Europa är i ropet igen efter att kraftigt ha underpresterat mot USA:s aktiemarknad i över ett decennium. Inledningen av 2025 har präglats av kraftiga börsfall i USA och en massiv rotation till andra sidan av Atlanten.
Allianz Global Investors förvaltare Grant Cheng anser att mycket talar för att det bara är starten på en kraftfull vändning. Europeiska aktier värderas fortfarande betydligt lägre än amerikanska, samtidigt som de ekonomiska utsikterna är på väg att skifta.
EU-kommissionen vill frigöra 800 mdr euro till historiska försvarssatsningar och Tyskland är på väg att sjösätta en infrastrukturfond på 500 mdr euro. USA brottas samtidigt med en ökad recessionsoro och en ihärdig inflation som begränsar Feds utrymme att hjälpa ekonomin.
"Om europeiska företags vinsttillväxt förbättras med hjälp av stimulanspaketen så kan även värderingsskillnaden mellan europeiska och amerikanska aktier minska. Det skulle kunna ge ett mycket starkt momentum för Europa", säger Grant Cheng från sitt kontor i Frankfurt.
Satsar på utdelningsbolag
Han förvaltar en av de bäst presterande Europafonderna de senaste åren. Allianz European Equity Dividend har avkastat 47% på tre år – mer än dubbelt så bra som Stockholmsbörsen.
Fokuset är europeiska utdelningsbolag med starka balansräkningar och kassaflöden.
"Det vi söker är kvalitet kombinerat med en rimlig direktavkastning. Vi kallar strategin för 'quary' – quality with a reasonable yield. 'Quarry' är också ett engelskt ord för att jaga något värdefullt, vilket vi tycker passar rätt bra", säger Cheng.
Allianz European Equity Dividend
Förvaltare: Grant Cheng och Andrew Koch
Förvaltat kapital: 18 317 Mkr
Förvaltningsavgift: 1,80%
Utveckling 1 år: 12,1%
Utveckling 3 år: 47%
Utveckling 5 år: 107%
Tio största innehaven:
- Siemens
- Roche
- TotalEnergies
- Volvo
- Sanofi
- Nestlé
- KBC Groupe
- Nordea
- Münchener Rückversicherungs-Gesellschaft
- GSK
Fonden är tydligt överviktad mot industribolag och finansbolag – två sektorer som förvaltaren tror kommer gynnas om Europas planerade investeringar blir verklighet.
"Om vi bara pratar om Tysklands infrastruktursatsningar så kan man få exponering mot det temat genom kapitalvarubolag, samt bygg- och anläggningsbolag. Vi tror även att banker kommer gynnas indirekt genom en ökad efterfrågan på lån", säger Cheng.
Förvaltaren lyfter fram tyska Siemens som ett exempel på kapitalvarubolag. I Sverige brukar även Volvo, Atlas Copco, Sandvik och ABB räknas in i samma kategori.
"Kapitalvarubolagen är de som levererar utrustningen. När infrastruktur ska byggas ut krävs elektronik, maskiner och så vidare. Vi har en väldigt stor position i Siemens, som också är en tydlig vinnare på både automatisering och elektrifiering."
Tror på Göteborgsbolag
Vid sidan av infrastruktursatsningarna skulle industribolagen även kunna få draghjälp av den militära upprustning som planeras i Europa.
"Utan att nämna några namn kan jag ge dig ett exempel. Tänk dig ett kullagerbolag någonstans i Sverige. Kullager används i princip till alla slags maskiner. Ett sådant bolag skulle kunna bli en mycket tydlig vinnare."
En inte alltför vågad gissning är att förvaltaren syftar på den Göteborgsbaserade kullagerjätten SKF. Hans inlindade ordval beror på att Allianz Global Investors regler bara tillåter honom att prata specifikt om fondens största innehav.
Ett av dessa är ett annat Göteborgsbolag – Volvo. Lastbilsjätten är ett typexempel på den sorts bolag som fonden investerar i. Balansräkningen är i mycket gott skick, samtidigt som företaget genererar ett starkt kassaflöde och har en generös utdelningspolicy, säger Cheng.
Volvos VD Martin Lundstedt på besök i Skövdefabriken.
Foto: Cicci Jonson/Volvo
"Dessutom har marginalen förbättrats till den bästa i sektorn och de har visat motståndskraft i lönsamheten. Martin Lundstedt har genomfört en mycket lyckad omstrukturering sedan han blev VD 2018. Vi känner oss väldigt trygga med affärsmodellen."
Uppsida i banker
Förvaltaren känner sig även bekväm med fondens tunga exponering mot finanssektorn. Europeiska banker var länge ute i kylan efter finanskrisen, men de senaste tre åren har sektorn rusat nära 90%. Trots återhämtningen menar Cheng att värderingarna fortfarande är låga.
"Många värderar europeiska banker utifrån ett 'gammalt tänk', från tiden då räntorna var noll eller negativa. Men deras intjäningsförmåga befinner sig i ett helt annat läge i dag. Med en styrränta som är på väg mot 2% kan de fortfarande generera goda vinster."
Han understryker att många banker dessutom har ställt om sina affärsmodeller så att de inte är lika räntekänsliga, exempelvis genom att öka andelen intäkter från avgifter.
"Det är därför vi fortfarande ser finans som en mycket intressant sektor. Vi äger bland annat Nordea och Bank of Ireland."
Konkurrens från Kina
Även om vinden just nu blåser i Europas riktning så framhåller Grant Cheng att det inte saknas risker. Kontinentens industritunga aktiemarknad är mycket konjunkturkänslig, och det är oklart när de planerade investeringarna kommer att genomföras. Dessutom möter vissa branscher hård konkurrens från Kina.
"Om vi tar bilindustrin som exempel så har utmaningarna ökat – och det är en risk som inte bör ignoreras. Konkurrensen från kinesiska elbilar är verklig. Jag tror att ni i Skandinavien ser fler kinesiska elbilar på vägarna än vad vi gör här – men de är på väg."
Läs mer: