Flygplatsaktier ger en bra resa

Börs Många investerare drömmer om bolag som växer stabilt, är del av en global trend och med rejäla barriärer mot konkurrenterna. Flygplatsaktier uppfyller kriterierna.

Utsikterna för luftfartsbranschen ser goda ut. Flygbranschens paraplyorganisation IATA räknar med att passagerartillväxten under de kommande åren ligger stabilt på cirka 5 procent per år. Globalt finns ett antal noterade flygplatsoperatörer.

Världens största noterade flygplatsoperatör är spanska Aena. Bolaget börsintroducerades 2015 på Madridbörsen. Marknadsvärdet uppgår till drygt 24 miljarder euro. Spanska staten är störste ägaren med 51 procent av aktierna.

Madrid-Barajas

Förutom att Aena äger 46 spanska flygplatser äger bolaget även helt eller delvis ytterligare 16 flygplatser i Storbritannien, Mexiko, Colombia och på Jamaica. Aena är världens största flygplatsoperatör mätt efter antal passagerare.

Under 2016 hade Aena totalt 230 miljoner passagerare. Den största flygplatsen är Madrid-Barajas med drygt 50 miljoner. Det gör flygplatsen till Spaniens största och sjätte störst i Europa. I jämförelse hade svenska Arlanda hade under 2016 drygt 24 miljoner passagerare och Swedavias samtliga flygplatser hade drygt 39 miljoner passagerare.

Aenas näst största flygplats är El Prat i Barcelona med drygt 44 miljoner passagerare. Tredje störst är Palma de Mallorca med över 26 miljoner passagerare. Störst av de utlandsäga flygplatserna är Luton Airport.

Passagerartillväxten har varit mycket god. Antalet passagerare på samtliga bolagets flygplatser ökade med 11 procent under föregående år. Den positiva trenden har fortsatt under 2017. Aena gynnas av den kraftigt ökade turistströmmen till Spanien efter att turismen minskat till länder som Turkiet och Egypten.

Aena handlas för närvarande till p/e 20 och för kommande år handlas aktien till p/e 19. Bolaget förväntas omsätta cirka 4 miljarder euro under 2017 och för 2018 spås omsättningen landa på 4,1 miljarder eller en ökning med drygt 2 procent, enligt 4-traders.

Direktavkastningen ligger på 2,8 procent – en nivå som förväntas vara samma under kommande år. Sedan börsintroduktionen har aktien mer än dubblats i värde.

Näst störst av världens noterade flygplatser är bolaget Airports of Thailand. Bolaget har ett börsvärde på 22 miljarder euro.

Airports of Thailand äger och driver sex av Thailands största flygplatser. Bolaget grundades 2002. Thailändska staten är fortfarande största ägaren med 70 procent av aktierna.

Suvarnabhumi

Största flygplatsen är Suvarnabhumi Airport i Bangkok. Under 2016 hade Suvarnabhumi Airport sammantaget 55 miljoner passagerare. Det gör flygplatsen till världens 20 största under förra året.

Totalt hade bolaget 121 miljoner passagerare på samtliga sex flygplatser under 2016. Bolaget handlas till p/e 39 för innevarande år och 34 för nästa år. Marknadsvärdet är knappt 22 miljarder euro.

Världens tredje största noterade flygplatsoperatör är franska Aeroports de Paris som äger och driver Paris tre flygplatser: Paris-Orly, Paris-Charles de Gaulle och Paris-Le Bourget. De äger även andelar i Amsterdams flygplats Schiphol, i flygplatserna i Istanbul och Ankara samt Amman, i Mexiko och i Jiddah i Saudiarabien.

Paris-Orly

Sammantaget hade bolaget 97,2 miljoner passagerare under förra året. Det var en ökning med knappt 2 procent från året innan. Franska staten är störste ägare med strax över 50 procent av aktierna.

Marknadsvärdet uppgår till drygt 15 miljarder euro. Bolaget handlas till p/e 30 för innevarande år och till 28 för kommande år. Direktavkastningen ligger på 2 procent.

