Analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 1.404 miljoner kronor men här ingår inte ovan nämnda nedskrivning, enligt Infronts sammanställning av elva estimat.
Justerat rörelseresultat blev därmed 1.465 miljoner kronor, vilket bättre kan jämföras med snittestimatet 1.404 miljoner kronor.
Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 3.933 miljoner kronor. Här hade analytikerna räknat med 3.737 miljoner.
Utdelningen föreslås bli 12:50 kronor per aktie (10:50) att jämföra med förväntade 12:62 kronor.
Swedish Match räknar med att investeringar för att öka produktionskapaciteten av den tobaksfria nikotinprillan Zyn ska resultera i att kapitalinvesteringarna under 2020 "väsentligt överstiger" 2019 års nivå.
Generellt under 2020 avser Swedish Match att öka investeringarna för satsningar inom marknadsföring, distribution och försäljning "både på existerande och nya marknader för att aktivt delta i tillväxtmöjligheter", framgår det vidare.
För 2020 förväntar sig Swedish Match fortsatt global marknadstillväxt för rökfria nikotinprodukter, främst drivet av den snabba tillväxten för nikotinportioner.
Swedish Match tobaksfria nikotinprodukt Zyn fanns vid utgången av 2019 i 67.000 försäljningsställen i USA fördelat på hela landet.
När bolaget presenterade sitt tredje kvartal var antalet försäljningsställen över 60.000 och i månadsskiftet oktober/november 67.000, således ingen tillväxt under året avslutande månad.
Swedish Match leveransvolymer av snus och nikotinportionsprodukter utanför Skandinavien, som inkluderar det tobaksfria snuset Zyn, var 22,5 miljoner dosor i det fjärde kvartalet (7,9). I det tredje kvartalet levererades 15,9 miljoner dosor. Även V2 Tobacco ingår.
Bolagets leveransvolymer av snus i Skandinavien uppgick till 71,7 miljoner dosor i kvartalet (69,7).
Leveransvolymerna av moist snuff i USA uppgick till 30,4 miljoner dosor (29,6).
Swedish Match marknadsandelar för snus i Sverige, totalt, sjönk till 61,2 procent under fjärde kvartalet (63,0). I Norge steg marknadsandelen till 56,3 procent (54,4).
Swedish Match bokslut för 2019 innehöll en nedskrivning om 367 miljoner kronor avseende bolagets europeiska tuggtobaksverksamhet.
"Europa innebar 2019 ett turbulent år för chew bags som påverkades av både domstolsbeslut och en ökad tillgänglighet av alternativa produkter. Som ett resultat av dessa ovissheter redovisade vi en nedskrivning under det fjärde kvartalet relaterad till vår europeiska tuggtobaksverksamhet", skriver Swedish Matchs vd Lars Dahlgren i rapporten för det fjärde kvartalet.
Det domstolsbeslut han syftar på är från förvaltningsdomstolen i Bayern som i slutet av november, vilket Nyhetsbyrån Direkt då rapporterade, meddelande att V2 Tobaccos Thunder chew bags-produkter och tuggtobak i lösformat som sålts i Tyskland ska betraktas som muntobak. De är därmed inte att betrakta som snus, och därmed inte tillåtna att säljas under tysk tobakslagstiftning.
"Domarna har överklagats till den tyska federala högsta förvaltningsdomstolen som i mitten av 2020 förväntas besluta om prövningstillstånd ska meddelas", skriver bolaget i onsdagens rapport.
För helåret 2019 uppgick bolagets nettoomsättningen för chew bags till 165 miljoner kronor, runt 1 procent av koncernens totala nettoomsättning. Cirka hälften av Swedish Match försäljning av chew bags skedde i Tyskland.
Nedskrivningen fanns inte med i analytikernas förväntningar och exklusive den låg rörelseresultatet på 1.465 miljoner kronor. Snittestimatet var 1.404 miljoner kronor.