ORDERSTOCK BÖRJAT VÄXA HUSBILSSIDAN NORDAMERIKA - VD
24 april, 09:59
24 april, 09:59
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bland de positiva aspekterna i Dometics första kvartal fanns det faktum att orderstocken börjat växa på husbilssidan i Nordamerika, som har varit svag en längre tid.
Det säger Dometics vd Juan Vargues till Nyhetsbyrån Direkt.
Han pekar också på att försäljningen av kylboxar inom området Mobile Cooling Solutions börjat växa i Europa och Asien/Stillahavsområdet.
"Sedan är det OEM-sidan i Europa och APAC samt Marine, som är fortsatt svag och hamnar på minus 16 procent i kvartalet", säger Juan Vargues och syftar på den organiska tillväxten för försäljningskanalen OEM.
Förutom den underliggande marknadsutvecklingen lägger Dometics ledning ned mycket tid på att följa den handelspolitiska utvecklingen, med tullar som höjs och sänks nästan på daglig basis.
"Du skulle bara veta hur många timmar, dagar och veckor vi spenderar på att räkna fram och tillbaka på olika scenarion, och naturligtvis på att agera. På kort sikt är det genom prissättning och långsiktigt gäller det att, även om vi är starka i USA med nio fabriker, se om vi kan öka kapaciteten ytterligare", säger Dometic-vd:n.
Det som gör effekterna av tullarna extra svåra att bedöma är att det ännu är oklart hur konsumenten kommer att påverkas, om det till exempel blir en konjunkturnedgång. Samtidigt kan Dometics relativa position mot flera konkurrenter gynnas.
"I samband med pandemin började vi i Nordamerika få mer kinesisk konkurrens, det är dem vi fajtats med de senaste två åren. Om tullarna hamnar på höga nivåer får vi en relativ konkurrensfördel eftersom vi tillverkar så pass mycket i USA", säger Juan Vargues.
Dometics tidigare kommunicerade mål för nettoskuldsättningen i förhållande till ebitda, på cirka 2,5x, under 2025 har tills vidare lagts åt sidan liksom målet om att nå en justerad ebita-marginal på 14 procent för helåret 2027. Orsaken är enligt Juan Vargues osäkerheten kopplad till handelskriget.
"Just nu är det långt ifrån normala marknadsförutsättningar, dessvärre. Det är mycket tullarna som bestämmer var vi hamnar", säger han.
Påverkan av de stora valutarörelserna på senare tid är enligt Dometic-vd:n i stort sett neutral för bolagets del.
"Å ena sidan minskar vår skuldsättning då kronan stärks, å andra sidan sänker det resultatet över tid. Kombinationen är ganska neutral", säger Juan Vargues.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
24 april, 09:59
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bland de positiva aspekterna i Dometics första kvartal fanns det faktum att orderstocken börjat växa på husbilssidan i Nordamerika, som har varit svag en längre tid.
Det säger Dometics vd Juan Vargues till Nyhetsbyrån Direkt.
Han pekar också på att försäljningen av kylboxar inom området Mobile Cooling Solutions börjat växa i Europa och Asien/Stillahavsområdet.
"Sedan är det OEM-sidan i Europa och APAC samt Marine, som är fortsatt svag och hamnar på minus 16 procent i kvartalet", säger Juan Vargues och syftar på den organiska tillväxten för försäljningskanalen OEM.
Förutom den underliggande marknadsutvecklingen lägger Dometics ledning ned mycket tid på att följa den handelspolitiska utvecklingen, med tullar som höjs och sänks nästan på daglig basis.
"Du skulle bara veta hur många timmar, dagar och veckor vi spenderar på att räkna fram och tillbaka på olika scenarion, och naturligtvis på att agera. På kort sikt är det genom prissättning och långsiktigt gäller det att, även om vi är starka i USA med nio fabriker, se om vi kan öka kapaciteten ytterligare", säger Dometic-vd:n.
Det som gör effekterna av tullarna extra svåra att bedöma är att det ännu är oklart hur konsumenten kommer att påverkas, om det till exempel blir en konjunkturnedgång. Samtidigt kan Dometics relativa position mot flera konkurrenter gynnas.
"I samband med pandemin började vi i Nordamerika få mer kinesisk konkurrens, det är dem vi fajtats med de senaste två åren. Om tullarna hamnar på höga nivåer får vi en relativ konkurrensfördel eftersom vi tillverkar så pass mycket i USA", säger Juan Vargues.
Dometics tidigare kommunicerade mål för nettoskuldsättningen i förhållande till ebitda, på cirka 2,5x, under 2025 har tills vidare lagts åt sidan liksom målet om att nå en justerad ebita-marginal på 14 procent för helåret 2027. Orsaken är enligt Juan Vargues osäkerheten kopplad till handelskriget.
"Just nu är det långt ifrån normala marknadsförutsättningar, dessvärre. Det är mycket tullarna som bestämmer var vi hamnar", säger han.
Påverkan av de stora valutarörelserna på senare tid är enligt Dometic-vd:n i stort sett neutral för bolagets del.
"Å ena sidan minskar vår skuldsättning då kronan stärks, å andra sidan sänker det resultatet över tid. Kombinationen är ganska neutral", säger Juan Vargues.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
riksbanken
Igår, 15:24
Hemberg: Oron kan sänka räntan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 426,97
24 april, 16:32