STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fertilitetsbolaget Vitrolife har enligt bolagets vd Bronwyn Brophy O'Connor inte tappat marknadsandelar i Asien under det första kvartalet. Frågan uppkom efter att Vitrolife redovisade en organisk tillväxt om -15 procent för Apac-regionen i lokal valuta.

"Det handlar mer om ett fall av lägre ordervolym från kunderna än kundförluster", sade Bronwyn Brophy O'Connor under torsdagens telefonkonferens i samband med rapporten för det första kvartalet 2025.

Utvecklingen i Apac-regionen under januari och februari beskriver Vitrolifes vd som "mycket tuff". Mot slutet av första kvartalet, sent i mars, ska Vitrolife däremot ha sett tecken på en återhämtning.

Vitrolifes vd beklagade sig över att hon kände sig tvungen att gå igenom hur den kinesiska kalendern har påverkat bolaget i regionen och uttryckte en förhoppning om att det inte skulle påverka hennes trovärdighet på ett negativt sätt.

"Asiater vill inte ha barn under ormens år och vi tenderar att tro att detta bara en är en faktor i Kina. Det är det inte, utan det är i Kina, hela Sydostasien och till och med delar av Japan som kan påverkas av det här. 2025 är ormens år", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Branschföreträdare med verksamhet i Asien tittar nu mot signaler efter den 17 april 2025.

"Efter den 17 april, för att vara precis, kommer par som genomgår IVF-behandling inte få sitt barn fött under ormens år. De kommer i stället att få sitt barn fött under hästens år som är ett bättre år att föda barn än året innan", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Vitrolifes verksamhet i Apac motsvarar 28 procent av koncernens försäljning. Enligt Vitrolifes vd är bolaget en marknadsledare i regionen med verksamhet där under en lång tid.

Den organiska tillväxten i regionerna Americas och Emea låg på 9 respektive 8 procent. Exklusive avslutad verksamhet var tillväxten i Emea 14 procent.

Under telefonkonferensen kom även USA-tullar på tal. Vitrolifes vd skrev i vd-ordet att bolaget inte komma kunna absorbera hela kostnaden för tulltariffer.

"Jag tror att en kombination av kostnadsbegränsning och minimala prisökningar skulle räcka för att klara oss. Vi pratar inte om att överföra mycket betydande prishöjningar till våra kunder här alls. Vi pratar om låga ensiffriga siffror", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Enligt Vitrolifes vd förbereder sig bolaget redan för att rulla ut prishöjningar.

"Vi kommer oundvikligen att måste göra det och dela bördan med våra kunder. Så vi står redo för att göra det", sade Bronwyn Brophy O'Connor.

Magnus Bernet +46 8 5191 7953

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Vitrolife

Senast

150,00

1 dag %

3,81%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,17%

Senast

2 426,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.