsproduktionen avtog något är osäkerheten fortsatt hög, marknadsprognoserna från IHS har fortsatt att sänkas och vi förutser inte någon vändning i närtid", skriver Autolivs vd Mikael Bratt i delårsrapporten.
Autolivs organiska försäljningstillväxt uppgick till 1,2 procent under det tredje kvartalet.
"Vi fortsatte att växa snabbare än fordonsproduktionen, med en organisk försäljningstillväxt som var 4,6 procentenheter högre än fordonsproduktionen i tredje kvartalet, drivet främst av en stark utveckling i Kina och Amerika", skriver Mikael Bratt.
t Autoliv spår i samband med niomånadersrapporten att den organiska försäljningstillväxten helåret 2019 kommer att bli 1 procent.
Den tidigare bedömningen var en organisk försäljningstillväxt om 1-3 procent.
Bolaget spår samtidigt att den totala försäljningsökningen, inklusive valutaförändringar, ska bli -2 procent under 2019, att jämföra med den tidigare bedömningen om en -1 till +1 procent.
Enligt en prognossammanställning utförd av Infront Data räknade åtta analytiker inför rapporten i genomsnitt med att den organiska tillväxten för helåret skulle uppgå till 1,6 procent.
Autolivs nya prognoser tar avstamp i antagandet att den globala bilproduktionen ("light vehicle") kommer att minska med 6-7 procent under 2019. Prognoser i förra rapporten utgick från en produktionsminskning om 4-6 procent.
Autoliv tror nu att den justerade rörelsemarginalen för helåret 2019 kommer att bli cirka 9 procent, en justering jämfört med den tidigare prognosen om 9,0-9,5 procent. Här trodde tio analytiker i snitt på 9,1 procent, enligt Infront Data.
Bolaget spår vidare att det operativa kassaflödet för 2019, exklusive engångsposter, kommer att ligga i intervallet 700-800 miljoner dollar, en upprepning av tidigare bedömning.
Autoliv spår vidare att investeringarna, capex, för 2019 kommer att uppgå kring samma nivå som 2018. Tidigare var att dessa skulle vara lägre i år än ifjol.
Heimstaden, som handlas på First North, hade en uthyrningsgrad för bostäder på 97,4 procent under tredje kvartalet, jämfört med 97,7 procent motsvarande period i fjol.
Det framgår av delårsrapporten.
Under det tredje kvartalet uppgick hyresintäkterna till 1.302 miljoner kronor (866) med ett driftnetto på 789 miljoner kronor (526). Överskottsgraden var 56,9 procent (55,1). Resultat före finansiella poster blev 760 miljoner kronor (501).
Belysningskoncernen Fagerhult redovisar ett resultat efter skatt på 181 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (135). Resultatet per aktie uppgick till 1:02 kronor (1:18).
Nettoomsättningen uppgick till 2.066 miljoner kronor (1.441) och orderingången var 2.038 miljoner kronor (1.441).
"Även om fortfarande negativt, så förbättrar vi både den organiska orderingången och den organiska nettoomsättningen jämfört med första och andra kvartalet. Tredje kvartalets nettoomsättning minskade med -1,6 procent och orderingången med -3,3 procent, jämfört med föregående år", skriver bolaget.
Rörelseresultatet blev 255 miljoner kronor (195), med en marginal på 12,3 procent (13,5).
Fagerhults tredje kvartal visade på förbättringar, skriver vd Bodil Sonesson.
"Även om fortfarande negativt, så förbättrar vi både den organiska orderingången och den organiska nettoomsättningen jämfört med första och andra kvartalet. Tredje kvartalets nettoomsättning minskade med -1,6 procent och orderingången med -3,3 procent, jämfört med föregående år", skriver hon i delårsrapporten.
Det jämförbara rörelseresultatet och rörelsemarginalen är dock högre under tredje kvartalet i år jämfört med i fjol och det är positiva effekter av bolagets lönsamhetsåtgärder, heter det.
"Jag är nöjd med att åtgärderna för resultatförbättring börjar ge resultat. Inom vissa verksamheter finns det emellertid mer att göra då resultaten dröjer", skriver Bodil Sonesson.
Programmet för resultatförbättringar som inleddes i början av andra kvartalet förväntas ge ytterligare fördelar under fjärde kvartalet och även in på år 2020.
