Så väljer du rätt digital brevlåda
Vill du vara en av de första att få deklarationen i början av mars och skatteåterbäringen redan i april? Då ska du skaffa en digital brevlåda.
20 februari, 2020
Vill du vara en av de första att få deklarationen i början av mars och skatteåterbäringen redan i april? Då ska du skaffa en digital brevlåda.
20 februari, 2020
Du som har skaffat digital brevlåda senast den 27 februari får deklarationen före pappersdeklarationerna skickas ut. Även eventuell skatteåterbäring kommer tidigare, givet att du inte gör några ändringar.
Du kan välja mellan fyra olika brevlådor. De heter E-boks, Kivra, Digimail och Min myndighetspost. Statligt ägda Min myndighetspost räcker om du endast vill ha post från myndigheter digitalt.
I de övriga digitala brevlådorna kan du även få post från anslutna företag. I vissa av dem kan du också betala räkningar och signera dokument inuti appen eller hemsidan på ett smidigt sätt.
I tabellen nedan ser du hur de olika brevlådorna skiljer sig från varandra. Samtliga är gratis. Alltså finns de inget som hindrar dig från att testa flera av dem, men du kan bara ta emot myndighetspost i en och samma brevlåda samtidigt. Det är då den du senast anslutit dig till i vilken myndighetsposten hamnar.
Signering av dokument | Betalning | Inloggning | Avisering | |
Min myndighetspost | Nej | Nej | E-legitimation eller bank-ID | Mejl eller sms |
Kivra | Ja | Ja | Endast via mobilt bank-ID | Pushnotis och mejl |
Digimail | Nej | Nej | E-legitimation eller bank-ID | Pushnotis och mejl |
E-boks | Ja | Nej | Bank-ID | Mejl eller sms |
Digimail ligger i malpåse
Digimail är en av de fyra digitala brevlådorna på den svenska marknaden och ägs till 10 procent av Bring. Resten ägs av IT-bolaget Smart Refill. Sedan våren 2018 arbetar inte längre Digimail med att få in nya kunder eller knyta till sig företag.
Anledningen är att myndigheterna ännu inte betalar de digitala brevlådorna för att skicka digital post. Därför har Digimail valt att avvakta om besked i frågan. Frågan om digitalt porto ligger nu hos regeringen. Tjänsten är dock igång och det går fortfarande att bli kund.
E-boks anslutningsgrad oklar
E-boks ägs av danska fintechbolaget Nets och Postnord. Bolaget vill inte svara på hur många användare respektive anslutna företag den digitala brevlådan har i Sverige. Istället hänvisar man till hur många användare man har globalt.
Eftersom antalet anslutna avsändare i Sverige för de flesta är en av de viktigaste faktorerna i valet av digital brevlåda kan man tycka att det är konstigt att det är information man inte går ut med.
Skillnaden mellan E-boks och de andra digitala brevlådorna är att den har fler funktioner. Exempelvis kan du ha en digital servicebok, hålla koll på energiförbrukningen och ha ditt barns vaccinationsschema i den digitala brevlådan.
Dessutom kan E-boksanvändarna ladda upp egna dokument som du kan sortera i mappar. Du kan signera dokument, dock inte betala räkningar i den digitala brevlådan.
Kivra – störst i Sverige
Kivra är den absolut största digitala brevlådan i Sverige med över 20 000 anslutna företag och över tre miljoner användare.
En skillnad mellan Kivra och E-boks är att med den sistnämnda så måste du själv godkänna alla avsändare som inte är myndighter för att få post i den digitala brevlådan. Med Kivra sker det automatiskt. På sajten kan du genom en sökfunktion se vilka företag och organisationer som är anslutna.
Tänk på att bara för att ett företag eller kommun är ansluten betyder det inte att all post som den skickar kommer att hamna i den digitala brevlådan. För vissa organisationer är omställningen till digital postgång mycket tidskrävande och komplicerad. Här kan du se hela listan över anslutna myndigheter.
Säkerhet
Min myndighetspost | Alla brev lagras på säkerhetsklassade servrar i Sverige. |
Kivra | Alla brev lagras krypterade på säkerhetsklassade servrar i Sverige. Läs mer här. |
Digimail | Alla brev lagras krypterade på säkerhetsklassade servrar i Sverige. Läs mer här. |
E-boks | Alla brev lagras krypterade i Danmark. Läs mer här. |
7 frågor och svar om digitala brevlådor:
1. Hur vet jag att jag fått post i min digitala brevlåda?
Du blir informerad via mejl, pushnotis eller sms. Vilken av dem varierar beroende på tjänst. Se tabellen ovan.
2. Måste jag ha mobilt Bank-ID för att ha en digital brevlåda?
Det varierar, se tabellen ovan.
3. Kan jag ge någon annan tillgång till min digitala brevlåda?
Det är bara du själv som har tillgång till din digitala brevlåda. Men du kan ändra inställningarna och tillåta att även andra kan öppna den.
4. Måste jag ha en smart mobiltelefon för att ha digital brevlåda?
Nej. Se tabellen ovan. Men eftersom mobilt Bank-ID kräver en smartphone kräver också den digitala brevlådan som inte accepterar Bank-ID på fil (Kivra) det.
5. Är alla myndigheter anslutna till de digitala brevlådorna?
Nej, och även om de är det kanske bara en del av posten skickas digitalt. . Läs vilka som är anslutna här.
6. Är alla kommuner anslutna till de digitala brevlådorna?
Nej, och även om de är det kanske bara en del av posten skickas digitalt. Läs vilka som är anslutna här.
7. Vad händer med mina autogirobetalningar eller e-fakturan om jag ansluter mig till en digital brevlåda?
Har du autogiro eller e-faktura fortsätter det som vanligt.
Digitala brevlådornas ägare
Min myndighetspost | Staten |
Kivra | Wallenbergarnas FAM och vd Stefan Krook med investmentbolaget 41:an Invest (bl. a. Karl-Johan Persson). |
Digimail | Helsingborgsbaserade IT-bolaget Smart Refill och Bring. |
E-boks | Postnord och och danska fintechbolaget Nets |
Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud
Vill du vara en av de första att få deklarationen i början av mars och skatteåterbäringen redan i april? Då ska du skaffa en digital brevlåda.
20 februari, 2020
Du som har skaffat digital brevlåda senast den 27 februari får deklarationen före pappersdeklarationerna skickas ut. Även eventuell skatteåterbäring kommer tidigare, givet att du inte gör några ändringar.
Du kan välja mellan fyra olika brevlådor. De heter E-boks, Kivra, Digimail och Min myndighetspost. Statligt ägda Min myndighetspost räcker om du endast vill ha post från myndigheter digitalt.
I de övriga digitala brevlådorna kan du även få post från anslutna företag. I vissa av dem kan du också betala räkningar och signera dokument inuti appen eller hemsidan på ett smidigt sätt.
I tabellen nedan ser du hur de olika brevlådorna skiljer sig från varandra. Samtliga är gratis. Alltså finns de inget som hindrar dig från att testa flera av dem, men du kan bara ta emot myndighetspost i en och samma brevlåda samtidigt. Det är då den du senast anslutit dig till i vilken myndighetsposten hamnar.
Signering av dokument | Betalning | Inloggning | Avisering | |
Min myndighetspost | Nej | Nej | E-legitimation eller bank-ID | Mejl eller sms |
Kivra | Ja | Ja | Endast via mobilt bank-ID | Pushnotis och mejl |
Digimail | Nej | Nej | E-legitimation eller bank-ID | Pushnotis och mejl |
E-boks | Ja | Nej | Bank-ID | Mejl eller sms |
Digimail ligger i malpåse
Digimail är en av de fyra digitala brevlådorna på den svenska marknaden och ägs till 10 procent av Bring. Resten ägs av IT-bolaget Smart Refill. Sedan våren 2018 arbetar inte längre Digimail med att få in nya kunder eller knyta till sig företag.
Anledningen är att myndigheterna ännu inte betalar de digitala brevlådorna för att skicka digital post. Därför har Digimail valt att avvakta om besked i frågan. Frågan om digitalt porto ligger nu hos regeringen. Tjänsten är dock igång och det går fortfarande att bli kund.
