Succé köpa till sillen
Att köpa till sillen har varit en lysande strategi i år. Inte bara index har gått starkt utan en handfull aktier har stigit över 100 procent sedan midsommar.

22 juli, 2015
Att köpa till sillen har varit en lysande strategi i år. Inte bara index har gått starkt utan en handfull aktier har stigit över 100 procent sedan midsommar.
22 juli, 2015
På en månad har OMXS30 stigit med 4,3 procent, onsdagens kursnedgång inräknad. Det är en betydligt bättre avkastning än vad resterande sommarmånader vanligtvis bjuder på. I stort sett alla branscher har gått upp och bara index för olje- och gasbolag samt industrimetaller ligger på minus.
Bäst har det gått för SX5500PI Stockholm Media PI som har ökat hela 9,09 procent under den regniga månaden som passerat, och SX8630PI Stockholm Real Estate har stigit med 8,92 procent.
Det är en seglivad myt eller floskel att man ska köpa aktier till sillen (midsommar) och säljas till kräftorna (inledningen av augusti). Den som köpte till midsommar i år har alltså med stor sannolikhet fått se en värdeökning i sin portfölj.
Att inledningen av perioden sammanföll med det datum då en lösning började skymta i förhandlingarna mellan institutionerna och Grekland påverkar naturligtvis utfallet. Optimismen kom tillbaka till aktiemarknaden den 22 juni och förstärktes i takt med att förhandlingarna fortsatte mot en slutlig överenskommelse.
Många bolag har dock presterat betydligt bättre än index, i tio-i-topp-listan sedan midsommar har samtliga aktier stigit med mer än 50 procent. Placera listar de bolag som gett köparna rejält med avkastning.
Bäst har det gått för Massolit Media, noterade på Aktietorget; ett mediebolag med fokus på förlagsverksamhet. På en månad har aktien ökat i värde med hela 150 procent. Den 23 juni publicerades ett pressmeddelande där det framgick att bolaget förberedde ett förvärv av Storytel genom apportemission. I och med pressmeddelandet steg aktien direkt med 60 procent och fortsatte sedan stiga under efterföljande veckor.
Inte långt därefter följer investmentbolaget Nischer, noterat på First North, som ökat i värde med 140 procent på en månad. Nischer äger cirka 7,6 procent av aktierna i Concent Holding som godkändes för upptagande till handel av bolagets aktie på NGM:s Nordic MTF. Aktien tredubblades i värde, men stabiliserades sedan på cirka 3,5 kronor.
Envirologic säljer helautomatiska tvättrobotar för grovt nedsmutsade utrymmen till livsmedels- jordbruks- och transportsektorn. Sedan midsommar har aktien stigit med 137 procent i värde, pådrivet av ett antal positiva nyheter.
20 juni meddelade bolaget bland annat om ansökningar av patent och mönsterskydd för en nyutvecklad maskin som tvättar stora värmeväxlare. Aktien steg direkt med 35 procent. Tillsammans med ännu en kraftig stigning mellan 13 och 14 juli har bolaget haft en stark månad.
Det fjärde bolaget som stigit med över 100 procent sedan midsommar är Miris. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer analysinstrument som används för analys av vätskor. Den 29 juni släpptes ett pressmeddelande om att bolaget signerat order på 3,4 miljoner kronor på analysinstrument för bröstmjölk. Aktien steg direkt 46 procent, och har fortsatt att stiga resten av månaden och har nu ökat 120 procent.
Nedan listar Placera de 10 bolagen som gått bäst efter midsommar, och de 10 bolaget som presterat sämst.
Vinnare efter midsommar | procent |
Massolit Media | 145 |
Nischer | 140 |
Envirologic | 137 |
Miris Holding | 120 |
Anoto Group | 84 |
Sensys Traffic | 66 |
Nexam Chemical Holding | 65 |
TargetEveryOne | 60 |
Heliospectra | 54 |
Sealwacs | 52 |
Förlorare efter midsommar | Procent |
Empire | -68 |
Advanced Stabilized Tech | -49 |
PA Resources | -40 |
aXichem | -34 |
Lifeassays | -33 |
Hanza Holding | -32 |
Semafo | -30 |
Nordic Mines | -29 |
Kilimanjaro Gold Holding | -29 |
CybAero | -29 |
Källa: Avanza
Att köpa till sillen har varit en lysande strategi i år. Inte bara index har gått starkt utan en handfull aktier har stigit över 100 procent sedan midsommar.
