MINSKAD BYRÅKRATI NYCKELFAKTOR FÖR EU – VW:S PÖTSCH (OMS)
11 april, 07:22
11 april, 07:22
(Omsändning: skickades första gången på torsdagskvällen)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Minskad byråkrati och förbättrad konkurrenskraft är helt avgörande för att den europeiska ekonomin ska kunna ta fart liksom att den inre marknaden genomförs fullt ut.
Det sade Hans Dieter Pötsch, ordförande för Volkswagen AG, vid Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte på torsdagen.
EU kan också spela en stor roll genom ökad standardisering när det gäller försvaret, man skulle då få mycket mer "pang för pengarna".
Pötsch konstaterade att vi lever i en definierande tid, en Zeitenwende, med många och snabba förändringar.
"Riskerna är betydande och skiftande", sade han och tillade att allianser som en gång verkade stabila, håller på att lösas upp och att handel och säkerhet inte längre är sammankopplade som de en gång var.
Den globala osäkerheten har visat att vi behöver tillförlitliga partners mer än någonsin och i Europa syns nu politisk vilja och en beredskap att öka utgifterna.
"Men intentioner räcker inte, införandet måste vara snabbt och sammanhängande", enligt Hans Dieter Pötsch.
Han framhöll att han inte vill argumentera emot EU:s Green deal, även om den påverkar bilindustrin negativt, men sade att om man vill få fart på omställningen måste man finansiera detta och det är bara möjligt när man har tillväxt.
"Annars förlorar man befolkningens förtroende", sade Pötsch.
Han sade vidare att han är glad att den nya koalitionen i Tyskland har sagt att de vill minska byråkratin, och att han hoppas att det bland annat ska leda till att företagens rapporteringsbörda ska minska.
Hans Dieter Pötsch sade också att Tyskland och Sverige behöver tydliga framåtblickande strategier. Potentialen är "enorm", sade han, och pekade bland annat på att Scanias elektriska lastbilar stödjer innovation och bygger framtida konkurrenskraft.
Vidare behöver Europa utveckla sina egna leveranskedjor, inte minst för batterier - vi kan inte göra oss sårbara och utsatta för "andras nåd", anser han.
Beträffande Trumps tullar sade Pötsch att han delar oron och sade att EU-kommissionen bör erbjuda flera vägar, förhandlingar men också inkludera europeiska företag som är villiga att växa i USA.
"Tyvärr är EU ofta svagt och lyckas inte tala med en röst. Vi behöver modernisera EU. Den inhemska marknaden måste slutföras", upprepade han.
På en fråga om hur tullarna påverkar bilindustrin svarade VW-ordföranden att vi har en situation där osäkerheten är den främsta svårigheten. Oavsett var tullarna hamnar kommer vi alla att vara förlorare.
"Det är enormt svårt att bedöma vad den amerikanska administrationen verkligen vill", sade han och påpekade att i USA är kostnaden för arbete extremt hög och det råder brist på kvalificerad arbetskraft.
Vid en paneldiskussion sade EU-ministerns statssekreterare Christian Danielsson att det som är viktigt är att vi nu har en möjlighet att förhandla. EU har varit tydliga med att unionen vill förhandla.
"Målet är att få bort tullarna", sade han.
"Låt oss hoppas att det som hänt de senaste dagarna visat att förnuftet kommer att segra. Nolltullar skulle vara bra för både Europa och USA", enligt Christian Danielsson.
Han sade att han är optimistisk inför kommande förhandlingar med USA, men framhöll samtidigt att det är avgörande att EU även rör sig så snabbt som möjligt med andra frihandelsavtal, exempelvis med Indien och Indonesien.
Danielson lyfte också fram att vi bör sikta mot en kapitalmarknadsunion i EU, som bidrar till en likvid kapitalmarknad som kan öka investeringarna.
"Förståelsen för att vi måste agera gemensamt, och skyndsamt, är mycket större i dag än tidigare", sade han.