Fagerhult har under de senaste två åren har haft en stark omsättnings- och resultatutveckling genom en förvärvsdriven tillväxt, och de senaste 9-18 månaderna har orderingången uppvisat en organisk minskning. Under denna period har koncernens huvudsakliga marknader uppvisat blandade aktivitetsnivåer, vissa minskar, vissa är oförändrade och vissa uppvisar en måttlig tillväxt. Detaljhandelssegmentet har erbjudit och fortsätter att erbjuda utmaningar eftersom branschen genomgår en förändring.
"Organisk tillväxt är fortsatt huvudfokus för samtliga arbetsströmmar, på kort och lång sikt", skriver Fagerhult.
Medicinteknikbolaget Episurf redovisar ett resultat före skatt om -17,5 miljoner kronor (-12,9) för det tredje kvartalet 2019. Resultatet per aktie uppgick till -0:19 kronor (-0:42).
Nettoomsättningen uppgick till 1,1 miljoner kronor (1,0). Resultat efter skatt blev -17,5 miljoner kronor (-12,9). Kassaflödet för den löpande verksamheten uppgick till -14,6 miljoner kronor (-13,0).
De likvida medlen uppgick vid periodens utgång till 42,6 miljoner kronor (29,9).
Spotlight-listade Nanologica redovisar ett rörelseresultat om -5,0 miljoner kronor (-5,0) för det tredje kvartalet 2019.
Nettoomsättningen ökade till 2,0 miljoner kronor (1,1). Ökningen hänförs till ökade försäljningsintäkter i Kina samt till intäkter från affärsområdet drug development.
Rörelsens kostnader uppgick under kvartalet till -8,5 miljoner kronor. De högre kostnaderna är främst hänförliga till ökad produktion vid anläggningen i Södertälje samt kostnader inom projektet för den kliniska studien med läkemedelskandidaten NIC-001.
Badrumsföretaget Svedbergs redovisar ett resultat efter skatt på 6,1 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (5,3). Resultatet per aktie uppgick till 0:29 kronor (0:25).
Nettoomsättningen uppgick till 128 miljoner kronor (122). Resultatet före skatt uppgick till 7,7 miljoner kronor (6,8).
För niomånadersperioden blev ebita-resultatet 42,0 miljoner kronor (46,1) med en nettoomsättning på 449 miljoner (458). Det ger en negativ tillväxt på cirka 2 procent för niomånadersperioden fram till september.
Ebita-marginalen landade på 9,4 procent (10,1) för perioden januari till september.
Därmed ligger Svedbergs hittills under sina finansiella mål om en genomsnittlig tillväxt på 10 procent årligen inklusive kompletteringsförvärv samt en ebita-marginal överstigande 15 procent.
Svedbergs uppger sig generellt se en god efterfrågan av bolagets produkter på marknaden även om det finns viss skillnad inom delsegmenten. Det skriver Svedbergs vd Per-Arne Andersson i vd-ordet.
Under ett stycke om marknadsutveckling vidareutvecklar Svedbergs att det finns en stor efterfrågan på bostäder och badrummet är ett fortsatt prioriterat område för renovering och underhåll.
Upplevelsebolaget Moment Group redovisar ett resultat efter skatt på -29 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-30). Resultatet per aktie uppgick till -1:10 kronor (-2:07).
Rörelseresultatet blev -27 miljoner kronor (-31).
Nettoomsättningen uppgick till 146 miljoner kronor (170).
Medicinteknikbolaget Iconovo ökade försäljningen till 3,5 miljoner kronor (1,1) i det tredje kvartalet.
Rörelseresultatet uppgick till -2,0 miljoner kronor (-2,0). De likvida medlen var 40,8 miljoner kronor i slutet av det tredje kvartalet.
Xmreality, som är listat på First North, redovisar en nettoomsättning på 2,69 miljoner kronor för det tredje kvartalet (2,77).
Rörelseresultatet blev -6,4 miljoner kronor (-5,8) och periodens kassaflöde -9,2 miljoner kronor (-6,3).
JLT:s omsättning minskade 4 procent under tredje kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och orderingången ökade med 9 procent.
Det framgår av delårsrapporten.
Under tredje kvartalet uppgick nettoomsättningen till 32,8 miljoner kronor (34,2). Bruttomarginalen blev 44,5 procent (47,1).
Ebitda-resultatet uppgick till 2,9 miljoner kronor (4,9) och ebitda-marginalen blev 8,9 procent (14,4).