22 juli, 2015
På en månad har OMXS30 stigit med 4,3 procent, onsdagens kursnedgång inräknad. Det är en betydligt bättre avkastning än vad resterande sommarmånader vanligtvis bjuder på. I stort sett alla branscher har gått upp och bara index för olje- och gasbolag samt industrimetaller ligger på minus.
Bäst har det gått för SX5500PI Stockholm Media PI som har ökat hela 9,09 procent under den regniga månaden som passerat, och SX8630PI Stockholm Real Estate har stigit med 8,92 procent.
Det är en seglivad myt eller floskel att man ska köpa aktier till sillen (midsommar) och säljas till kräftorna (inledningen av augusti). Den som köpte till midsommar i år har alltså med stor sannolikhet fått se en värdeökning i sin portfölj.
Att inledningen av perioden sammanföll med det datum då en lösning började skymta i förhandlingarna mellan institutionerna och Grekland påverkar naturligtvis utfallet. Optimismen kom tillbaka till aktiemarknaden den 22 juni och förstärktes i takt med att förhandlingarna fortsatte mot en slutlig överenskommelse.
Många bolag har dock presterat betydligt bättre än index, i tio-i-topp-listan sedan midsommar har samtliga aktier stigit med mer än 50 procent. Placera listar de bolag som gett köparna rejält med avkastning.
Bäst har det gått för Massolit Media, noterade på Aktietorget; ett mediebolag med fokus på förlagsverksamhet. På en månad har aktien ökat i värde med hela 150 procent. Den 23 juni publicerades ett pressmeddelande där det framgick att bolaget förberedde ett förvärv av Storytel genom apportemission. I och med pressmeddelandet steg aktien direkt med 60 procent och fortsatte sedan stiga under efterföljande veckor.
Inte långt därefter följer investmentbolaget Nischer, noterat på First North, som ökat i värde med 140 procent på en månad. Nischer äger cirka 7,6 procent av aktierna i Concent Holding som godkändes för upptagande till handel av bolagets aktie på NGM:s Nordic MTF. Aktien tredubblades i värde, men stabiliserades sedan på cirka 3,5 kronor.
Envirologic säljer helautomatiska tvättrobotar för grovt nedsmutsade utrymmen till livsmedels- jordbruks- och transportsektorn. Sedan midsommar har aktien stigit med 137 procent i värde, pådrivet av ett antal positiva nyheter.
20 juni meddelade bolaget bland annat om ansökningar av patent och mönsterskydd för en nyutvecklad maskin som tvättar stora värmeväxlare. Aktien steg direkt med 35 procent. Tillsammans med ännu en kraftig stigning mellan 13 och 14 juli har bolaget haft en stark månad.
Det fjärde bolaget som stigit med över 100 procent sedan midsommar är Miris. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer analysinstrument som används för analys av vätskor. Den 29 juni släpptes ett pressmeddelande om att bolaget signerat order på 3,4 miljoner kronor på analysinstrument för bröstmjölk. Aktien steg direkt 46 procent, och har fortsatt att stiga resten av månaden och har nu ökat 120 procent.
Nedan listar Placera de 10 bolagen som gått bäst efter midsommar, och de 10 bolaget som presterat sämst.
Vinnare efter midsommar | procent |
Massolit Media | 145 |
Nischer | 140 |
Envirologic | 137 |
Miris Holding | 120 |
Anoto Group | 84 |
Sensys Traffic | 66 |
Nexam Chemical Holding | 65 |
TargetEveryOne | 60 |
Heliospectra | 54 |
Sealwacs | 52 |
Förlorare efter midsommar | Procent |
Empire | -68 |
Advanced Stabilized Tech | -49 |
PA Resources | -40 |
aXichem | -34 |
Lifeassays | -33 |
Hanza Holding | -32 |
Semafo | -30 |
Nordic Mines | -29 |
Kilimanjaro Gold Holding | -29 |
CybAero | -29 |
Källa: Avanza
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Rapportperioden
Analyser
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
ABB
Idag, 10:51
ABB: Hur högt kan man nå?
riksbanken
Igår, 15:24
Hemberg: Oron kan sänka räntan
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 426,97
24 april, 16:32