Omsättningen steg 3,0 procent till 23 724 miljoner kronor (23 039). Utfallet kan jämföras med Modular Finance analytikerkonsensus som låg på 23 331. På jämförbar basis steg försäljningen med 3,8 procent.
Tjänsteintäkterna ökade med 0,6 procent till 19 725 miljoner kronor (19 606), och på jämförbar basis med 1,5 procent. För telekomverksamheten ökade tjänsteintäkterna på jämförbar basis med 1,7 procent.
“I Sverige fortsatte konsumentsegmentet att växa, främst drivet av fasta tjänster. Mobila tjänster, där premiumsegmentet i vilket vi är ledande växer långsammare än det prisorienterade marknadssegmentet, hade en svagare utveckling. TV växte särskilt snabbt, med en ökning på 20 procent under kvartalet, efter år av konsekventa investeringar”, kommenterar vd Patrik Hofbauer.
När det kommer till Tv och Media fortsatte förbättringarna inom segmentet att accelerera trots en pågående nedgång inom sektorn för linjär annonsering.
“Antalet streamingkunder ökade med 45 000 och den digitala konsumtionen med 18 procent.. Utträdet ur UEFA Champions League-rättigheterna påverkade intäkterna mindre än väntat, samtidigt som det gav en betydande ebitda-förbättring till följd av minskade innehållskostnader”, säger Hofbauer.
Ebitda-resultatet blev 6 900 miljoner kronor (6 738), med en ebitda-marginal på 29,1 procent (29,2).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 7 870 miljoner kronor (7 491), väntat 7 915, med en justerad ebitda-marginal på 33,2 procent (32,5).
Rörelseresultatet blev 1 393 miljoner kronor (-2 398). Rörelsemarginalen var 5,9 procent.
Justerat rörelseresultat uppgick till 2 894 miljoner kronor (2 374), med en justerad rörelsemarginal på 12,2 procent (10,3).
Resultatet före skatt var -403 miljoner kronor (-3 300).
Resultatet efter skatt blev -339 miljoner kronor (-2 718).
Resultat per aktie uppgick till -0,13 kronor (-0,73).
Operationellt fritt kassaflöde minskade till 826 miljoner kronor (6 993)
Nettolåneskulden i förhållande till justerad ebitda var 2,28 gånger vid slutet av kvartalet, jämfört med 2,17 gånger föregående kvartal.
I ordinarie utdelning föreslås 2,00 kronor per aktie (2,00). Väntat var 2,00.
Utsikterna för 2025 är oförändrade jämfört med vad som angavs vid investeraruppdateringen i september förra året.
Telia, Mkr | Q4-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 23 724 | 23 331 | 1,7% | 23 039 | 3,0% |
Ebitda | 6 900 | 6 738 | 2,4% | ||
Ebitda-marginal | 29,1% | 29,2% | |||
Justerat ebitda | 7 870 | 7 915 | -0,6% | 7 491 | 5,1% |
Justerad ebitda-marginal | 33,2% | 33,9% | 32,5% | ||
Rörelseresultat | 1 393 | -2 398 | |||
Rörelsemarginal | 5,9% | ||||
Justerat rörelseresultat | 2 894 | 2 374 | 21,9% | ||
Justerad rörelsemarginal | 12,2% | 10,3% | |||
Resultat före skatt | -403 | -3 300 | |||
Nettoresultat | -339 | -2 718 | |||
Resultat per aktie, kronor | -0,13 | -0,73 | |||
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor | 2,00 | 2,00 | 0,0% | 2,00 | 0,0% |
Konsensusdata från Modular Finance