ÖKADE MARKNADSANDELAR BIDROG TILL VOLYMTILLVÄXT 1 KV
25 april, 07:53
25 april, 07:53
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ökade marknadsandelar, god utveckling av verksamheten tillsammans med den nyligen utökade affären i Asien bidrog till att Gränges ökade försäljningsvolymen med 24 procent under det första kvartalet, jämfört med föregående år.
"Efterfrågan var god inom HVAC, stabil inom Specialförpackningar och Övriga nischer, medan förutsättningarna inom Fordon fortsatt var svaga", skriver Gränges vd Jörgen Rosengren i rapporten för det första kvartalet.
Samtliga tre regioner bidrog till ökad försäljningsvolym och förbättrat resultat. I Gränges Americas ökade försäljningsvolymen med 8 procent och i Gränges Europe var volymökningen 4 procent.
I Gränges Asia ökade försäljningsvolymen med 81 procent, drivet av den nyligen utökade verksamheten och fortsatt ökade marknadsandelar inom applikationer som värmeväxlare för fordon, batterihöljen och kylplattor.
Jörgen Rosengren skriver vidare att de globala handelstullarna skapar osäkerhet, men uppger att den direkta påverkan på Gränges verksamhet är begränsad.
"Vår regionaliserade produktion nära våra kunder gör Gränges motståndskraftigt. Även om ökade tullar på import av aluminium till USA driver upp våra råvaruinköp lokalt, förs denna kostnad vidare med hjälp av automatiska prissättningsprinciper i enlighet med branschpraxis", skriver han men flaggar samtidigt för att tullarna på sikt kan orsaka inflationstryck och försvaga efterfrågan bland konsumenter och inom industrin.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
25 april, 07:53
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ökade marknadsandelar, god utveckling av verksamheten tillsammans med den nyligen utökade affären i Asien bidrog till att Gränges ökade försäljningsvolymen med 24 procent under det första kvartalet, jämfört med föregående år.
"Efterfrågan var god inom HVAC, stabil inom Specialförpackningar och Övriga nischer, medan förutsättningarna inom Fordon fortsatt var svaga", skriver Gränges vd Jörgen Rosengren i rapporten för det första kvartalet.
Samtliga tre regioner bidrog till ökad försäljningsvolym och förbättrat resultat. I Gränges Americas ökade försäljningsvolymen med 8 procent och i Gränges Europe var volymökningen 4 procent.
I Gränges Asia ökade försäljningsvolymen med 81 procent, drivet av den nyligen utökade verksamheten och fortsatt ökade marknadsandelar inom applikationer som värmeväxlare för fordon, batterihöljen och kylplattor.
Jörgen Rosengren skriver vidare att de globala handelstullarna skapar osäkerhet, men uppger att den direkta påverkan på Gränges verksamhet är begränsad.
"Vår regionaliserade produktion nära våra kunder gör Gränges motståndskraftigt. Även om ökade tullar på import av aluminium till USA driver upp våra råvaruinköp lokalt, förs denna kostnad vidare med hjälp av automatiska prissättningsprinciper i enlighet med branschpraxis", skriver han men flaggar samtidigt för att tullarna på sikt kan orsaka inflationstryck och försvaga efterfrågan bland konsumenter och inom industrin.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
ABB
Igår, 10:51
ABB: Hur högt kan man nå?
nordenfonder
25 april, 17:00
Duons nya fond: "Inga direkta konkurrenter"
riksbanken
25 april, 15:24
Hemberg: Oron kan sänka räntan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 426,97
24 april, 16:32