RÖRELSERESULTATET BLEV 19,9 MLN KR 1 KV (1,4)
24 april, 08:07
24 april, 08:07
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelsbolaget Nelly redovisar ett rörelseresultat på 19,9 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (1,4).
Rörelsemarginalen var 8,0 procent (0,6) och bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 51,6 procent (49,1).
Nettoomsättningen uppgick till 248 miljoner kronor (222).
Resultatet efter skatt uppgick till 16,3 miljoner kronor (-1,9) och resultatet per aktie uppgick till 0:54 kronor (-0:06) kronor.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -13,0 miljoner kronor (-4,6).
"Det första kvartalet har historiskt varit Nellys mest utmanande, präglat av rea-aktivitet och färre naturliga tillfällen för våra kunder att uppdatera sin garderob. Det gångna kvartalet visar dock att vi, med ett träffsäkert sortiment och effektiv marknadsföring, kan leverera både tillväxt och god lönsamhet även under dessa förutsättningar. För andra kvartalet i rad uppnåddes en positiv utveckling i antalet aktiva kunder samtidigt som orderingången ökade jämfört med samma kvartal föregående år", skriver vd Helena Karlinder-Östlundh i rapporten.
Nellys totala trafik ökade med 13,4 procent mot föregående år i kombination med bibehållen konverteringsgrad.
"Den organiska trafiken utvecklades positivt, drivet både av högre organiskt sök och av våra sociala kanaler. Marknadsföringskostnaderna ökade något som andel av nettoomsättningen till 9,9 procent (9,6) men lönsamheten per order förbättrades och vi åstadkom fortsatt en positiv trend i nykundsrekryteringen", skriver vd:n.
Vidare uppger hon att Nelly, under kommande kvartal har fokus på att ytterligare stärka kundupplevelsen i samtliga kanaler för att öka konverteringsgraden och växa kundkorgar.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
24 april, 08:07
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) E-handelsbolaget Nelly redovisar ett rörelseresultat på 19,9 miljoner kronor för det första kvartalet 2025 (1,4).
Rörelsemarginalen var 8,0 procent (0,6) och bruttomarginalen i kvartalet uppgick till 51,6 procent (49,1).
Nettoomsättningen uppgick till 248 miljoner kronor (222).
Resultatet efter skatt uppgick till 16,3 miljoner kronor (-1,9) och resultatet per aktie uppgick till 0:54 kronor (-0:06) kronor.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -13,0 miljoner kronor (-4,6).
"Det första kvartalet har historiskt varit Nellys mest utmanande, präglat av rea-aktivitet och färre naturliga tillfällen för våra kunder att uppdatera sin garderob. Det gångna kvartalet visar dock att vi, med ett träffsäkert sortiment och effektiv marknadsföring, kan leverera både tillväxt och god lönsamhet även under dessa förutsättningar. För andra kvartalet i rad uppnåddes en positiv utveckling i antalet aktiva kunder samtidigt som orderingången ökade jämfört med samma kvartal föregående år", skriver vd Helena Karlinder-Östlundh i rapporten.
Nellys totala trafik ökade med 13,4 procent mot föregående år i kombination med bibehållen konverteringsgrad.
"Den organiska trafiken utvecklades positivt, drivet både av högre organiskt sök och av våra sociala kanaler. Marknadsföringskostnaderna ökade något som andel av nettoomsättningen till 9,9 procent (9,6) men lönsamheten per order förbättrades och vi åstadkom fortsatt en positiv trend i nykundsrekryteringen", skriver vd:n.
Vidare uppger hon att Nelly, under kommande kvartal har fokus på att ytterligare stärka kundupplevelsen i samtliga kanaler för att öka konverteringsgraden och växa kundkorgar.
Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
riksbanken
Igår, 15:24
Hemberg: Oron kan sänka räntan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 426,97
24 april, 16:32