Volkswagen är en jättekoncern med 660 000 anställda. Totalt producerar koncernen fordon i 30 länder i totalt 118 fabriker.
Volkswagens varumärken är mycket starka och spänner över allt från bruksbilar till yttersta lyxbilarna.
Totalt äger Volkswagenkoncernen åtta bilmärken: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini och Ducati.
Utöver det äger koncernen majoriteten av aktierna i sportbilstillverkaren Porsche och i Traton som utgörs av lastbilsmärkena Scania och MAN.
Varje märke har sin egen karaktär och agerar självständigt på marknaden.
Förutom fordonsmärken äger Volkswagen också andelar i batteribolaget Quantumscape, grafitbolaget SGL Carbon och fordonsunderleverantören Bertrandt.
Volkswagen är världens största biltillverkare med 8,26 miljoner sålda bilar 2022. Antalet sålda bilar minskade med 7 procent jämfört med år 2021.
Av det totala antalet sålda bilar under 2022 var 572 100 elbilar. Det är 26 procent fler än under 2021. Under 2023 räknar Volkswagen med att antalet sålda elbilar kommer att uppgå till över en miljon.
Trots det minskade antalet sålda bilar spås omsättningen ha ökat med 10,4 procent till följd av prishöjningar och stark försäljning inom premiumsegmenten.
Under 2022 väntas Volkswagen ha omsatt 276 miljarder euro. Knappt 60 procent av försäljningen skedde i Europa, 20 procent i Asien och 18,5 procent i USA.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Omsättning MEUR | 250 200 | 276 158 | 280 340 | 287 397 |
Rörelsemarginal, % | 7,70% | 8,18% | 7,40% | 7,60% |
Vinst/aktie EUR | 29,7 | 32,5 | 30,1 | 32 |
Utdelning EUR | 7,56 | 8,54 | 7,88 | 8,47 |
Källa: Marketscreener |
En oroande trend är att Volkswagen har börjat tappa marknadsandelar i Kina.
Rörelsemarginalen väntas ligga stabilt en bit över 8 procent mycket till följd av god kostnadskontroll.
Hittills i år är Volkswagenaktien upp 11 procent. Sett över ett år är aktien ner 31 procent. Volkswagenaktien handlas nu till ett p/e-tal på 4,3 för innevarande. Det är lågt till och med för Volkswagen och klart lägre än andra tyska fordonstillverkare.
Ev/ebitda handlas till 0,95.
Analytikerkollektivet ser positivt på aktien. 12 av 21 analytiker sätter köp på aktien. I genomsnitt ser de en uppsida i aktien på 34 procent från nuvarande nivå.
Volkswagens ledning hade länge ambitionen att aktien skulle värderas upp till samma nivå som andra tyska biltillverkare med slutmålet att komma upp i samma värdering som japanska Toyota som brukar handlas till ett p/e-tal på strax över 10.
Det målet har helt gått om intet under de senaste åren. Sommaren 2021 var Volkswagen nära och på väg att nå målet.
Enda gången Volkswagen inte varit lågt värderat var i slutet av oktober 2008, då bolaget under en kort period var världens högst värderade företag. Bakgrunden var att aktien var kraftigt blankad samtidigt som Porsche i hemlighet genom optionsaffärer köpt stora delar av Volkswagen.
Inom loppet av två handelsdagar steg Volkswagenaktien från 200 euro upp till över 1000 euro. Affären har kallats "mother of all short squezees". Det slutade med att Porsche över börsen sålde 5 procent av sitt innehav. Många blankare gjorde oerhörda förluster.
Historien slutade märkligt nog med att Volkswagen i stället köpte Porsche.
Volkswagens ursprung var en bilmodell som ritades av professor Ferdinand Porsche på uppdrag av den dåvarande tyska naziregeringen. Tanken var att snabbt motorisera Tyskland. Alla skulle ha råd med en bil.
Kriterierna var att bilen skulle ha plats för fyra personer, ha bra fjädring och kunna köra i 100 kilometer i timmen.
Modellen fick namnet Volkswagen eller folkbilen. 24 februari 1936 presenterades de första prototyperna. 1937 grundades företaget Volkswagen AG. (AG står för Aktiengesellschaft som betyder aktiebolag på tyska.)
Den första juli 1938 invigs fabriken och en helt ny stad några mil öster om Hannover. Staden får namnet: ”Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben” efter kriget döps staden om till Wolfsburg som är namnet på ett gammalt slott i närheten.
Det finns flera orsaker till Volkswagens låga värdering. En av dessa är bolagets komplicerade ägarsituation.
Till exempel kontrolleras rösträtten av Porsche med 53,3 procent (Porsche som i sin tur ägs av Volkswagen) och delstaten Niedersachsen som kontrollerar 20 procent av rösterna.
Sett till aktiekapitalet äger Porsche 31,4 procent, Qatar Holding 10,5 procent och Niedersachsen 11,8 procent.
Ett annat skäl är naturligtvis fordonsbranschens konjunkturkänsliga natur. Ytterligare ett skäl är att Volkswagen bytt vd. Volkswagens förre vd Herbert Diess ersattes i september förra året av Porschechefen Oliver Blume.
Oliver Blume
I höstas knoppade Volkswagen av Porsche och noterade bolaget. Avknoppningen har blivit en succé och efter den senaste kursuppgången värderas Porsche nu nästan till lika mycket som hela Volkswagenkoncernen.
Man ska då komma ihåg att Volkswagen fortfarande äger större delen av Porsche och bara värderingen av Porscheinnehavet gör Volkswagen intressant.
Volkswagens innehav i Posche AG värderas till cirka 40 miljarder euro. Volkswagen äger fortfarande 75 procent av Porsche. Bara det innehavet borde utgöra en god stötfångare mot fortsatta nedgångar.
Den låga värderingen och de starka varumärkena talar nu till Volkswagenaktiens fördel. Nedsidan är sannolikt ytterst begränsad från den här nivån.
Värdepapper | Råd från Placera | Kurs vid publicering | Sedan publicering |
---|---|---|---|
Volkswagen Pref AG | Köp | 128,76 | - |