Efter flera år av tuffa ekonomiska tider fläskar svenska folket på inför den stundande julen. Men det är inte julklappar som står för den största ökningen. Enligt undersökningen är det stämningen som folk väljer att spendera mer på – julgran, julmat och pynt. Det visar Nordeas årliga julundersökning.
För två år sedan låg inflationen på 10,2%. I fjol låg den på 2,3%. Snabb-KPIF för november visade att inflationen fallit till 1,9%, nära målet på 2%. Räntan har också kommit ner och tillsammans med lägre elpriser har svenskarna nu mer pengar i plånboken.
Enligt undersökningen ligger svenskarnas genomsnittliga julbudget på 6 769 kr i år, en ökning med 13 % från i fjol.
”Svenskarna har i tre år på raken spenderat mindre på julen. Så i år känner folk att ’nu tar vi igen det’. Det är trendbrott”, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea.
Julvariant av Maslows behovspyramid
Det är som sagt inte julklappar som folk kommer lägga större summor på, utan det är stämningen som står för den största ökningen. Budgeten för övriga utgifter, däribland julmat och pynt, har ökat med 20%.
”När man har mer pengar går man upp i den här behovspyramiden. Man har det basala på plats och vill satsa på en tjusig gran”, säger Anders Stenkrona.
På samma sätt kommer de som har mindre budget att prioritera bort den dyrare julstjärnan i fönstret och snarare att satsa på julklappar.
”Det är en julvariant av Maslows behovspyramid. Självförverkligandet ligger i alla de roliga attiraljerna kring julen. Har jag inte de pengarna, då är det i alla fall julklapparna måste jag ha. Det är det basala.”
Stockholm i topp
I Stockholm tar man på sig spenderarbyxorna inför jul. 7380 kr ligger julbudgeten på i huvudstaden, enligt undersökningen. Minst kommer hushållen I Sydsverige spendera – 5867 kr.