Tysklands största flygplatsoperatör är Fraport som äger och driver Tysklands största flygplats i Frankfurt. På senare år har Fraport expanderat kraftigt och äger nu totalt 24 flygplatser på tre kontinenter.

Frankfurt Airport

Utöver flygplatsen i Frankfurt äger bolaget största flygplatsen i St. Petersburg, flygplatsen i Lima, de bulgariska flygplatserna i Burgas och Varna. Utöver det har Fraport köpt 14 flygplatser i Grekland.

Störste ägaren i Fraport är delstaten Hessen med drygt 30 procent av aktierna följt av staden Frankfurt med en ägarandel på 20 procent. Tredje största ägare är flygbolaget Lufthansa.

Fraport handlas till p/e på drygt 23 för innevarande år och på 20 för kommande år. Omsättningen i år väntas landa på drygt 2,9 miljarder euro och för nästa år på drygt 3,1 miljarder euro.

Fraportaktien handlas på Frankfurtbörsen. Hittills i år har kursen rusat med 45 procent. Det som framför allt varit ett vinnande koncept för Fraport var köpet av de grekiska flygplatserna.

Trafikökningen här har bitvis varit dramatisk samtidigt som små moderniseringar gett stor utdelning. Flera av regionflygplatserna i Grekland har varit styvmoderligt behandlade.

Köpenhamns flygplats eller Københavns Lufthavne som den heter på danska är den enda noterade flygplatsen i Norden. Det är dessutom Nordens största flygplats med 29 miljoner passagerare förra året. 

 Københavns Lufthavne

Danska staten äger 39,2 av aktierna. Marknadsvärdet ligger på strax över 6 miljarder euro. Aktien handlas för närvarande till p/e 35. Omsättningen ökade med 8,9 procent till 4,422 miljoner danska kronor under 2016. Omsättningsökningen berodde främst på ökad trafikvolym. Antalet passagerare ökade med 9,1 procent.

Huvuddestinationerna från Köpenhamns flygplats är London med i genomsnitt 6833 passagerare per dag följt av Stockholm med 4331 passagerare per dag. Totalt finns 169 destinationer från flygplatsen. Just nu investerar flygplatsen 20 miljarder danska kronor för att kunna öka flygplatsens kapacitet till 40 miljoner passagerare per år.

Den som investerar i flygplatsaktier ska vara medveten om riskerna. Trafikvolymen kan sjunka av olika orsaker. Det finns politiska risker att äga viktig infrastruktur.

Klimatfrågan är en stor risk. När flygets miljöeffekter räknas fullt ut kan flygindustrin komma att påverkas.

Andra risker är strejker och inte minst säkerhet. Vid större terrordåd brukar flyget tappa, men i regel är det bara hack i kurvan. Ofta byter de resande bara destination. Under de senaste åren har trafiken till exempel minskat drastiskt till Egypten, Tunisien och Turkiet till förmån för framför allt Spanien, Grekland, Italien, Kroatien och Bulgarien.

Andra mer långsiktiga risker handlar om flygplatsernas kapacitetstak. Finns till exempel utrymme att växa ytterligare på den befintliga platsen med ytterligare terminaler eller landningsbanor?

Flygplatsens framtida tillväxt kanske inte enbart finns i ökad trafikvolym utan det kan finnas möjlighet att utöka affärs- och restaurangutbudet. För många moderna flygplatser kommer en stor del av intjäningen från handel, restauranger, lokalhyra och parkeringsplatser. På flygplatsen i Zürich till exempel kommer endast 60 procent av intäkterna från start- och landningsavgifterna som flygbolagen betalar.

Trots riskerna älskar många långsiktiga investerare som pensionsfonder att investera i infrastruktur och då hamnar flygplatser högt på listan. Flygplatser världen över kommer att fortsätta att profitera på stadigt ökat resande och konsumtion i samband med resor och borde därmed vara ett givet val för den riskaverse och långsiktige placeraren.

Mer från förstasidan
[Ingen rubrik har angivits]

Senaste aktieanalyserna på Placera

Aktieanalyser

Här hittar du de senaste aktieanalyserna

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -