Embracers justerade rörelseresultat något sämre än väntat – upprepar prognos

Gamingbolaget Embracer redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret.

Phil Rogers är VD på Embracer
Phil Rogers är VD på Embracer.

Idag, 07:36

Gamingbolaget Embracer redovisar en omsättning som var högre än väntat under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Det justerade rörelseresultatet var något sämre än väntat. Bolaget upprepar helårsprognosen.

Omsättningen sjönk 18,5 procent till 3 850 miljoner kronor (4 726). Utfallet kan jämföras med Modular Finances analytikerkonsensus som låg på 3 675. Den organiska försäljningstillväxten var 6 procent (-14).

Justerat ebitda-resultat uppgick till 955 miljoner kronor (1 272), väntat 927, med en justerad ebitda-marginal på 24,8 procent (26,9).

Rörelseresultatet blev -73 miljoner kronor (28).

Justerat rörelseresultat uppgick till 109 miljoner kronor (513), väntat var 112, med en justerad rörelsemarginal på 2,8 procent (10,9).

Resultat per aktie uppgick till -0,10 kronor (-2,10).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 405 miljoner kronor (470).

"Våra resultat för det andra kvartalet låg i linje med våra måttliga förväntningar, och vår helårsprognos ligger fast. Vårt fokus ligger fortsatt på tre nyckelprioriteringar: investeringar i core-IP, operativ disciplin och riktade kostnadsinitiativ. Detta kvartal visar på framsteg, men också var fokus fortsatt behövs. Vi är fast beslutna att bygga en mer sammanhållen organisation, stärka lönsamheten och frigöra långsiktigt värde. Coffee Stain Groups kommande kapitalmarknadsevent kommer att vara en viktig milstolpe när bolaget förbereder sig för sin avknoppning, planerad till december", skriver vd Phil Rogers.

Prognosen för räkenskapsåret 2025/2026 ligger fast.

"För Q3 förväntar vi oss ett något starkare resultat än i Q2. Detta drivs främst av en förväntat starkare säsongsmässig utveckling inom Entertainment & Services, motverkat av en fortsatt begränsad lönsamhet inom PC/Console. Vi räknar också med en fortsatt uppbyggnad av rörelsekapital under det tredje kvartalet. Fellowship, ett onlinebaserat multiplayerspel som släpptes i Early Access den 16 oktober, har fått ett positivt mottagande och vi ser god potential för att spelet ska fortsätta utvecklas på längre sikt", skriver Rogers.

Embracer, Mkr
Q2-2025/2026
Konsensus
Förändring mot konsensus
Q2-2024/2025
Förändring
Nettoomsättning
3 850
3 675
4,8%
4 726
-18,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent
6
-14
Justerat ebitda
955
927
3,0%
1 272
-24,9%
Justerad ebitda-marginal
24,8%
25,2%
26,9%
Rörelseresultat
-73
28
Rörelsemarginal
0,6%
Justerat rörelseresultat
109
112
-2,7%
513
-78,8%
Justerad rörelsemarginal
2,8%
3,0%
10,9%
Resultat per aktie, kronor
-0,10
-2,10
Kassaflöde från löpande verksamhet
405
470
-13,8%

Konsensusdata från Modular Finance


Ämnen i artikeln

Embracer Group B

Senast

88,93

1 dag %

−1,62%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån