Wonderful Times Group: Kräver hög tilltro till marginalmålen

Wonderful Times Group är en leksaks- och barnklädesförsäljare med en blandning av egna varumärken och agentur. Omsättningen har fallit tre år i rad och marginalerna är låga. Ändå ser ledningen positiva signaler framåt.

Wtg Placera

Idag, 15:24

Wonderful Times Group
Börskurs: 10,00 kr
Antal aktier: 4,4 m
Börsvärde: 44 Mkr
Nettoskuld: 4 Mkr
VD: Sofia Ljungdahl
Ordförande: Ola Brageborn

Wonderful Times Group (10 kr), härefter kallat WTG, utvecklar, marknadsför och säljer leksaker och sällskapsspel (cirka 50% av intäkterna) samt barn- och babyprodukter (resterande 50% av intäkterna). Försäljning sker i Norden. Bolaget samarbetar med återförsäljare inom både fackhandel (till exempel leksaks- och babybutiker), dagligvaruhandel och e-handel.

Produkterna vänder sig till allt ifrån spädbarn till tonåringar. Bolaget har 13 anställda som arbetar på huvudkontoret i Huskvarna.

Största ägare sedan 2019 är företagaren Kasper Ljungqvist med 20% av aktierna. Han sitter i styrelsen. VD Sofia Ljungdahl äger aktier för 0,6 Mkr. Hon har suttit på VD posten sedan 2015 och var tidigare CFO sedan 2011. Styrelseordförande Ola Brageborn äger aktier för 4,1 Mkr.

Vårt huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
79
95
96
98
 - Tillväxt
-1,9%
+20,0%
+2,0%
+2,0%
Rörelseresultat
2
3
4
5
 - Rörelsemarginal
2,4%
3,0%
4,0%
5,0%
Resultat efter skatt
1
2
3
4
Vinst per aktie
0,33
0,50
0,62
0,87
Utdelning per aktie
0,12
0,10
0,20
0,30
Direktavkastning
1,2%
1,0%
2,0%
3,0%
Avkastning på eget kapital
3%
4%
5%
6%
66%
64%
60%
60%
-1,7x
1,9x
0,1x
-0,3x
30,0x
20,0x
16,1x
11,5x
25,2x
16,9x
12,6x
9,7x
0,6x
0,5x
0,5x
0,5x

Tre verksamhetsgrenar

WTG delar in verksamheten i tre grenar baserat på produkttypen. I tabellen nedan visas en historisk överblick av försäljningssiffrorna för de tre grenarna.

Bolaget redovisar inte vinstmarginaler för de olika grenarna.

WTG äger inga egna fabriker eller fasta anläggningar, utan fokus ligger på design, produktutveckling och marknadsföring. Lagerverksamheten sköts av en tredjepartsaktör i Nässjö.

Själva försäljningsprocessen sker sedan dels business-to-business (B2B) och dels direct-to-consumer (D2C). På B2B-sidan säljer WTG produkterna till leksaks- och babybutiker, stora kedjor inom dagligvaruhandeln (som säljer babyartiklar/leksaker i sina sortiment), bokhandlar (för spel/pussel) och e-handelsaktörer.

Bolaget betonar att de har ett stort antal kunder i olika segment och att ingen enskild kund står för en stor andel av försäljningen.

Fakta

Egna varumärken och inköpta produkter

WTGs verksamhet är organiserad i två divisioner, Brands och Service, för sina produktportföljer:

Brands: WTGs egna varumärken som bolaget har ambitioner att växa internationellt. Hit hör ALFspel (sällskapsspel), Vincent Shoes (barnskor och stövlar) samt Oh, Poppy! (babyprodukter).

Service: Omfattar övriga produkter och agenturvarumärken där WTG agerar distributör. Sortimentet inkluderar internationella märken som Playgro, Bumbo, Munchkin och Lascal, samt egna nischvarumärken som Tullsa (barnvagnstillbehör) och Carlo Baby (babyprodukter). Divisionen arbetar även med B2B-tjänster, bland annat genom försäljning av leksaker till restauranger och drift av leksaksavdelningar på en del passagerarfärjor.

De egna varumärkena utvecklas internt av WTG, men tillverkningen sker via kontraktstillverkare, ofta i låglöneländer i Asien, för att hålla kostnaderna nere.

Låg tillväxt

WTGs omsättning och lönsamhet har varierat avsevärt under de senaste åren. Pandemiåret 2021 innebar ett uppsving för bolaget. När många familjer stannade hemma ökade intresset för brädspel och leksaker, vilket drev upp WTGs försäljning kraftigt.

Efter pandemitoppen har utvecklingen varit tuffare. Omsättningen minskade tre år på rad mellan 2022-2024. Även rörelsemarginalen har varit pressad och legat kring 2% under perioden. Innan pandemin låg rörelsemarginalen kring 5% och det framstår för oss som vad man kan förvänta sig under normala år.

WTG gjorde vid årsskiftet 2025 ett inkråmsförvärv av agenturföretaget Amvinas tillgångar, vilket från Q1 2025 började bidra till koncernens omsättning. Förvärvet tillför cirka 20 Mkr i årlig omsättning och köpeskillingen var 7 Mkr (EV/S blir därmed 0,4x). Amvina är en återförsäljare av produkter och leksaker för bebisar, exempelvis barnvagnar.

Amvina
2024
2023
2022
2021
2020
Omsättning
22,8
23,1
32,6
38,1
36,0
Rörelseresultat
-3,0
-4,1
-2,9
2,4
3,1
Källa: Bolagsrapporter

Vi noterar att Amvina har varit olönsamt sedan 2021 och har tappat en stor del av intäkterna (omsättningen var 38 Mkr under 2021). Det verkar samtidigt finnas en del synergier genom att Amvinas lager kan flyttas till WTGs lagerlokaler. Vi ser även personal­synergier då antalet anställda i WTG varit oförändrat det senaste året. För WTG är det även positivt att en konkurrent försvinner och att bolaget konsoliderar marknaden.

Det verkar rimligt att rörelsen kan gå med vinst om personalkostnaderna (4,8 Mkr 2024) och delar av lagerkostnaderna kapas. Risken vi ser är att WTG satsar på en krympande marknad med fallande födelsetal, mer om det lite senare.

WTG (Mkr)
H1 2025
H1 2024
Omsättning
35,9
33,8
Bruttoresultat
13,2
12,4
Ebitda
-0,8
-0,5
Ebitda %
-2%
-1%
Ebit
-0,9
-0,5
Ebit %
-3%
-1%
Resultat per aktie (kr)
-0,16
-0,09

WTG:s försäljning ökade med cirka 2 Mkr under första halvåret 2025 jämfört med motsvarande period i fjol. Andra kvartalet 2025 ökade omsättningen med 15% till 18,2 Mkr (från 15,8 Mkr Q2 året innan). Bolaget särredovisar inte den organiska tillväxten, men vår bedömning är att årets uppgång i huvudsak drivs av förvärvet.

Rörelseresultatet första halvåret var fortsatt negativt. Delvis beror detta på engångskostnader för integrationen av det förvärvade bolaget, enligt WTG. För Q2 2025 förbättrades rörelseresultatet samtidigt till nära nog noll (-0,2 Mkr) jämfört med -1,0 Mkr året innan. Det är en positiv aspekt för bolaget. Här ska vi även påpeka att andra halvåret typiskt sett är starkast vad gäller intäkter och lönsamhet.

VD Sofia Ljungdahl beskriver i samband med Q2-rapporten att koncernen visat tillväxt varje månad utom januari och är "inne i en tydligt positiv trend".

Kundbasen krymper

År
Antal nyfödda i Sverige
2018
115 832
2019
114 523
2020
113 077
2021
114 263
2022
104 734
2023
100 051
2024
98 451

En viktig trend när det kommer till den underliggande efterfrågan på marknaden är att antalet nyfödda i Sverige har befunnits sig i en nedåtgående trend under många år.

Färre nyfödda barn leder, med en eftersläpning på några år, till färre sålda leksaker och barnkläder. Jämfört med 2020 kan vi nu konstatera att antalet nyfödda är cirka 13% lägre. Om man ska tro Statistiska centralbyråns prognoser kommer födslotalen plana ut kring dagens nivå i framtiden.

Mot den bakgrunden framstår WTGs satsning på just babysegmentet, både genom Amvinaförvärvet och nya produktlanseringar, som riskfyllt på lång sikt. I och med förvärvet blir babysegmentet nu den klart viktigaste verksamhetsgrenen för WTG vad Afv förstår. Samtidigt är bolaget så litet på marknaden att man nog kan nå framgång även i en svag marknad, om WTG är duktiga.

Satsningar på nya brädspel, exempelvis den nya satsningen i samarbete med David Batra, tror vi är en annan väg att gå som kanske har större potentiell uppsida. Med tanke på WTGs ringa storlek kan en enskild, framgångsrik produktlansering ha en stor påverkan på intäkterna. Det har vi däremot inte riktigt sett tecken på hittills.

Prognoser och värdering

I år räknar vi med en tillväxt på 20%, tack vare förvärvet av Amvina. I övrigt har vi räknat på att tillväxten förblir låg. Vi penslar in 2% under resten av prognosperioden.

Lönsamhetsmässigt skissar vi på att rörelsemarginalen återgår till femårssnittet kring 5% inom några år. Det är klart lägre än andra bolag i branschen. Vi tar höjd för att en större andel av intäkterna måste läggas på marknadsföring, administration och liknande poster.

I ett optimistiskt scenario där WTG når 8% i rörelsemarginal finns en kursdubbling på radarn. Det ser vi som osannolikt.

WTG är ett mindre bolag med låg tillväxt och en historik av låg lönsamhet. Det gör att risknivån är högre än i mer etablerade bolag. I vårt huvudscenario tycker vi därför att en värdering på 8x rörelseresultatet är rimlig. För att vi ska vilja betala mer i ett optimistiskt scenario behöver bolaget visa bättre marginaler och en tydligare tillväxtbana framåt.

Peer-tabellen nedan visar nyckeltal för de etablerade bolagen i leksaksbranschen. Värderingen och lönsamheten är inte jämförbar mellan WTG och de globala jättarna. Det vi tycker är relevant är hur prognoserna för tillväxten ser ut i branschen. Det är genomgående låga siffror.

Bolag
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
WTG
17,2
14,6
0,6
4,0%
2,0%
Asmodee
15,7
12,6
1,8
14,3%
2,6%
Hasbro
14,6
12,4
2,9
23,4%
4,0%
Mattel
9,5
9,5
1,3
13,7%
2,7%
Games Workshop
25,4
20,3
7,2
35,5%
2,8%
Spin Master
6,7
6,6
0,8
12,1%
2,9%
Genomsnitt
14,9
12,7
2,4
17,2%
2,8%
Källa: Factset
Kommentar: WTG avser Afv estimat.

Slutsats

Fakta

Så agerar insiders

Tidigare i september i år köpte VD Sofia Ljungdahl aktier för 0,1 Mkr. Det är det första insynsköpet hon har gjort senaste tre åren.

WTG hade fram till 2021 rörelsemarginaler kring 5-10%. Sedan dess har de brottats med ökade kostnader som inte kunnat kompenserats med bättre försäljning. Numera visar bolaget röda siffror på sista raden i resultaträkningen.

Givet bolagets ringa storlek finns en potential i att nya satsningar ska överraska och ge noterbara försäljningsintäkter. Men vi tycker inte det är tillräckligt sannolikt för att räkna med i huvudscenariot. Bolagets finansiella mål om en långsiktig rörelsemarginal och tillväxt på 10% framstår som osannolika baserat på historiken.

Bolaget tycker vi har en helt okej balansräkning. Likvida medel, inklusive en outnyttjad kredit, uppgick till 8,7 Mkr (ned från 16,8 Mkr föregående år) vid slutet av andra kvartalet. Nettoskulden är 3,8 Mkr. Balansräkningen har dels påverkats av Amvinaförvärvet på 7 Mkr, dels av lageruppbyggnad inför det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet.

För att aktien ska se köpvärd ut behöver man ha en hög tilltro till bolagets förmåga att nå upp till målsättningen om tvåsiffrig tillväxt och marginaler. Det har vi svårt att föreställa oss i närtid givet hur bolaget har presterat historiskt. Vi håller oss på sidlinjen.

Tio största ägare i Wonderful Times Group
Värde (Mkr)
Kapital
Kasper Ljungkvist
9
20,1%
Avanza Pension
5
10,7%
Patrik Tillman
4
10,0%
Lars-Åke Adolfsson
4
9,7%
Armatus AB
4
9,3%
Magnus Unger
4
9,1%
Johan Andreas Heverius
2
4,2%
Catherine Ehrensvärd
2
4,1%
Marcus Krüger
2
3,9%
Robert Eriksson
1
2,3%
Största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Kapital
Sofia Ljungdahl
1
1,4%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande:
38,7%
Ämnen i artikeln

Wonderful Times Group

Senast

10,00

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån