Fördubbling med polskt förvärv?
Ambitionen att ta Profilgruppen till denna nya nivå – med betydligt högre lönsamhet än dagens – kräver både fortsatta effektiviseringsprocesser, pris- och marginalhöjande åtgärder och även utvidgade affärer.
Ett exempel på det sistnämnda är att Profilgruppen i början av 2025 påbörjat en process att förvärva och återstarta en verksamhet i Polen.
Det är potentiellt en mycket stor sak då den polska verksamheten omfattar fastigheter och utrustning av en storleksordning som liknar Profilgruppens nuvarande. Inga omfattande investeringar i utrustning krävs, utan detta finns redan på plats.
Fakta
EU-proffs och ryskt importstopp bakom polska konkurser
Det har förekommit rapportering i polsk media om konkurser av liknande företag i Polen. Gemensam nämnare verkar i flera fall vara att det gäller verksamheter som inte haft branschfolk som ägare eller i högsta ledning, utan snarare EU-kunniga jurister med främsta kompetens att ansöka och erhålla EU-medel. Detta har kombinerats med generösa leveransvillkor från ryska leverantörer av aluminiumråvara, vilket ledde till problem efter att Polen beslutade sig för att stoppa rysk import av aluminium. Således har flera aluminiumbolag fått problem, däribland den verksamhet som Profilgruppen håller på att ta över.
Däremot har verksamheten varit i allvarliga svårigheter och reducerats till en bråkdel av tidigare ägare. Utmaningarna handlar alltså snarare om att ta verksamheten genom en mycket långdragen polsk rekonstruktionsprocess, samtidigt som man måste lyckas behålla anställda och locka tillbaka kunder som redan tagit sina affärer till andra leverantörer. Förvärvet är beroende av rekonstruktionsprocessen och exakt vad köpeskillingen kan tänkas bli har bolaget inte velat svara på.
Den senaste datapunkten är att Profilgruppen just nu hyr den aktuella anläggningen och i mars påbörjat produktion i Polen med cirka 80 anställda och ett 20-tal återvändande kunder. Verksamheten belastade rörelseresultatet med knappt 4 Mkr i första kvartalet.
Totalt är den polska marknaden ungefär fyra gånger som så stor som den svenska, samtidigt som det finns närhet till tyska marknaden som sedan tidigare är en av Profilgruppens större exportmarknader.
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
---|
Profilgruppen | 24% | 8,2x | 7,3x | 0,5x | 7,0% | 26,5% |
Gränges | -4% | 9,3x | 9,0x | 0,6x | 7,0% | 6,6% |
Hexpol | -26% | 12,6x | 10,0x | 1,6x | 16,1% | 4,0% |
Beijer Alma | 12% | 17,3x | 14,9x | 2,1x | 14,0% | 4,0% |
AQ Group | 38% | 22,2x | 17,7x | 1,7x | 9,6% | 6,7% |
Nolato | 2% | 18,2x | 14,9x | 1,7x | 11,2% | 7,6% |
Note | 9% | 13,4x | 10,2x | 1,0x | 10,3% | 7,9% |
Hanza | 36% | 11,4x | 10,7x | 0,8x | 7,6% | 8,6% |
Inission | -24% | 8,1x | 8,7x | 0,6x | 6,7% | 6,7% |
Genomsnitt | 7% | 13,4x | 11,5x | 1,2x | 9,9% | 8,7% |
Källa: Placera (Profilgruppen) och Factset (övriga). |