Säljanalyser dominerar i H&M
Hälften av de 28 analytiker som bevakar klädjätten H&M är nu negativt inställda till aktien. Andelen positiva analytiker uppgår endast till en femtedel av analytikerkollektivet.

27 november, 2017
Hälften av de 28 analytiker som bevakar klädjätten H&M är nu negativt inställda till aktien. Andelen positiva analytiker uppgår endast till en femtedel av analytikerkollektivet.
27 november, 2017
Ingen har kunnat undgå H&M-aktiens kräftgång på börsen under senaste året. Aktien har rasat med över 30 procent de senaste tolv månaderna. Marknadsvärdet har rasat från drygt 400 miljarder kronor till 313 miljarder kronor.
Mer än dubbelt så många analytiker är nu negativa till H&M jämfört med de som är positiva. 14 av 28 H&M-analytiker sätter sälj på aktien. Tre analytiker sätter undervikt och tio stycken är neutrala. Endast sju analytiker väljer idag att sätta köp eller övervikt på klädbolagets aktie, enligt Factset.
Senast en bank eller ett analyshus satte köp på aktien var den 28 september i år. Den sammanlagda riktkursen för H&M-aktien ligger för närvarande på 206,5.
Det som främst ligger klädbolaget i fatet är den pågående digitaliseringen. En process där H&M ligger efter flera konkurrenter. Samtidigt ökar digitaliseringen konkurrensen på många viktiga marknader.
Droppen som fick bägaren att rinna över för några analytiker var de senaste negativa siffrorna över klädbutikers försäljning på den viktiga tyska marknaden. Den tyska klädmarknaden sjönk med hela 13 procent i oktober.
Allt fler europeiska konsumenter väljer idag att köpa kläder och skor direkt från tillverkare i Asien. En aktör som är särskilt stark när det gäller varor tillverkade i Kina är Wish.
Wish beräknas ha cirka 300 miljoner kunder globalt. Som om inte det vore nog tar onlineaktörer som tyska Zalando, ASOS och Boohoo.com marknadsandelar från H&M.
Exempel på en bank som under många år haft köp på H&M-aktien är SEB som i slutet av september sänkte H&M till neutral. I mitten av november gick banken vidare och sänkte till sälj samtidigt som riktkursen justerades ned från 225 till 175 kronor.
H&M-aktien är den aktie hos nätbanken Avanza med klart flest ägare. Aktien finns i över 91 326 portföljer. Under 2017 har Avanzas placerare valt att öka andelen H&M-aktier samtidigt som aktien fallit. I början av året fanns H&M-aktien i 86 374 portföljer.
Samtidigt spår analytikerna att H&Ms omsättning kommer att fortsätta öka under med 6 procent under 2018 respektive 7,3 procent under 2019. Samtidigt väntas dock försäljningskostnaderna öka stort under de kommande två åren. H&M aktiens p/e-tal spås ligga på 15,9 för kommande år och 14,6 för 2019.
Hälften av de 28 analytiker som bevakar klädjätten H&M är nu negativt inställda till aktien. Andelen positiva analytiker uppgår endast till en femtedel av analytikerkollektivet.
27 november, 2017
Ingen har kunnat undgå H&M-aktiens kräftgång på börsen under senaste året. Aktien har rasat med över 30 procent de senaste tolv månaderna. Marknadsvärdet har rasat från drygt 400 miljarder kronor till 313 miljarder kronor.
Mer än dubbelt så många analytiker är nu negativa till H&M jämfört med de som är positiva. 14 av 28 H&M-analytiker sätter sälj på aktien. Tre analytiker sätter undervikt och tio stycken är neutrala. Endast sju analytiker väljer idag att sätta köp eller övervikt på klädbolagets aktie, enligt Factset.
Senast en bank eller ett analyshus satte köp på aktien var den 28 september i år. Den sammanlagda riktkursen för H&M-aktien ligger för närvarande på 206,5.
Det som främst ligger klädbolaget i fatet är den pågående digitaliseringen. En process där H&M ligger efter flera konkurrenter. Samtidigt ökar digitaliseringen konkurrensen på många viktiga marknader.
Droppen som fick bägaren att rinna över för några analytiker var de senaste negativa siffrorna över klädbutikers försäljning på den viktiga tyska marknaden. Den tyska klädmarknaden sjönk med hela 13 procent i oktober.
Allt fler europeiska konsumenter väljer idag att köpa kläder och skor direkt från tillverkare i Asien. En aktör som är särskilt stark när det gäller varor tillverkade i Kina är Wish.
Wish beräknas ha cirka 300 miljoner kunder globalt. Som om inte det vore nog tar onlineaktörer som tyska Zalando, ASOS och Boohoo.com marknadsandelar från H&M.
Exempel på en bank som under många år haft köp på H&M-aktien är SEB som i slutet av september sänkte H&M till neutral. I mitten av november gick banken vidare och sänkte till sälj samtidigt som riktkursen justerades ned från 225 till 175 kronor.
H&M-aktien är den aktie hos nätbanken Avanza med klart flest ägare. Aktien finns i över 91 326 portföljer. Under 2017 har Avanzas placerare valt att öka andelen H&M-aktier samtidigt som aktien fallit. I början av året fanns H&M-aktien i 86 374 portföljer.
Samtidigt spår analytikerna att H&Ms omsättning kommer att fortsätta öka under med 6 procent under 2018 respektive 7,3 procent under 2019. Samtidigt väntas dock försäljningskostnaderna öka stort under de kommande två åren. H&M aktiens p/e-tal spås ligga på 15,9 för kommande år och 14,6 för 2019.
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
riksbanken
Igår, 15:24
Hemberg: Oron kan sänka räntan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 426,97
24 april, 16:32