Anledningen är att Google anses ha monopolställning i nätsöksmarknaden, framgår av dokument som offentliggjordes på onsdagskvällen.
Chrome ger Google tillgång till användardata som därefter kan användas för anpassad annonsering. Detta är del av en konkurrenshämmande affärsmodell som gör inträdesbarriärer mycket höga för andra bolag i sökmotormarknaden, enligt DOJ. Om Google gör sig av med Chrome kommer marknaden att öppnas upp, menar myndigheten.
En federal domare gav i somras DOJ rätt i fråga om att Google har ett defacto-monopol inom nätsök och därmed bryter mot andra paragrafen i den så kallade Shermanlagen. Fallet har pågått sedan 2020.
"För att gengälda skadan avkrävs Google att avyttra Chrome, vilket permanent kommer avbryta Googles kontroll över denna kritiska sökaccesspunkt och ge konkurrerande sökmotorer möjlighet att få tillgång till webbläsare som för många användare är ingången till internet", skriver DOJ i ett 23-sidigt dokument.
Vidare bör Google hindras från att ingå exklusivitetsavtal med tredjeparter, alltså telefon- och datortillverkare som Apple och Samsung, där sökmotorbolaget kan köpa sig rätten att vara ursprungsalternativ i användares telefoner, surfplattor och datorer. Google bör också stoppas från att ge den egna sökmotortjänsten förtur inom dess egna operativsystem, som finns i en mängd produkter, enligt DOJ.
Myndighetens övervägande om att bryta upp Google, som också anses ha liknande överlappande fördelar inom sina Play- och Android-divisioner, tillkännagavs i oktober.
Google har meddelat att alla order om uppbrytning kommer att överklagas.