E-boks anslutningsgrad oklar
E-boks ägs av danska fintechbolaget Nets och Postnord. Bolaget vill inte svara på hur många användare respektive anslutna företag den digitala brevlådan har i Sverige. Istället hänvisar man till hur många användare man har globalt.
Eftersom antalet anslutna avsändare i Sverige för de flesta är en av de viktigaste faktorerna i valet av digital brevlåda kan man tycka att det är konstigt att det är information man inte går ut med.
Skillnaden mellan E-boks och de andra digitala brevlådorna är att den har fler funktioner. Exempelvis kan du ha en digital servicebok, hålla koll på energiförbrukningen och ha ditt barns vaccinationsschema i den digitala brevlådan.
Dessutom kan E-boksanvändarna ladda upp egna dokument som du kan sortera i mappar. Du kan signera dokument, dock inte betala räkningar i den digitala brevlådan.
Kivra – störst i Sverige
Kivra är den absolut största digitala brevlådan i Sverige med över 20 000 anslutna företag och över tre miljoner användare.
En skillnad mellan Kivra och E-boks är att med den sistnämnda så måste du själv godkänna alla avsändare som inte är myndighter för att få post i den digitala brevlådan. Med Kivra sker det automatiskt. På sajten kan du genom en sökfunktion se vilka företag och organisationer som är anslutna.
Tänk på att bara för att ett företag eller kommun är ansluten betyder det inte att all post som den skickar kommer att hamna i den digitala brevlådan. För vissa organisationer är omställningen till digital postgång mycket tidskrävande och komplicerad. Här kan du se hela listan över anslutna myndigheter.
Säkerhet
Min myndighetspost | Alla brev lagras på säkerhetsklassade servrar i Sverige. |
Kivra | Alla brev lagras krypterade på säkerhetsklassade servrar i Sverige. Läs mer här. |
Digimail | Alla brev lagras krypterade på säkerhetsklassade servrar i Sverige. Läs mer här. |
E-boks | Alla brev lagras krypterade i Danmark. Läs mer här. |
7 frågor och svar om digitala brevlådor:
1. Hur vet jag att jag fått post i min digitala brevlåda?
Du blir informerad via mejl, pushnotis eller sms. Vilken av dem varierar beroende på tjänst. Se tabellen ovan.
2. Måste jag ha mobilt Bank-ID för att ha en digital brevlåda?
Det varierar, se tabellen ovan.
3. Kan jag ge någon annan tillgång till min digitala brevlåda?
Det är bara du själv som har tillgång till din digitala brevlåda. Men du kan ändra inställningarna och tillåta att även andra kan öppna den.
4. Måste jag ha en smart mobiltelefon för att ha digital brevlåda?
Nej. Se tabellen ovan. Men eftersom mobilt Bank-ID kräver en smartphone kräver också den digitala brevlådan som inte accepterar Bank-ID på fil (Kivra) det.
5. Är alla myndigheter anslutna till de digitala brevlådorna?
Nej, och även om de är det kanske bara en del av posten skickas digitalt. . Läs vilka som är anslutna här.
6. Är alla kommuner anslutna till de digitala brevlådorna?
Nej, och även om de är det kanske bara en del av posten skickas digitalt. Läs vilka som är anslutna här.
7. Vad händer med mina autogirobetalningar eller e-fakturan om jag ansluter mig till en digital brevlåda?
Har du autogiro eller e-faktura fortsätter det som vanligt.
Digitala brevlådornas ägare
Min myndighetspost | Staten |
Kivra | Wallenbergarnas FAM och vd Stefan Krook med investmentbolaget 41:an Invest (bl. a. Karl-Johan Persson). |
Digimail | Helsingborgsbaserade IT-bolaget Smart Refill och Bring. |
E-boks | Postnord och och danska fintechbolaget Nets |
Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration.
Följ mig gärna på Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter, YouTube och Soundcloud
Analyser
Rapportperioden
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
Analyser
Rapportperioden
Investor
Fonder
Bostadsmarknaden
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 398,84
Igår, 16:32