Snabbmatsaktien för långsiktiga depåer

Hamburgerjätten McDonald's fortsätter att dominera snabbmatsindustrin som världens största restaurangkedja sett till försäljning. Skalfördelarna och bolagets defensiva attribut talar för aktien.

placera-redaktionellt-2023bilder-mcdonalds_701.png

24 augusti, 2023

Främsta nyckeln till McDonald's framgång är bolagets franchisemodell. Nästan 95 procent av McDonald's-restaurangerna ägs och drivs av franchisetagare.

placera-redaktionellt-2023bilder-mcdonalds_600.png

All marknadsföring sker centralt. Den enskilde franchisetagaren betalar royalties på omsättningen till McDonald's.

Under de senaste åren har McDonald's sysslat med att öka andelen franchisetagare som andel av det totala antalet restauranger.

Målet för denna process har nu nästan uppnåtts. Det har lett till förbättrade driftsmarginaler samt ökat fria kassaflöden och minskat slagigheten i vinsten.

Strategin skapar också en stabilare grund för framtida tillväxt.

I dag finns det drygt 40 000 franchiseägda-McDonald’s-restauranger globalt. Bolaget verkar i drygt hundra länder.

McDonald's grundades av bröderna Richard och Maurice McDonald i San Bernardino i Kalifornien på 1940-talet.

placera-redaktionellt-2023bilder-mcdonalds_sanbernandio.png

De utvecklade ett effektivt produktionssystem kallad "Speedee Service System" som fokuserade på snabb service och standardiserad matberedning.

År 1955 gick affärsmannen Ray Kroc in som franchisetagare. Senare köpte han samtliga rättigheter till McDonald's system och varumärke.

Kroc var ansvarig för att skala upp företaget och göra det globalt. Under hans ledning började McDonald's växa genom franchising och introducerade även sin mest kända produkt, Big Mac, på 1960-talet.

1961 öppnade bolaget sitt "Hamburger University" som är en skola för att utbilda franchisetagare och personal i företagets affärsmodell och processer.

1967 öppnade McDonald's sina första restauranger utanför USA. De hamnade i Kanada och Puerto Rico.

De introducerade snabbmatskoncept som "Happy Meal" och lekplatser för barn för att locka familjer.

Företaget är pionjärer när det gäller att använda reklam för att bygga varumärket. Redan 1971 lanserades reklamkampanjen "I'm Lovin' It".

För helåret 2023 spås Mcdonald’s växa omsättningen med strax under 10 procent. Lite drygt 40 procent av intäkterna kommer från USA.

Vinsten per aktie väntas i år stiga med 37 procent till 11,4 dollar.

2022
2023
2024
2025
Omsättning MUSD
23 183
25 420
27 153
28 783
Rörelsemarginal, %
44,80%
46,00%
46,40%
46,60%
Vinst/aktie USD
8,33
11,4
12,5
13,6
Utdelning USD
5,66
6,14
6,46
7,06
Källa: Marketscreener

Värderingen ligger på P/E 25 på innevarande års vinstprognoser. Direktavkastningen på nuvarande kurs är 2,2 procent.

Under det andra kvartalet redovisade McDonald’s en omsättning som var högre än väntat. Även det justerade resultatet per aktie var bättre än väntat.

Omsättningen steg 13,6 procent till 6,50 miljarder dollar jämfört med 5,72 miljarder dollar samma period förra året. Väntat var 6,27 miljarder.

Justerat resultat per aktie var 3,17 dollar jämfört med 2,55 dollar samma period förra året.

26 av 36 analytiker sätter köp på McDonald’s-aktien. Den genomsnittliga riktkursen är 328 dollar.

placera-redaktionellt-2023bilder-230823mcdonaldsgraf.png

Under det senaste året har McDonald’s-aktien stigit 7 procent. Sett över tre år summeras uppgången till 33 procent.

McDonald's framgång bygger på en kombination av effektivitet, konsistens och marknadsföring.

McDonald's har lyckats skapa en stark gemenskap av franchisetagare som ständigt ger nya idéer och innovationer till moderbolaget. Det har bidragit till att hålla varumärket aktuellt.

McDonald's utmärker sig med skalfördelar inom reklam och andra områden, vilket ger dem strukturella fördelar gentemot sina konkurrenter.

Nu senast under pandemin lanserade man digitaliseringsprogrammet ”Experience of the Future (EOTF)-initiativet” där man moderniserat och anpassat sina restauranger mot digitala beställningar.

McDonald's har både offensiva och defensiva kvaliteter. Deras dominerande ställning inom snabbmatsindustrin talar för fortsatt goda intäkter. Samtidigt har bolaget bevisat sig i form av en stark anpassningsförmåga i den starkt konkurrensutsatta snabbmatsbranschen.

McDonald's har förändrat hur vi äter snabbmat och visat hur man bygger varumärken på global nivå. McDonald's kommer sannolikt att fortsätta vara en betydande kraft i snabbmatsvärlden även under de kommande årtiondena.

Följ mig på gärna Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud

Ämnen i artikeln

McDonald's

Senast

311,30

1 dag %

0,71%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,72%

Senast

2 355,58

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.