Sofia Polhammer +46 8 5191 7937
Nyhetsbyrån Direkt
11 april, 07:22
(Omsändning: skickades första gången på torsdagskvällen)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Minskad byråkrati och förbättrad konkurrenskraft är helt avgörande för att den europeiska ekonomin ska kunna ta fart liksom att den inre marknaden genomförs fullt ut.
Det sade Hans Dieter Pötsch, ordförande för Volkswagen AG, vid Tysk-Svenska Handelskammarens årsmöte på torsdagen.
EU kan också spela en stor roll genom ökad standardisering när det gäller försvaret, man skulle då få mycket mer "pang för pengarna".
Pötsch konstaterade att vi lever i en definierande tid, en Zeitenwende, med många och snabba förändringar.
"Riskerna är betydande och skiftande", sade han och tillade att allianser som en gång verkade stabila, håller på att lösas upp och att handel och säkerhet inte längre är sammankopplade som de en gång var.
Den globala osäkerheten har visat att vi behöver tillförlitliga partners mer än någonsin och i Europa syns nu politisk vilja och en beredskap att öka utgifterna.
"Men intentioner räcker inte, införandet måste vara snabbt och sammanhängande", enligt Hans Dieter Pötsch.
Han framhöll att han inte vill argumentera emot EU:s Green deal, även om den påverkar bilindustrin negativt, men sade att om man vill få fart på omställningen måste man finansiera detta och det är bara möjligt när man har tillväxt.
"Annars förlorar man befolkningens förtroende", sade Pötsch.
Han sade vidare att han är glad att den nya koalitionen i Tyskland har sagt att de vill minska byråkratin, och att han hoppas att det bland annat ska leda till att företagens rapporteringsbörda ska minska.
Hans Dieter Pötsch sade också att Tyskland och Sverige behöver tydliga framåtblickande strategier. Potentialen är "enorm", sade han, och pekade bland annat på att Scanias elektriska lastbilar stödjer innovation och bygger framtida konkurrenskraft.
Vidare behöver Europa utveckla sina egna leveranskedjor, inte minst för batterier - vi kan inte göra oss sårbara och utsatta för "andras nåd", anser han.
Beträffande Trumps tullar sade Pötsch att han delar oron och sade att EU-kommissionen bör erbjuda flera vägar, förhandlingar men också inkludera europeiska företag som är villiga att växa i USA.
"Tyvärr är EU ofta svagt och lyckas inte tala med en röst. Vi behöver modernisera EU. Den inhemska marknaden måste slutföras", upprepade han.
På en fråga om hur tullarna påverkar bilindustrin svarade VW-ordföranden att vi har en situation där osäkerheten är den främsta svårigheten. Oavsett var tullarna hamnar kommer vi alla att vara förlorare.
"Det är enormt svårt att bedöma vad den amerikanska administrationen verkligen vill", sade han och påpekade att i USA är kostnaden för arbete extremt hög och det råder brist på kvalificerad arbetskraft.
Vid en paneldiskussion sade EU-ministerns statssekreterare Christian Danielsson att det som är viktigt är att vi nu har en möjlighet att förhandla. EU har varit tydliga med att unionen vill förhandla.
"Målet är att få bort tullarna", sade han.
"Låt oss hoppas att det som hänt de senaste dagarna visat att förnuftet kommer att segra. Nolltullar skulle vara bra för både Europa och USA", enligt Christian Danielsson.
Han sade att han är optimistisk inför kommande förhandlingar med USA, men framhöll samtidigt att det är avgörande att EU även rör sig så snabbt som möjligt med andra frihandelsavtal, exempelvis med Indien och Indonesien.
Danielson lyfte också fram att vi bör sikta mot en kapitalmarknadsunion i EU, som bidrar till en likvid kapitalmarknad som kan öka investeringarna.
"Förståelsen för att vi måste agera gemensamt, och skyndsamt, är mycket större i dag än tidigare", sade han.
Sofia Polhammer +46 8 5191 7937
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
ABB
26 april, 10:51
ABB: Hur högt kan man nå?
nordenfonder
25 april, 17:00
Duons nya fond: "Inga direkta konkurrenter"
riksbanken
25 april, 15:24
Hemberg: Oron kan sänka räntan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 426,97
24 april, 16:32