I toppen återfinns turkiska TAV Havalimanlari Holding, vars aktie under senaste året stigit 121 procent. Hittills i år summeras uppgången till 54 procent.
TAV Havalimanlari äger bland annat flygplatserna i Ankara, Izmir i Turkiet, Zagrebs huvudflygplats, Rigas flygplats, Almatys flygplats och Tbilisis flygplats. Totalt driftar bolaget 15 flygplatser i åtta länder.
2023 steg TAV Havalimanlaris omsättning med 24,6 procent. Vinsten per aktie steg med 103 procent till 69 eurocent.
Trafiksiffrorna för 2023 visar att bolaget servade 96 miljoner kunder, vilket var 22 procent fler än 2022 och 7 procent över förpandemiåret 2019. Trafiken gynnades under det fjärde kvartalet av relativt varmt väder. Det är också en trend bolaget sett i början av 2024.
TAV Havalimanlari viktigaste internationella passagerarkälla är Tyskland. Här ligger trafiken 24 procent över 2019 års nivå.
Kommande tillväxtprojekt för TAV Havalimanlari är Almatys flygplats i Kazakstan. Almatys flygplats är intressant både ur ett passagerarperspektiv och ur ett cargoperspektiv med sitt strategiska läge mellan Europa och Kina.
Bolaget gör även stora investeringar i Ankaras flygplats Esenboğa Airport som väntas vara klara 2025.
TAV Havalimanlari spår att passagerartalen under året kommer att landa på mellan 100–110 miljoner. Omsättningen spås växa med mellan 14–18 per år under de kommande två åren.
Aéroports de Paris är huvudägare i TAV Havalimanlari. De kontrollerar drygt 46 procent av aktierna.
En annan flygplatsaktie som går starkt är Wiens flygplats. Flughafen Wiens aktie är upp 47 procent på ett år. Hittills i år är aktien oförändrad.
Flughafen Wien består förutom Wiens flygplats även av flygplatserna på Malta och i slovakiska Košice.
Wiens flygplats hade 29,5 miljoner passagerare 2023. Det motsvarar en ökning med knappt 25 procent från 2022. Det är fortfarande 6,7 procent färre resenärer än 2019.
Maltas flygplats hade 7,8 miljoner passagerare, vilket var en ökning med 33 procent. Här ligger man 6,7 procent över nivån från 2019.
Sammantaget hade alla tre flygplatserna 38 miljoner passagerare 2023. Största flygoperatören är Austrian med 46,9 procent av trafiken.
Även spanska flygplatsjätten Aena går starkt med en uppgång på 24 procent senaste året. 2023 hade bolaget 99,7 miljoner passagerare, vilket var en ökning med 17,3 procent. Jämfört med 2019 hade man 4,3 procent fler passagerare.
Aena driftar unika tillgångar. Aena har i praktiken monopol på all trafik till och från Spanien genom att de driftar 46 spanska flygplatser.
Klart största flygplatsen i bolaget ägo är Madrid-Barajas. Näst största flygplatsen är El Prat i Barcelona.
Bolaget noterades på Madridbörsen 2015.
I botten bland världens noterade flygplatsaktier återfinns Pekings flygplats som tappat 56 procent i värde senaste året. Näst sämst är Shanghais flygplats som tappat 41 procent följt av Guangzhou Baiyun International Airport som fallit 30 procent på ett år.
Att det är just fyra kinesiska flygplatsbolag som hamnar på jumboplats ger en fingervisning om den ekonomiska krisen i Kina.
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, X, YouTube och på Soundcloud
Flygplatsaktier | Utv 1 år % | Land |
TAV Havalimanlari Holding | 121 | Turkiet |
Flughafen Wien AG | 47 | Österrike |
Aena | 24 | Spanien |
Flughafen Zurich AG | 12 | Schweiz |
Fraport AG | 5 | Tyskland |
Aeroporto Guglielmo Marconi di Bologna | 1 | Italien |
Aeroports de Paris | -5 | Frankrike |
Auckland International Airport | -6 | Nya Zeeland |
Japan Airport Terminal | -8 | Japan |
Airports of Thailand | -11 | Thailand |
Grupo Aeroportuario del Centro Norte | -13 | Mexiko |
Københavns Lufthavne | -13 | Danmark |
Shenzhen Airport Co | -13 | Kina |
Guangzhou Baiyun International Airport | -30 | Kina |
Shanghai International Airport | -41 | Kina |
Beijing Capital International Airport | -56 | Kina |