Orderingången i det tredje kvartalet var 26,0 miljoner kronor (23,9).
Lammhults Design Group redovisar ett resultat efter skatt på 11,4 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (7,2). Resultatet per aktie uppgick till 1:35 kronor (0:85).
Nettoomsättningen uppgick till 245 miljoner kronor (221) och orderingången var 219 miljoner kronor (204).
Rörelseresultatet blev 15,1 miljoner kronor (9,9).
CTT Systems, som levererar fuktkontrollsystem, redovisar ett resultat efter skatt på 29,0 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (21,6). Resultatet per aktie uppgick till 2:31 kronor (1:73).
Nettoomsättningen uppgick till 83,4 miljoner kronor (80,9).
Rörelseresultatet ökade till 38,8 miljoner kronor (27,1). Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till 34,2 miljoner kronor.
För det fjärde kvartalet 2019 bedömer CTT att nettoomsättningen blir mellan 83 och 88 miljoner kronor (94,2), heter det i rapporten.
Bilia redovisar ett resultat efter skatt på 188 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (158). Resultatet per aktie uppgick till 1:85 kronor (1:55).
Nettoomsättningen uppgick till 6.805 miljoner kronor (6.119).
Rörelseresultatet blev 264 miljoner kronor (201) och rörelsemarginalen landade på 3,9 procent (3,3).
"Resultatet påverkades positivt av stark tillväxt i serviceaffären och det högsta resultatet någonsin vid försäljning av begagna bilar för ett enskilt kvartal", skriver bolaget i delårsrapporten.
Medicinteknikbolaget Ortivus nettoomsättning uppgick till 10,4 miljoner kronor (13,3) under det tredje kvartalet.
Den enskilt största posten som skiljer jämfört med föregående år är intäkten, cirka 3 miljoner kronor, från Jämtlands installation av ambulansjournalsystem som skedde under tredje kvartalet förra året.
Bruttomarginalen uppgick till 41 procent (52).
Ebitda blev -1,6 miljoner kronor (0,5) och rörelseresultatet, ebit, uppgick till -3,3 miljoner kronor (-0,9).
Resultatet efter skatt uppgick till -3,4 miljoner kronor (-1,0) med ett resultat efter skatt på -0:08 kronor (-0:03).
Välfärdsteknikbolaget Camanio Care redovisar ett rörelseresultat för det tredje kvartalet 2019 om -3,5 miljoner kronor (-3,5).
Intäkterna uppgick till 2,6 miljoner kronor (4,1).
Likvida medel i koncernen per den 30 september uppgick till 2,5 miljoner kronor.
Camanio Care meddelade i september att bolaget avser sälja nuvarande verksamhet och sitt dotterbolag Camanio AB till det First North-listade hälsovårdsbolaget Brighter. Camanio är tänkt att byta inriktning och bli ett listat investmentbolag.
It-företaget Addnode redovisar ett resultat efter skatt på 31 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (28). Resultatet per aktie uppgick till 0:93 kronor (0:84).
Omsättningen uppgick till 779 miljoner kronor (648), en tillväxt med 20 procent varav 9 procent organiskt.
Ebita-resultatet blev 71 miljoner kronor (65), och rörelseresultatet ebit blev 43 miljoner kronor (40).
Swedish Match redovisar ett rörelseresultat på 1.586 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Analytikerna hade räknat med ett resultat på 1.428 miljoner kronor, enligt Infront Data.
Före skatt blev resultatet 1.526 miljoner kronor. Här väntade sig analytikerna 1.348 miljoner kronor.
Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 3.829 miljoner kronor. Här hade analytikerna räknat med 3.720 miljoner.
Swedish Match levererade 429 miljoner cigarrer i USA under det tredje kvartalet (427).
Det framgår av rapporten.
Cigarrvolymerna ökade med 1 procent.
"Leveransvolymerna för cigarrer var relativt oförändrade under kvartalet i och med att volymökningar inom natural leaf-cigarrer kompenserade för volymminskningar för HTL-cigarrer (homogenized tobacco leaf)", skriver Swedish Match.
Fastighetsbolaget Corems hyresintäkter uppgick till 209 miljoner kronor i det 3 kvartalet (233).
Driftöverskottet blev 157 miljoner kronor (184) och förvaltningsresultatet uppgick till 95 miljoner (95).
Efter skatt blev resultatet 1.189 miljoner kronor (269), vilket motsvarade 3:21 kronor per stamaktie (0:69).
Heliospectra, som säljer ljuslösningar till bland annat växthus och är listat på First North, redovisar ett resultat efter skatt på -12,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-4,8).
Rörelseresultatet föll till -12,2 miljoner kronor (-4,6). Nettoomsättningen minskade till 6,0 miljoner kronor (17,0). Orderingången minskade till 4,4 miljoner kronor (7,7).
"Beslutet att prioritera arbetet med produktplanering ledde till en väntad minskning av försäljning och orderingång under kvartalet jämfört med föregående år. Samtidigt har produktutvecklingsteamets arbete med att lansera nya produktlinjer banat väg för fortsatt försäljning och tillväxt under 2020", skriver Heliospectras vd Ali Ahmadian i delårsrapporten.
I ett separat pressmeddelande i samband med delårsrapporten meddelade Heliospectra att styrelsen föreslår en nyemission på 51,5 miljoner kronor.
Hälsovårdsbolaget Feelgood redovisar ett justerat resultat (ebitda) på -1,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-8,8). Resultatet per aktie uppgick till -0:11 kronor (-0:08).
Nettoomsättningen uppgick till 138 miljoner kronor (127).
Rörelseresultatet blev -13,7 miljoner kronor (-10,9).
"Feelgood fortsätter att stärka sin marknadsposition inom hälsosektorn. Feelgoods intäkter växte med 9,2 procent under tredje kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018. Semesterperioden ger dock ett svagt resultat för tredje kvartalet i likhet med tidigare år", skriver Joachim Moraths i ett vd-ord.
Fastighetsbolaget Balders hyresintäkter uppgick till 1.915 miljoner kronor i det tredje kvartalet (1.709), varav effekten från förändrade valutakurser var 31 miljoner kronor (57).
Driftöverskottet blev 1.460 miljoner kronor (1.286) och förvaltningsresultatet hänförligt moderaktiebolagets ägare uppgick till 1.060 miljoner (943) eller 5:89 kronor per aktie (5:24).
Värdeförändringarna på fastigheter summerade till 1.350 miljoner i kvartalet (3.348), medan värdeförändringarna på derivat var -186 miljoner kronor (+80).
Efter skatt blev resultatet 1.852 miljoner kronor (3.400), motsvarande 10:29 kronor per stamaktie (18:89).
Det långsiktiga substansvärdet per aktie anges till 313:73 kronor per den sista september.
Fastighetsbolaget Catena redovisar ett resultat efter skatt på 344 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (294), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 9:13 kronor (7:81).
Hyresintäkterna uppgick till 300 miljoner kronor (278). Förvaltningsresultatet blev 160 miljoner kronor (149).
Orealiserade värdeförändringar i fastigheter påverkade resultatet positivt med 210 miljoner kronor (155) och på derivat med -9,5 miljoner kronor (59,4).
Bränslecellsbolaget MYFC, listat på First North, redovisar 0 kronor i nettoomsättning under det tredje kvartalet 2019 (202).
Rörelseresultatet blev -18 miljoner kronor (-15). Resultatet belastades av en engångsutgift på 4 miljoner kronor framförallt härrörande till personalreduktion.
Styrelsen i MYFC har föreslagit en riktad nyemission till H119 efter kvartalets utgång. Denna är sedan tidigare känd.
"Omställningen av vår verksamhet och organisation i enlighet med vår nya inriktning fortsätter enligt plan. Under det tredje kvartalet har vi, som tidigare aviserats, tagit engångskostnader om omkring fyra miljoner kronor, framför allt härrörande till den personalreduktion som genomförts", skriver vd Peter Friedrichsen i en rapportkommentar.
Limes nettoomsättning uppgick till 68,0 miljoner kronor (55,4) under det tredje kvartalet. Organisk nettoomsättningstillväxt uppgick till 18 procent (18%)
Repetitiva intäkter uppgick till 42,5 miljoner kronor (35,2)
Kvartalet belastades inte av några jämförelsestörande poster (1,4).
Justerat ebita-resultat uppgick till 19,3 miljoner kronor (15,6) vilket innebär en justerad ebita-marginal om 28 procent (28%)
Resultat efter skatt uppgick till 12,1 miljoner kronor (8,1), med ett resultat per aktie, före utspädning, på 0:91 kronor (0:65).
Teknikkoncernen Sdiptech, med fokus på infrastruktur, redovisar ett resultat efter skatt på 41,9 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (26,6). Resultat per stamaktie efter avdrag för minoritet och utdelning till preferensaktier uppgick till 1:26 kronor (0:73).
Nettoomsättningen ökade med 22 procent till 442 miljoner kronor (361). Den organiska tillväxten inom affärsområdena Water & Energy och Special Infrastructure Solutions var i kvartalet totalt +10 procent, medan den för Property Technical Services var -8 procent. Totalt för koncernen var den organiska omsättningstillväxten +1 procent.
Ebita ökade till 63,9 miljoner kronor (42,3), motsvarande en ebita-marginal om 14,5 procent (11,7).
Telefontillverkaren Doro redovisar ett justerat rörelseresultat på 36,5 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019. Det motsvarar en rörelsemarginal på 7,0 procent, framgår det av delårsrapporten.
Inklusive förvärvskostnader om 2,7 miljoner kronor uppgick rörelseresultatet till 33,8 miljoner kronor (33,3).
Resultat efter skatt blev 23,0 miljoner kronor (26,5) och resultatet per aktie uppgick till 0:97 kronor (1:12).
Nettoomsättningen uppgick till 521 miljoner kronor (509), medan orderingången ökade 2,2 procent till 589 miljoner kronor (576).
Doro upprepar samtidigt sin prognos. Den övergripande marknaden för mobiltelefoner förväntas vara fortsatt utmanande.
"Doro har bibehållit och förväntas bibehålla eller öka sina marknadsandelar i seniorsegmentet. Tjänster växer organiskt och vi jobbar aktivt med olika förvärvsmöjligheter varför vi förväntar oss fortsatt tvåsiffrig procentuell tillväxt i Tjänster för 2019. Lönsamheten förväntas fortsatt vara på en hälsosam nivå", upprepar Doro i sina utsikter.
Byggbolaget Sernekes rörelseresultat blev -5 miljoner kronor i det tredje kvartalet (-40).Kvartalets nettoomsättning var 1.376 miljoner (1.359). Orderingången uppgick till 1.792 miljoner kronor under kvartalet (1.236).
Etikettsbolaget Nilörngruppen redovisar ett resultat efter skatt på 14,0 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (13,8). Resultatet per aktie uppgick till 1:23 kronor(1:21).
Bruttomarginalen uppgick till 44,7 procent (45,3). Den stärkta bruttovinstmarginalen i förhållande till tidigare kvartal i år är effekten av minskad omsättning till ett par kunder med låga marginaler, skriver bolaget.
Rörelseresultatet blev 19,3 miljoner kronor (19,1), vilket gav en marginal på 11,3 procent (11,1).
Nettoomsättningen uppgick till 171 miljoner kronor (172).
Orderingången var 195 miljoner kronor (191).
"Utvecklingen har varit stabil under kvartalet och även om omsättningen minskat marginellt har marginalerna återhämtats. Klimatet inom textil- och modebranschen är fortsatt utmanande där efterfrågan är lägre på ett flertal marknader. Även om Nilörn har många framgångsrika kunder som ökar sina volymer, finns det också de som minskar. Mycket fokus har lagts på att stärka marginalerna och det är glädjande att de nu har ökat. Det är min klara ambition att vi fortsatt ska upprätthålla denna nivå", skriver vd Claes af wetterstedt.
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 200 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Det var grovt sett i linje med analytikernas förväntningar som enligt Bloomberg News var ett justerat rörelseresultat på 199 miljoner kronor. Den justerade rörelsemarginalen var 12,3 procent (12,6).
Nettoomsättningen uppgick till 1.629 miljoner kronor (1.538), och var drygt 2 procent bättre än väntade 1.589 miljoner kronor.
Det rapporterade rörelseresultatet var 195 miljoner kronor (180), jämfört med väntade 194 miljoner kronor. Rörelsemarginalen var 12,0 procent (11,7).
Resultatet före skatt var 175 miljoner kronor (167) jämfört med väntade 188 miljoner kronor.
Resultatet efter skatt landade på 130 miljoner kronor (132).
Probiotikabolaget Probi redovisar ett resultat efter skatt på 21,7 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (28,1). Resultatet per aktie uppgick till 1:90 kronor (2:47).
