Fonden placerar i rederi- eller shipping företag över hela världen. I dagsläget är ungefär 65 procent av förmögenheten placerad i Norge, men enligt fondens förvaltare Lars Mohagen beror det inte på att ODIN, som är norska förvaltare, skulle vara extra hemmakära.
"ODIN Maritim har ett globalt mandat och tittar inte på något benchmark", säger Lars Mohagen (bilden).
Fondens största innehav är i dagsläget Wilh. Wilhelmsen, ett norskt rederiföretag där ett stort affärsområde är transport av bilar. Ett annat stort innehav är Ganger Rolf som är rederi med inriktning på transporter av olja. Enligt Lars Mohagen är man väldigt nöjd med placeringen i Ganger Rolf som trots att den givit en väldigt bra avkastning fortfarande handlas med väldigt stora rabatter.
Eftersom det inte finns några liknande fonder får man i stället luta sig mot fondens jämförelseindex för att utvärdera förvaltningsresultatet. Fonden har varje enskilt år under hela 2000-talet övertrumfat sitt jämförelseindex, vilket är MSCI World Gross Marine Index. Under den senaste femårsperioden har spararna fått en avkastning på närmare 500 procent och under de senaste tre åren har fonden stigit med mer än 200 procent. Även under 2006 visade ODIN att man lyckades med sin förvaltning då fonden hade en uppgång med 15,7 procent medan indexet under samma år sjönk med 3,5 procent.
ODIN har som policy att deras fonder ska ha samma köp- och säljavgifter oavsett var de handlas. Det gör att det tyvärr inte finns någon prispress. Med ett undantag: PPM, där fonder inte är välkomna om de har köp- och säljavgifter. Tillsammans med en förvaltningsavgift på 2,0 procent kan man konstatera att den totala prisbilden blir i högsta laget, men om det är någon fondförvaltare som kan vara värd ett högt pris så är det faktiskt ODIN.
ODIN skriver på sin webbplats att branschen efter de senaste årens kraftiga uppgång har fått en mer rättmätig värdering. Trots det tror Lars Mohagen att det fortfarande finns stora uppgångar att vänta inom vissa segment av rederibranschen.
"Det gäller framför allt inom industriell shipping, men också på grund av det stora transportbehovet till och från Asien och då framför allt till Kina", säger han.
Jag tycker att det här är en väldigt spännande fond. Det som imponerar är framför allt att ODIN år efter år har lyckas hitta guldkorn att placera i oavsett hur den marknad eller bransch som fonden placerar på har utvecklats. Det gör att ODIN historiskt har kunnat leverera bra avkastningar i tider då börsen både stigit och sjunkit.