”Fler kunder väljer att stanna kvar hos oss längre, vilket vi är väldigt nöjda med. Vårt viktigaste arbete är att öka kundnöjdheten och det här är ett bevis på att det arbetet börja bära frukt”, säger han till Placera.
Com Hem har länge brottats med sin kundnöjdhet och har därför satt högsta prioritet på detta område den senaste tiden. I det fjärde kvartalet sjönk ”konsumentchurnen”, alltså graden av avhopp, till 14,2 procent. Det kan jämföras med 14,8 procent i det tredje kvartalet och 16,4 procent i det andra kvartalet.
”Kärnan i det här arbetet är att vi involverar alla anställa och att alla saker vi gör riktas mot att öka kundnöjdheten. Det handlar inte bara om kundservice utan hur vi levererar produkter, vad vi säljer för produkter, hur vi prissätter och vilka villkor vi har. Målet att ha Sveriges nöjdaste kunder”, säger Anders Nilsson.
När ska ni nå det målet?
”Det är mer en ambition. Det är omöjligt att ha en målsättning om exakt när det ska ske.”
I det fjärde kvartalet ökade Com Hem sin omsättning med 10,4 procent till 1 229 Mkr. Av detta var 4,3 procentenheter organisk tillväxt medan resten är hänförligt till förvärvet av Phonera.
Det underliggande ebitda-resultatet ökade samtidigt från 540 till 576 Mkr. Båda siffrorna var något högre än vad analytikerna väntat sig enligt, SME Direkt sammanställning.
”Tillväxten är bra och vi ser att den accelererar. Det här transfereras i ett kraftigt ökat operativt kassaflöde, vilket är jättebra”, säger Anders Nilsson och fortsätter:
”Sen har vi en kraftfull kundtillväxt i kvartalet med all time high i antalet unika konsumentkunder. Samtidigt fortsätter bredband och Tivo att gå väldigt bra.”
I år tror Anders Nilsson på en organisk tillväxt kring 5 procent. Han pekar ut en rad olika tillväxtmotorer som väntas bidra till det.
”Ena är bredband där fler kunder som kommer till oss väljer snabbare hastighet vilket innebär att de betalar mer i månaden. Sen betalar kunder som väljer Tivo väldigt mycket mer än person som inte har det, vilket är positivt. Vi har också startat med business to business genom köpet av Phonera och det tror vi mycket på framöver”, säger Anders Nilsson.
Det som kanske överraskade mest positivt i bokslutet var att Com Hem kommer att överföra pengar till aktieägarna både genom utdelning och inlösen.
Inför rapporten spretade analytikernas förväntningar kring utdelningen kraftigt. Snittprognosen låg på 0,95 kronor per aktie, enligt SME Direkt, där den lägsta prognosen i sammanställningen låg på 0 kronor per aktie och den högsta på 3,78 kronor.
Nu blir det en utdelning på 1 krona per aktie vilket tillsammans med inlösenprogrammet om totalt 500 miljoner kronor ger en total utdelning på 3,40 kronor per aktie. Utöver detta föreslår Com Hem att återköpa egna aktier för uppemot 1 miljard kronor.
”Räknar man samman allt rör det sig om 1,7 miljarder kronor, eller 8,20 kronor per aktie, de kommande 14-16 månader. Därefter kommer vi att ligga kvar med ett återköpsprogram på upp till 1 miljarder kronor och det är väl rimligt att anta att vi kommer fortsätta med en utdelning också”, säger Anders Nilsson.
Bakgrunden till detta är att Com Hem efter börsnoteringen betalat tillbaka på sina skulder och förhandlat om alla lån. Det gör att bolaget fått ner sina räntebetalningar med 500 miljoner kronor.
”Det har gjort att vi nu inte bara har pengar för att investera i företaget för att växa och betala räntor utan dessutom kan ge tillbaka pengar till aktieägarna.”
I slutet av förra året ryktades det om att danska TDC var intresserat av att köpa Com Hem vilket gav fart åt aktiekursen. Bolaget vill fortfarande inte kommentera uppgifterna men Anders Nilsson konstaterar att en rad stora kabelföretag blivit uppköpta de senaste åren. Här finns tyska Kabel Deutschland, brittiska Virgin Media, spanska Ono och franska Numericable.
”Det var ingen som trodde att det skulle bli så. Idag är vi det enda kvarvarande kabelbolaget i Europa av någon storlek som är självständigt. Det näst största bolaget var norska Get som såldes till TDC i höstas. Vi funderar inte så mycket i de här banorna utan fokuserar på att leverera på våra löften.”
Kan det bli aktuellt att göra egna förvärv?
”Det finns inget sådant planerat. Kommer det upp något mindre förvärv i vår väg så kommer vi överväga det. Men våra planer är helt baserade på organisk tillväxt.”