Förra veckan släppte betaltjänstbolaget Klarna nyheten att deras kundtjänst kunnat ersätta hundratals medarbetare med AI. Det fick samtidigt kundtjänstbolaget Teleperformance aktie att rasa på Parisbörsen.
Företag som fokuserar på effektivitet, höga vinstmarginaler och hög intäkt per anställd presterar generellt bättre på börsen. Det är också detta som kommer att driva på AI-utvecklingen. Företag har incitament att investera i AI för att driva framtida produktivitet.
När det gäller AI finns det olika förutsättningar på olika marknader. Morgan Stanley har tittat på vilka branscher som kommer att påverkas mest och först av trenden med AI-drivna effektivitetsvinster.
Branscherna som kommer att förändras mest och först spår banken är: Mjukvara & Tjänster, Konsumenttjänster, Hälsovårdsutrustning & Tjänster, Finansiella Tjänster och Media & Underhållning.
Mjukvara och tjänster spås vara först ut med effektivitetsförbättringar. Här kommer generativ AI att förbättra marginalerna för. Här handlar det till exempel om AI-kodningsassistenter som integreras i arbetet. Tidiga undersökningar visar här på effektivitetsvinster på mellan 20–50 procent. Utvecklingen kommer sannolikt att ske under flera år. Här är det också viktigt att bolagen kan behålla sin prissättningskraft även när marginalkostnaderna teoretiskt sett minskar när AI implementeras.
IT-konsulter kommer att kunna dra nytta av generativ AI men sannolikt mindre än mjukvarusektorn. Det beror på att vinsterna med AI kommer att delas mellan kunden och konsulten. Effektiviteten väntas dock öka.
I en studie från Harvard Business School av 750 BCG-konsulter visade det sig att konsulter som använde AI slutförde 12 procent fler uppgifter och att det gick i genomsnitt 25 procent snabbare. Dessutom var kvaliteten på utfallet 40 procent högre än i kontrollgruppen. Även backoffice-funktioner och kvalitetssäkring kommer att kunna använda AI.
När det gäller konsumenttjänster som till exempel inom restaurangsektorn kan AI driva effektivitet bland annat genom automatisk orderhantering, bättre personalisering av marknadsföringen, förbättrad efterfrågeplanering, förbättrad arbetskrafts- och lagerplanering med AI-driven programvara. Det i sin tur kan minska matavfallet och spillet.
E-handel är en annan bransch som kommer att kunna effektiviseras i stor omfattning. Det handlar om bättre konvertering, personalisering, förbättrad lagerhantering, besparingar inom kundsupport och logistikförbättringar.
Inom hälsovårdsutrustning och tjänster spås AI kunna ge ett stort bidrag. AI-verktyg kan till exempel användas för tidig diagnos och upptäckt av sjukdom. Det i sin tur skulle kunna leda till förbättrade kliniska resultat och patientupplevelse samt minska vårdkostnaderna. AI kan också användas för att öka effektiviteten på administrationen.
Morgan Stanley tror att medtechbolag som arbetar med patienter i tidigt i vårdförloppet är bäst positionerade att dra fördelar av AI. Det i sin tur kan påverka företag som arbetar med sjukare patienter i senare vårdförlopp. Det kan bli färre patienter som behöver den här typen av vård.
Banker och finansbolag kan få ett flertal effektivitetsförbättringar med AI. Det handlar om effektivare försäljning, effektivare mellan- och backoffice-funktioner. Förbättrat kundengagemang genom effektivare kundsegmentering. Bättre investeringar med AI-verktyg. Redan i dag finns förvaltare som använder AI i sin förvaltning.
Banker kan med hjälp av AI också få en effektivare bedrägeribekämpning, bättre cybersäkerhet och mer personlig service. Sammantaget kommer bankernas- och finansbolagens lönsamhet sannolikt att förbättras mycket med AI-verktyg.
Medie- och underhållningsbranschen står inför ännu en stor förändring med AI. Med AI kan läsarna få ännu mer personalisering och mer träffsäker annonsering.
Ännu mer dramatisk kommer utvecklingen att vara inom den skapande verksamheten. Den stora förändringen är så kallade innehållsskapande verktyg som OpenAIs verktyg Sora.
De stora jättarna Google och Meta använder sig redan i dag av AI i stor utsträckning. Den här utvecklingen kommer bara att förstärkas med mer automatisering av till exempel försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Hur ska man då investera för att ta del av den kommande AI-utvecklingen? Morgan Stanley har bett sina analytiker plocka fram sina respektive bästa amerikanska marknadscase. Det handlar om bolag de spår kommer att dra mångårig nytta av AI inom sina olika respektive nischer. Totalt rör det sig om 64 amerikanska bolag.
De mest uppenbara av bolagen som valts ut är kanske de som redan i dag förknippas med teknik och innovation som Tesla, Amazon.com, Alphabet (Google), Meta Platforms (Facebook), Microsoft, Adobe och Salesforce.
Även e-handels-, mode- och detaljhandelsbolag som Home Depot, Ulta, Nike, Walmart, och Shopify är kanske mer uppenbart påverkade av AI.
Morgan Stanley har valt ut bankerna och finansbolagen Bank of America, JPMorgan Chase, BlackRock, Blackstone, Moody's, S&P Global och Visa som bolag som relativt tidigt påverkas mycket av AI. Det handlar mycket om effektivare processer inom banktjänster, investeringsrådgivning, kreditvärdering och betalningsprocesser.
Underhållning och media som är ett område där generativ AI väntas få stort genomslag är det företag som Spotify, Warner Music Group, Roblox och Match Group som spås påverkas mest.
Inom hälso- och sjukvård har banken valt ut jätten UnitedHealth Group, Definitive Healthcare, R1 RCM och Recursion.
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, X, YouTube och på Soundcloud
Bolag | Bransch |
Tesla | Bilindustri & Komponenter |
Bank of America | Banker |
JPMorgan Chase | Banker |
Axon Enterprise Inc | Kapitalvaror |
Amazon.com | Konsumentvaror Distribution & Detaljhandel |
Etsy | Konsumentvaror Distribution & Detaljhandel |
Home Depot | Konsumentvaror Distribution & Detaljhandel |
Ulta | Konsumentvaror Distribution & Detaljhandel |
Nike Inc. | Konsumtionsvaror & Kläder |
Coursera | Konsumenttjänster |
Draftkings | Konsumenttjänster |
McDonald's | Konsumenttjänster |
Sportradar | Konsumenttjänster |
Starbucks | Konsumenttjänster |
Walmart | Konsumentvaror Distribution & Detaljhandel |
Baker Hughes | Energi |
Canadian Natural Resources Ltd | Energi |
ConocoPhillips | Energi |
Coterra Energy Inc. | Energi |
EOG Resources Inc | Energi |
Occidental Petroleum Corp | Energi |
Schlumberger | Energi |
Apollo Global Management | Finansiella tjänster |
BlackRock | Finansiella tjänster |
Blackstone | Finansiella tjänster |
Moody's | Finansiella tjänster |
S&P Global | Finansiella tjänster |
Definitive Healthcare | Hälsovårdsutrustning & Tjänster |
R1 RCM | Hälsovårdsutrustning & Tjänster |
Schrodinger | Hälsovårdsutrustning & Tjänster |
UnitedHealth Group | Hälsovårdsutrustning & Tjänster |
Colgate | Hushålls- & Personliga Produkter |
Alphabet | Media & Underhållning |
Interpublic Group | Media & Underhållning |
Match Group | Media & Underhållning |
Meta Platforms | Media & Underhållning |
Omnicom | Media & Underhållning |
Roblox | Media & Underhållning |
Spotify | Media & Underhållning |
Warner Music Group | Media & Underhållning |
Exscientia | Läkemedel, Bioteknik & Livsvetenskap |
Recursion | Läkemedel, Bioteknik & Livsvetenskap |
Accenture | Mjukvara & Tjänster |
Adobe | Mjukvara & Tjänster |
Asana | Mjukvara & Tjänster |
Atlassian | Mjukvara & Tjänster |
CrowdStrike | Mjukvara & Tjänster |
Datadog | Mjukvara & Tjänster |
HubSpot | Mjukvara & Tjänster |
Intuit | Mjukvara & Tjänster |
Microsoft | Mjukvara & Tjänster |
Palo Alto Networks | Mjukvara & Tjänster |
Salesforce | Mjukvara & Tjänster |
ServiceNow | Mjukvara & Tjänster |
Shopify | Mjukvara & Tjänster |
Smartsheet | Mjukvara & Tjänster |
Snowflake | Mjukvara & Tjänster |
Wix.com | Mjukvara & Tjänster |
F5 Inc | Teknik Hårdvara & Utrustning |
NetApp Inc | Teknik Hårdvara & Utrustning |
Uber | Transport |
AES | Försörjningstjänster |
NextEra | Försörjningstjänster |
Vistra Energy | Försörjningstjänster |