Nettoomsättningen uppgick till 142 miljoner kronor (169). Rörelseresultatet blev 26,7 miljoner kronor (37,9).
"Den huvudsakliga förklaringen till den lägre tillväxttakten är en avmattning på den nordamerikanska marknaden för probiotiska kosttillskott, där Probi har huvuddelen av sin försäljning", kommenterar vd Tom Rönnlund i delårsrapporten.
Verkstadsföretaget Bergman & Beving redovisar en nettoomsättning på 970 miljoner kronor (919) för det andra kvartalet, juli-september, i det brutna räkenskapsåret.
Ebita-resultatet blev 53 miljoner kronor (64) vilket motsvarade en ebita-marginal om 5,5 procent (7,0).
Resultatet efter skatt uppgick till 30 miljoner kronor (44), motsvarande ett resultat per aktie om 1:10 kronor (1:65).
Försäljningen utvecklades positivt i slutet av kvartalet vilket delvis kompenserade för svagare försäljning under sommarmånaderna, skriver bolaget.
"Vi upplevde varierande efterfrågan från våra huvudmarknader och från de olika kundsegmenten vilket återspeglade en ökad osäkerhet på marknaden", skriver vd Pontus Boman.
Magnolia Bostad redovisar ett resultat efter skatt på 75 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-47). Resultatet per aktie uppgick till 1:69 kronor (-1:24).
Rörelseresultatet blev 150 miljoner kronor (-10), varav värdeförändringar på förvaltningsfastigheter var 183 miljoner kronor, mot 0 i fjol.
Nettoomsättningen uppgick till 54 miljoner kronor (214).
Fastighetsbolaget Platzers hyresintäkter uppgick till 289 miljoner kronor i det tredje kvartalet (255).
Driftöverskottet blev 211 miljoner kronor (196) och förvaltningsresultatet uppgick till 161 miljoner (136).
Värdeförändringarna på förvaltningsfastigheter uppgick till 369 miljoner kronor (219) och värdeförändringarna på finansiella instrument redovisades till -89 miljoner kronor (46).
Efter skatt blev resultatet 346 miljoner kronor (314), vilket motsvarade 2:89 kronor per aktie (2:63).
Verkstadsföretaget Bergman & Beving redovisar en nettoomsättning på 970 miljoner kronor (919) för det andra kvartalet, juli-september, i det brutna räkenskapsåret.
Ebita-resultatet blev 53 miljoner kronor (64) vilket motsvarade en ebita-marginal om 5,5 procent (7,0).
Resultatet efter skatt uppgick till 30 miljoner kronor (44), motsvarande ett resultat per aktie om 1:10 kronor (1:65).
Försäljningen utvecklades positivt i slutet av kvartalet vilket delvis kompenserade för svagare försäljning under sommarmånaderna, skriver bolaget.
"Vi upplevde varierande efterfrågan från våra huvudmarknader och från de olika kundsegmenten vilket återspeglade en ökad osäkerhet på marknaden", skriver vd Pontus Boman.
Bergman & Beving fortsatte under kvartalet att bredda kundbasen och försäljningen till nya kunder, och satsningarna på bolagets prioriterade varumärken stod för merparten av kostnadsökningarna under kvartalet.
"Vi är dock inte nöjda med resultatutvecklingen och åtgärder för att sänka omkostnaderna med 60 miljoner kronor har initierats. Genomförda åtgärder påverkade kvartalets omkostnader negativt om cirka 7 miljoner kronor", skriver Pontus Boman.
Friluftsbolaget Thule redovisar ett rörelseresultat på 249 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019.
Analytikerna i Infront Datas sammanställning hade räknat med 276 miljoner kronor.
Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 274 miljoner kronor mot väntade 276 miljoner, med en marginal på 16,3 procent mot väntade 16,6 procent.
Nettoomsättningen uppgick till 1.682 miljoner kronor, jämfört med väntade 1.660.
Axkid, som tillverkar bilbarnstolar och vars aktie handlas på Spotlight, redovisar ett nettoresultat på 0,9 miljoner kronor (2,8) i det tredje kvartalet 2019.
Trots att omsättningen ökade med 10 procent till 28,1 miljoner kronor (25,6) har alltså resultatet mer än halverats.
Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 1,3 miljoner kronor (3,6). Resultatet tyngdes av stora investeringar i Kina, Tyskland samt bolagets centrala organisation. Kostnadsbilden samt kapitalbindningen uppges ha ökat som en följd av dessa investeringar.
I Tyskland och Storbritannien har Axkid genomfört satsningar på en egen försäljningsorganisation.
"Vi har under året investerat betydande belopp i en ny produktplattform som vi kallar Axkid One", skriver Axkids vd Daniel Johanson i vd-ordet för det tredje kvartalet.
Lanseringen mot slutkonsument är planerad att ske under det första kvartalet 2020.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var -0,7 miljoner kronor (+3,2) med likvida medel på 1,7 miljoner kronor (0,7) vid utgången av rapportperioden.
Sportboksleverantören Kambi redovisar ett rörelseresultat 3,4 miljoner euro i det tredje kvartalet 2019. Rörelsemarginalen uppgick till 14,9 procent.
Analytikerna i Bloombergs sammanställning hade räknat med 3,15 miljoner euro och 13,8 procent.
Intäkterna uppgick till 23 miljoner euro mot väntade 22,9 miljoner euro.
Resultat efter skatt blev 2,3 miljoner euro jämfört med 3,3 miljoner euro samma period föregående år. Resultat per aktie var 0:08 euro (0:11 i fjol).
Handelsbolaget Bufab redovisar ett resultat efter skatt på 59 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (51). Resultatet per aktie uppgick till 1:57 kronor (1:37).
Rörelseresultatet, på ebita-nivå, landade på 89 miljoner kronor (81) och kassaflödet uppgick till 122 miljoner kronor (50).
Nettoomsättningen uppgick till 1.044 miljoner kronor (895). Orderingången landade på ökade med 17 procent till 1.042 miljoner kronor, jämfört med 893 miljoner kronor.
Bufab upplevde en tydligt svagare efterfrågan under det tredje kvartalet än tidigare under året och 2018.
Det skriver bolagets vd Jörgen Rosengren i rapporten.
"Den svagare efterfrågan var särskilt märkbar i Sverige, Östeuropa och Kina. Inbromsningen beror dels på lägre produktion hos många kunder, dels på nedjusteringar av kundernas lagernivåer. Trots fortsatt ökade marknadsandelar lyckades vi endast uppnå svag organisk tillväxt under kvartalet", skriver Jörgen Rosengren.
Bufab möter den svagare efterfrågan med striktare kostnadskontroll och genom effektivisering av struktur och processer, skriver vd:n.
Bufabs nettoomsättning uppgick till 1.044 miljoner kronor (895) under det tredje kvartalet. Orderingången ökade samtidigt med 17 procent till 1.042 miljoner kronor, jämfört med 893 miljoner kronor.
Scandbook, som handlas på First North och som trycker och tillverkar böcker, redovisar ett resultat efter skatt på 3,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (0,6).
Resultat före av- och nedskrivningar (ebitda) uppgick till 10,5 miljoner kronor (6,9) och nettoomsättningen blev 79,3 miljoner kronor (81,3).
"Den lägre omsättningen beror främst på att marknaden, och därmed också våra stora kontraktskunder, efterfrågat färre exemplar av varje utgiven titel jämfört med föregående år. Scandbook arbetar kontinuerligt med att anpassa sig till denna trend genom att förbättra teknologi och förnya arbetssätt. Vi har varit snabba på att anpassa våra kostnader efter den lägre omsättningen och därmed uppnått ett bättre resultat än samma period föregående år", skriver vd Håvard Grjotheim i delårsrapporten.
Fastighetsbolaget Hemfosas hyresintäkter för fastigheter uppgick till 735 miljoner kronor i det tredje kvartalet (642).
Driftöverskottet blev 556 miljoner kronor (468) och förvaltningsresultatet uppgick till 395 miljoner (330). De orealiserade värdeförändringarna på fastigheter summerade till 89 miljoner (364). Efter skatt blev resultatet 439 miljoner kronor (638).
Teknik- och industrikoncernen Indutrades ebita-resultat blev 588 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (525).
Ebita-marginalen blev 12,8 procent, samma nivå som ett år tidigare.
Orderingången ökade med 13 procent till 4.638 miljioner kronor (4.106). För jämförbara enheter var det en ökning med 5 procent.
Försäljningen uppgick till 4.595 miljoner kronor för perioden, jämfört med 4.115 miljoner kronor motsvarande period i fjol. För jämförbara enheter var det en ökning med 3 procent
Resultat före skatt blev på 472 miljoner kronor (438).
