STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hemnets nya paket Max har bara legat ute i några veckor, men de tidiga indikationerna är positiva.

Det säger vd Jonas Gustafsson, som tillträdde i februari, till Nyhetsbyrån Direkt.

"Utifrån ett operationellt perspektiv är jag väldigt nöjd. Det kanske låter enkelt att lansera en produkt men det är en stor organisatorisk ansträngning för att få till det här. Det är det jag är mest nöjd och glad med inledningsvis", säger han.

Hemnet kommenterar inte penetrationsnivåer eller liknande men Jonas Gustafsson uppger att paketet har haft en positiv inledande respons.

"Produkten har legat ute i 24 dagar och bostadsannonser har en genomsnittlig försäljningstid på 47 dagar så det är svårt att dra några slutsatser men vi ser positivt engagemang. Vi ser att de dimensionerna som vi vill åstadkomma att du får fler besökare och fler tittare och mer exponering, där ser vi positivt på de tidiga indikationerna vi fått", säger han.

Sett till det första kvartalet är Hemnetchefen nöjd med leveransen.

"Ställer man det i relation till målen tycker jag att det första kvartalet är starkt och pekar åt helt rätt riktning", säger han.

Hemnet har som mål att uppnå en årlig omsättningstillväxt om 15-20 procent och en justerad ebitda-marginal överstigande 55 procent på lång sikt.

I det första kvartalet var tillväxten 29,6 procent och ebitda-marginalen var 47,9 procent, mot väntade 47,1 procent enligt Infronts estimatsammanställning. På rullande tolv månader var ebitda-marginalen 51,5 procent.

"Jag är väldigt nöjd med att vi ser underliggande marginalförbättring i kvartalet", säger Jonas Gustafsson.

För att stänga gapet till målet om 55 procent ska Max bidra som viktig intäktsdrivare, men bolaget är också beroende av B2B-affären, som haft utmanande tider.

"När vi får fart på B2B-affären kommer det också hjälpa till i och med att vi har en väldigt hög rörelsemarginal på de produkterna", säger han.

Hur mycket kan ni göra från er sida på det området?

"Det finns en marknadsdynamik som påverkar och bostadsutvecklarna är en viktig komponent och ett viktigt kundsegment i B2B-affären, där är det fortfarande trögt. Den sista perioden av ytterligare osäkerhet gör att vi är försiktiga kopplat till den. Sen är en stor del av våra B2B-produkter rena mäklarprodukter och där har vi kommit en ganska kort bit på resan. Sen får vi se hur displayannonseringen utvecklar sig med tanke på den rådande osäkerheten som finns generellt på marknaden", säger han och fortsätter:

"På vissa områden har vi svårare att påverka det övergripande sentimentet men samtidigt tycker jag att det finns mer att göra på B2B-verksamheten internt. Vi har nyligen ställt om hela säljorganisationen och jobbar på annat sätt med ytterligare närvaro, ytterligare tillgänglighet hos mäklarna så jag tror det finns lite internt att göra hot Hemnet", säger han.

När börjar ni se effekterna av det här arbetet?

"Jag tror man ska vara ödmjuk och realistisk, det är något vi börjar se frukterna av nu men i väldigt liten grad, utan snarare något som har en 12-18 månaders horisont innan vi får ut den fulla potentialen", säger Jonas Gustafsson.

Malcolm Winbo +46 8 5191 7934

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Hemnet Group

Senast

335,60

1 dag %

−12,28%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,17%

Senast

2 426,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Senaste aktieanalyserna på Placera
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
AFV
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.
Börsen idag
Börsen idag
Här hittar du våra artiklar om börsen idag.