Enligt Nordnet har ett fall påträffats där en aktieorder initierades av en obehörig person, till följd av de IT-problem som drabbades nätmäklaren på tisdagen.
"Den transaktionen har återställts, så vi har inget rapporterat fall av direkt ekonomisk påverkan från våra kunder”, skriver Nordnet som snabbt beslöt sig för att inaktivera inloggning till sin hemsida och i appen.
"En åtgärd Nordnet genomförde för säkerhets skull", skriver man.
Det ska dock inte ha varit tekniskt möjligt att ta ut pengar från andra personers konton.
"Tar kontakt med berörda kunder"
Nordnet utreder nu händelsen och undersöker vilka kunder som påverkats. Man står också i kontakt med myndigheter om det som inträffat.
"Vi kommer efter det ta direktkontakt med berörda kunder för att informera dem om vad som hänt. Vad vi vet är att problemet berörde en mindre andel av de kunder som var inloggade under en kortare period på förmiddagen den 11 februari", skriver nätmäklaren.
Felet grundade sig i en mjukvarukomponent som fungerade på ett felaktigt sätt.
"Då isolerade vi den och tog den ur bruk och ersatte den med en fungerande komponent, och då fungerade systemet som normalt igen. Nästa steg i analysarbetet blir att konstatera exakt varför den inte fungerade som den skulle, men det är ingen information jag har nu", meddelade Nordnets kommunikationschef Johan Tidestad på tisdagen.
VD:n ber om ursäkt
Även VD:n Lars-Åke Norling adresserade problemen under kvällen.
"Vår högsta prioritet är säkerhet för våra kunder och tillgänglighet för plattformen. Vi tar dagens händelse på största allvar och förstår naturligtvis att våra kunder har upplevt situationen som frustrerande", skrev Norling i ett pressmeddelande som dessutom passade på att be kunderna om ursäkt.
"Jag vill samtidigt försäkra dem om att vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att den här typen av problem inte ska kunna inträffa igen."
Affärsvärlden rapporterade under tisdagen om att FI inlett en dialog med Nordnet kring IT-haveriet.
"Vi har direkt dialog med Nordnet för att säkerställa att de åtgärdar problemen och reder ut vad som har hänt”, sade Vidar Lindgren, kommunikationsansvarig på Finansinspektionen, då.