Fastighetsbolaget Diös hyresintäkter, inklusive övriga förvaltningsintäkter, uppgick till 391 miljoner kronor i det 3 kvartalet (391).
Driftöverskottet blev 312 miljoner kronor (312) och förvaltningsresultatet uppgick till 252 miljoner (248).
Nettouthyrningen för det tredje kvartalet ökade till 18 miljoner kronor (10) och till 31 miljoner kronor under niomånadersperioden (9).
Värdeförändringarna på fastigheter summerade till 125 miljoner kronor (112), medan värdeförändringarna på derivat redovisades till 0 miljoner kronor (4). Efter skatt blev resultatet 299 miljoner kronor (303), vilket motsvarade 2:19 kronor per stamaktie (2:25).
Efterfrågan på moderna lokaler och bostäder i centrala lägen är fortsatt stor och Diös sätter nya topphyresnivåer för kontor om 2 600 kr per kvm, påpekar bolagets vd Knut Rost i rapporten.
"Vi räknar med ytterligare större uthyrningar innan årets utgång, där flexibla ytor och kringservice driver hög efterfrågan. Kassaflödet från den starka nettouthyrningen under kvartalet kommer om 12-24 månader", skriver Knut Rost.
Fastighetsbolaget Hembla, som tidigare hette D Carnegie, redovisar hyresintäkterna om 479 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (464).
Driftnettot ökade till 274 miljoner kronor (268) medan förvaltningsresultatet steg till 121 miljoner kronor (97). Orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till 159 miljoner kronor (1.024). Värdeförändringar finansiella instrument uppgick till -1 miljoner kronor (7).
Resultatet efter skatt blev till 208 miljoner kronor (881). Vinst per aktie uppgick till 2:22 kronor (9:55) efter utspädning.
Hembla förvaltar bostadsfastigheter med fokus på Stockholm och andra tillväxtorter.
Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko redovisar ett resultat efter skatt på 7,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-5,8). Resultatet per aktie uppgick till 0:47 kronor (-0:38).
Nettoomsättningen uppgick till 271 miljoner kronor (221). Ebitda-resultatet uppgick till 27,8 miljoner kronor (4,2). Rörelseresultatet (ebit) blev 12,2 miljoner kronor (-6).
Hygien- och hälsobolaget Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.176 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019. Enligt Infront Datas sammanställning av femton analytikers prognoser väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.817 miljoner.
Nettoomsättningen uppgick till 32.565 miljoner kronor mot väntade 31.581. Den organiska tillväxten var 5,9 procent.
Den justerade ebita-marginalen blev 12,8 procent. Snittestimatet löd här på en justerad marginal om 12,1 procent.
Essitys organiska försäljningstillväxt uppgick till 5,9 procent i det tredje kvartalet, framgår det av delårsrapporten.
Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av 15 analytikers prognoser en organisk tillväxt om 3,9 procent.
Av den organiska tillväxten på 5,9 procent, var volym 3,8 procent och pris/mix 2,1 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 9,8 procent. På mogna marknader ökade den med 3,8 procent, skriver Essity.
För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, ökade tillväxten 4,5 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 3,2 procent.
Av den organiska tillväxten inom Personal Care var volym 3,3 procent och pris/mix 1,2 procent. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 3,3 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 37 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 6,9 procent
Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk tillväxt om 8,1 procent. Här låg snittestimatet på 5,8 procent.
Volymerna ökade med 4,9 procent främst relaterat till Asien och Latinamerika. Pris/mix ökade med 3,2 procent främst relaterat till Europa och Latinamerika. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 4,3 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 46 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 12,8 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, steg försäljningen organiskt med 5,0 procent. Snittprognosen låg på 2,1 procent.
Volymerna ökade med 3,2 procent främst relaterat till Europa, Latinamerika och Nordamerika. Pris/mix ökade med 1,8 procent främst relaterat till Europa och Latinamerika. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 4,4 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 20 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 8,1 procent.
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportsäsongen
Aktieanalyser
Handelskriget
1 dag
1 mån
1 år
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportsäsongen
Aktieanalyser
Handelskriget
privatekonomi
17 april, 15:56
Ekonomen: Så kan du göra med barnbidraget
aktier
17 april, 15:31
Så levererade rapportbolagen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 355,58